Glutamin a sport

Glutamin je název aminokyseliny, která v kosterním svalu tvoří až 60 % celkového množství všech aminokyselin. Z toho pak vyplývá většina jejich účinků, o kterých si můžete přečíst ve článku. Všem, co se sportu věnují pravidelně a dlouhodobě, by neměl být glutamin neznámý pojem.

Glutamin je neesenciální aminokyselina, která se zabudovává do nově vzniklých bílkovin. Je vůbec nejhojněji zastoupenou aminokyselinou v těle, v kosterním svalu tvoří až 60 % celkového množství všech aminokyselin, což tedy logicky znamená, že pro úspěch při cvičení je jedním z nejdůležitějších mediátorů.

Kromě své úlohy jako součást proteinů má důležitou roli také při detoxikaci amoniaku a udržování dusíkové rovnováhy v organismu. Glutamin je zcela běžnou součástí proteinů a vyskytuje se ve všech na bílkoviny bohatých potravinách, jako je například červené maso (hovězí, vepřové), mléčné výrobky nebo luštěniny. Ačkoliv jsme si řekli, že je aminokyselinou neesenciální, tak v některých případech (zvýšená fyzická aktivita, problémy spojené s trávící soustavou a vstřebáváním nebo zpracováváním bílkovin) se stává nepostradatelnou, což tedy znamená, že je tzv. “podmíněně esenciální“. Pouze izomer L-glutaminu je biologicky aktivní.

Suplementace glutaminem se v poslední době stává velkým trendem ve sportu díky schopnosti stimulovat svalový růst a vyplavovat růstový hormon. Při vysokém zatížení (i při náročném cvičení) dochází ke zvýšenému využití glutaminu ve svalech, a to úměrně s intenzitou cvičení. Hodnoty spotřebovaného glutaminu jsou až pětinásobné oproti klidovému stavu. Takto vyplavený a následně spotřebovaný glutamin je třeba obnovit, abychom svalovou tkáň chránili před katabolismem (= odbouráváním). Pokud tedy potřebné množství glutaminu suplementujeme pravidelně, dochází k růstu objemu svalových buněk a výrazně se urychluje regenerace. Anabolizace svalů glutaminem způsobuje nárůst objemu svalového vlákna, což je výhodné především v kulturistice. Při nedostatečném množství glutaminu ve svalu se celková regenerace zpomaluje a snižuje se imunita, což se může projevit únavou, depresí a zvýšenou nemocností.

Glutamin je vhodné užívat v období zvýšené fyzické zátěže, při budování svalové hmoty, v kulturistice a při silových sportech. Dále v období vyšší psychické zátěže, při potřebě zvýšení imunity organismu vůči nachlazení a v době zvýšeného výskytu respiračních onemocnění. Takže je vhodný i pro osoby se sklonem k častým onemocněním a rekonvalescenty.

Pokud se rozhodnete pro suplementaci glutaminem, volte výrobky od renomovaných firem. Glutamin je dostupný buď v prášku (důkladně rozmícháme ve sklenici vody nebo džusu) či v kapslích. Suplementace může být dlouhodobá, a to v dávce až 20 g/den (limitující hranicí dávkování je hodnota 40 g), a to jak v tréninkových, tak i netréninkových dnech. Ideální je ji rozdělit do dvou dávek. Tu první je vhodné přijmout ihned po výkonu a druhou použít v době těsně před spaním. Právě od této dávky můžete očekávat pomoc při produkci růstového hormonu.

*
*