Detoxikační kúry

Detoxikace, očisty, půsty jsou metody, které mají sloužit ke zbavení našeho organismu od všech toxinů a odpadních látek. Ale jsou potřebné tyto očistné kúry, nejsou nebezpečné? Mohou pomoci či spíše uškodit? Komu a proč?

Tento článek přichází před Vánoci zcela účelně. Myslím, že hodně lidí totiž napadne po vánočním a silvestrovském hodování podniknout nějakou tu očistu k „odlehčení“ organismu. Avšak je to opravdu nutné? Jste vhodný adept na to radikálnější očistu podstoupit?

Důvody vedoucí k očistě organismu:

  • detoxikace organismu od toxických a škodlivých látek
  • zdravotní potíže: zažívací potíže, zácpa, alergie, ekzémy a jiné kožní problémy
  • dlouhodobá únava, stres
  • touha zhubnout
  • z důvodu „nastartování“ metabolismu
  • pro dobrý pocit

Nejznámější druhy detoxikačních kúr:

  • hladovka čili půst s důrazem na pitný režim (nedoporučuji hladovky, dbát na pitný režim ano)
  • pití ovocných nebo zeleninových šťáv (doporučuji je zařadit do vyváženého jídelníčku – např. v rámci dopolední svačinky)
  • pití bylinkových (detoxikačních) čajů (můžeme je zařadit do svého pitného režimu)
  • jablečná kúra (jednostranná strava, vedoucí k nedostatku živin, a aby se člověk nasytil sní větší množství, tím pádem i jednoduchého sacharidu a často i více energie než by člověk snědl ve vyváženém jídelníčku, aniž by strádal na ostatní potřebné složky stravy)
  • rýžová dieta (další jednostranný druh stravování deficitní na plnohodnotný zdroj bílkovin)
  • doplňky stravy – koktejly… (finančně náročné, účinky často nepodložené, spíše jde o placebo efekt)
  • výplachy střev (hrozí zdravotní rizika, narušení střevní mikroflóry, navíc účinek je opět krátkodobý, jelikož se řeší důsledek a ne příčina problému)

Asi každý z nás by nějaký důvod k detoxikaci svého organismu našel. I o nějaké metodě vedoucí k detoxikaci jste určitě již slyšeli či dokonce i na vlastní kůži vyzkoušeli. Avšak vyřeší se jednodenní kúrou (až týdenní dietou) to, co v našem životním stylu odbýváme mnohem delší dobu? Odpovědět si musí samozřejmě každý z nás. Avšak tento článek by spíše chtěl nastínit, co mohou způsobit jednotlivé metody tzv. očisty a jak důvody vedoucí k potřebě očisty eliminovat na minimum.

Hladovka, půst, odlehčovací dny

Stále si spousta lidí v dnešní době myslí, že pokud nebudou jíst, pročistí svůj organismus a ještě se zbaví rychlým způsobem „přebytečných“ kilogramů. Avšak k čemu v organismu dochází, když si řekneme, že nebudeme den (více dnů) jíst?

Ačkoliv pro mnoho lidí není problém den či více dnů nejíst, tito lidé si neuvědomují, jaký dopad to má na organismus. Co se děje, když organismus nedostává živiny či nezískává spektrum živin, ale jednostrannou stravu založenou na jablkách, rýži, „tukožroutské polévce“. Hladovění více než jeden den sebou přináší nemalá zdravotní rizika. Již na začátku hladovění se může projevovat podráždění, nervozita, nemožnost se soustředit a o únavě nemusí být asi ani řeč. Tyto příznaky pociťují nejvíce osoby citlivé na pokles hladiny glykémie (cukru v krvi) či lidé s nižším krevním tlakem. Tyto projevy však na sobě vnímáme a neměli bychom je potlačovat. Zejména z toho důvodu, že následující pochody jsou pro organismus mnohem vážnější a dlouhodobější, jen se neprojeví ihned.

Zásadní je snížení obranyschopnosti, neboli dochází k poklesu imunity a organismus je snáze napadnutelný jakoukoliv nákazou.

Dále přichází důležitá informace zejména pro osoby, chtějící tímto způsobem zhubnout (slovíčko „nežer“  bohužel mnoho lidí s nadváhou či obezitou slyšelo). Při déledobějším hladovění si tělo nebere zásoby pouze z tuků, ale využívá jako zdroj energie i bílkoviny, a proto dochází k poklesu svalové hmoty v těle (už po týdnu). Tím pádem dochází ke snížení bazálního metabolismu a člověk pokud takto nevydrží jíst již celý život, přibere často více než zhubnul. Avšak dochází navíc k prostoru pro tvorbu celulitidy. Jelikož prostor, kde dříve bývalá svalová hmota je zaplněn tukovou tkání.

Další viditelné projevy hladovění jsou snížení kvality pleti, padání vlasů, lámání nehtů. Avšak tyto příznaky nastávají i u jednostranných a nevyvážených diet.

Informace, nad kterou většina z řad „hladovkářů“ ani nepomyslela je, že hladovění urychluje vznik osteoporózy, proto by si zejména více ohrožené ženy měly moc dobře rozmyslet, zda chtějí takové riziko podstoupit.

Kontrola:

Magické čísílko na váze, nebo ručička pohybující (rapidně) se směrem dolů nás často motivuje v tom, že děláme dobře, když hladovíme či když jsme si předem dovolili pití pouze čajů či ovocných šťáv. Avšak pokud je právě to čísílko za týden nižší o více než 1 kg, musím vám oznámit, že se jedná zejména o úbytek vody, kterou organismus nadměrně zadržoval. Neboli pokud si přečtete na doplňku stravy, v reklamě, že můžete dosáhnout úbytku hmotnosti o více než 2 kg za týden (za měsíc 8 kg a více), je to sice možné, ale půjde jen o odvodnění organismu (typické u tukožroutských polévek, při rýžových dietách). Avšak pokud jde o redukci pouhého tuku, za týden nemůžete očekávat úbytek o více než 1 kg (ideální rychlost hubnutí je 2-4 kg za měsíc).

Pokud:

  • jíte denně 1 kus ovoce
  • jíte denně min. 3 porce zeleniny (např. ke snídani rajče, na oběd misku zeleninového salátu, k večeři papriku)
  • vypijete v průběhu dne 1,5 – 2 l tekutin (voda, pramenité vody, ovocné, zelené či bylinkové čaje)
  • jíte denně min. 1 probiotický výrobek (jogurt, zakysaný mléčný nápoj – kefír, zákys, jogurtové mléko, acidofilní mléko)
  • upřednostňujete pečivo ze žitné mouky či pečivo s nejrůznějšími zrníčky nad bílým pečivem
  • upřednostňujete rostlinné oleje před živočišnými tuky (máslo, sádlo)
  • dáváte si záležet při výběru uzenin a kupujete zejména výrobky s vysokým podílem masa a nízkým obsahem soli
  • nekupujete instantní pokrmy a vyvarujete se fast foodům
  • nedosolujete jídlo na talíři (a už vůbec, aniž byste ochutnali)
  • nepijete colové nápoje a sladké limonády (či jen velmi příležitostně)
  • snažíte se umírněné konzumovat alkohol (ženy ne více než 0,2 l vína či 0,3 l piva, muži 0,4 l vína a 0,5 l piva)
  • neodbýváte své svačinky čokoládovými tyčinkami, oplatkami či buchtami
  • snažíte se omezovat rafinovaný cukr buď na minimum, či se snažíte sladit medem či třtinovým cukrem
  • si najdete alespoň 2x týdnu čas na jakoukoliv pohybovou aktivitu (trvající alespoň 45 min) či každý den v týdnu na 30-ti minutovou chůzi

rozhodně nepotřebujete podstupovat žádnou detoxikační kúru ani očistu, jelikož se snažíte o svůj organismus pečovat neustále.

Pokud však většinu z jmenovaných zásad nedodržujete, nehlídáte se, ani vám bych žádnou z očistných krátkodobých kúr nedoporučovala. Jelikož budou zcela zbytečné, ale budou stát krátkodobě mnohem více sil, než kdybyste se rozhodli podstoupit celkovou úpravu životního stylu. Krůček po krůčku. Nic radikálního, naopak aby vás změny bavily, nic si zcela nezakazovali a uvidíte, že takový přístup je k tělu mnohem šetrnější a jeho efekt dlouhodobý = udržitelný.

A nakonec:

Samozřejmě, že vám nikdo neříká, že dbát na pitný režim, pití ovocných a zeleninových šťáv, pití bylinkových čajů, konzumace jablek či rýže je špatně. Naopak, ale nic se nemá přehánět, proto je vhodné od všeho trošku zařadit každodenně do svého jídelníčku. Rozhodně na tom nezakládat celé stravování. A když přece jen z psychologického hlediska se vám bude líbit pocit, že se vám tělo „pročistí“, vyvarujte se dlouhodobým dodržováním jakýchkoliv kúr, ať nedojde k nabourání metabolismu a úbytku svalové tkáně. (To, co vyhovovalo Vaši kolegyni, vůbec nemusí pasovat vám.) A i při něm se snažte jíst alespoň probiotické výrobky, které jako jediné mají vliv na úpravu mikroflóry (ale ty zase potřebují ke svému účinku vlákninu, takže jednoduše nejíst nelze :-) ).

Komentáře

1 komentář
  1. Patrik

    • 9. 11. 2016 v 13:04

    ano, detoxikace probíha automaticky v těle, ale tím, že dýcháme toxicky vzduch, stresujeme se, používáme čistící a jiné prostředky, to vše nás zanáší, mě detoxikace vždy pomohla, např. na šťávách jsem dokázal zrvátit spoustu nemocí, celkově nabrat energii, imunitu, zbavit se alergií a exému, v ČR to velmi dobře dělají v Black Kale http://www.blackkale.cz, v podstatě jsou asi jediní ;-)