H.E.A.T. PROGRAM

High Energy Aerobic Training neboli HEAT je velmi vyhledávanou pohybovou aktivitou delší dobu. My v poradně jej máme velmi rádi, jelikož základem je nejpřirozenější pohyb, a to chůze, a proto jsme si na něj více posvítili. Už jste vyzkoušeli?

Každá doba s sebou nese něco nového, aktuálního a populárního. Všichni jistě pamatujeme slavnou éru aerobicu v čele s Olgou Šípkovou, slavným obdobím si prošel i pilates, zumba, trampolínky nebo úžasný a skvělý Power Plate. Faktem je, že jakékoliv cvičení je přínosné a mělo by být na programu každého z nás ideálně třikrát týdně. Proto je i dobře, že sport do jisté podléhá módě, neboť často přivede k pohybu i někoho, kdo se o něj dosud nezajímal. Nicméně ne každý sport je vhodný pro všechny cvičence. A my se dnes podíváme na jeden, který k těm vhodným zrovna patří. Ano, řeč je o HEAT programu, který je ideální aktivitou pro hubnutí, zlepšení kondice i pro rekonvalescenci např. po úrazech.

O co se vlastně jedná?

HEAT je zkratkou z anglického High Energy Aerobic Training, což lze přeložit jako aerobní trénink s velkým výdejem energie, což skutečně odpovídá realitě. Základním kamenem celého programu je nejpřirozenější lidský pohyb, tedy chůze, prováděný na speciálním a zcela jedinečném mechanickém páse zvaném Maxerrunner. Na jedné á 45 minutové lekci spálíte 500-700 kcal a ujdete kolem 5000 kroků, což je celá polovina z denní doporučené dávky!

Historie HEAT programu

Své kořeny má tato fitness aktivita v Itálii, kde byla také poprvé oficiálně prezentována široké veřejnosti. Bylo to v roce 2004 na tradičním sportovním Festivalu del Fitness ve městě Rimini. Autoři konceptu jsou Max Grossi a Marika Moretti.

Filosofie HEAT programu

HEAT není jen o tom, že jdete někam do fitka a prostě si tak nějak bezprizorně odšlapete hodinu na páse. Autoři věnovali mnoho pozornosti tomu, aby celé cvičení mělo nějaký smysl a vlastní filosofii. Celou hodinu popisují jako cestu na pomyslnou horu, která představuje váš osobní cíl a zároveň cíl lekce. Každý si na ten vrcholek naší hory dojdeme po svém, podle svých schopností a vlastní cestou. Důležité je onu cestu nevzdat. Hlavní filosofií programu je „Milovat a respektovat vlastní tělo.“

Jak vypadá hodina HEATu?

Jedná se o lekce skupinového charakteru, tedy instruktor a více lidí na pásech, což umocňuje atmosféru celé hodiny. Lekce trvá cca 45-60 minut a je doprovázena vhodnou hudbou. Říkám záměrně “vhodnou”, neboť rytmus každé písně odpovídá určitému počtu kroků za minutu a tím pádem udává, v jaké technice zrovna půjdete. Technik je celá řada, ale nejčastěji se setkáte se základními technikami jako je WALKING, TREKKING, POWER WALKING, CLIMBING a FLAT, popř. JOGGING. Předchází-li názvu dané techniky slovíčko “SOFT”, jedná se o tutéž techniku ve snazší variantě, tj. bez zapojení paží – ty jsou toho času položeny volně na madlech. Jak bylo již řečeno, pás je plně mechanický, tzn. že ho doslova musíte rozchodit vy sami pomocí vlastní energie. Nicméně má tzv. základní nastavení, kdy je zvednutý cca 15-20 cm od země tak, aby vám chůze byla pohodlná a byla přirozená. Správné základní nastavení pásu je stěžejní pro váš konečný dojem z lekce – pás vás nesmí brzdit ani shazovat, jinak se budete celou hodinu zbytečně trápit. Zkušený a dobrý instruktor by vám měl s nastavení pomoci.

Pro koho je HEAT vhodný?

Vzhledem k tomu, že se jedná o přirozenou chůzi, tak je HEAT program vhodný skutečně pro každého bez rozdílu věku, hmotnosti, pohlaví nebo zdravotního stavu (pokud můžete chodit). Jen je určitě potřeba vybrat tu správnou lekci i instruktora. Základním posláním tohoto cvičení je možnost volby – tzn. nehleďte na to, jakou technikou a rychlostí jdou ostatní, jděte sami podle svých možností a za pár týdnů dosáhnete úrovně pokročilých a budete s nimi v pohodě držet krok.

Není nic horšího než přepálit své možnosti. HEAT může na 1. hodině pak pěkně odradit, protože si budete myslet, že to nezvládáte a je to moc náročné. 

Jaké lekce existují?

Lekcí je celé množství, ale v zásadě se jedná o lekce pro začátečníky, dále spalovací lekce pro ty, co chtějí hubnout, poté lekce kondiční pro pokročilé, ale existují i lekce spojené např. s posilováním bříška anebo tzv. HEAT CIRCUIT, kdy se jedná v podstatě o kruhový trénink – 10 minut na páse je střídáno s 10 minutami různého posilování všech svalových skupin.

Každá lekce je ukončena zklidněním a celkovým protažením.

Co budu potřebovat na lekci?

Určitě rezervaci – hodiny bývají dosti plné :-) Pak vám stačí pohodlné oblečení – ideálně ne úplně dlouhé kalhoty a tílko – bude vám vážně teplo. S sebou určitě i ručník a aspoň 0,5-0,7 l vody. No a kvalitní obuv je samozřejmostí – pokud vás při lekci HEATu bude pálit podrážka, tak by to chtělo obuv nahradit novou nebo kvalitnější. Nejlepší volbou je běžecká obuv, nejméně vhodné jsou tzv. sálovky. Dobrou náladu si brát nemusíte, tu vám totiž správná hodina HEATu téměř zaručuje, takže přibalte do tašky jen chuť cvičit :).

Jak se stát instruktorem?

Pokud vás hodiny nadchnou, a to je více než pravděpodobné, není nic lepšího, než se stát jedním z instruktorů. Chce to čas a něco “nachodit”, ale stojí to za to. Kurzy se pořádají v Praze a Přerově, několikrát do roka. Trvají dva celé víkendy, stojí 10 000-14 000 Kč a pokud projdete teoretickou i praktickou zkouškou, získáte licenci platnou na dva roky. Poté je potřeba v rámci stálého vzdělávání licenci obnovit, ale už vás to bude stát podstatně méně. Po celou dobu se samozřejmě můžete zúčastňovat všelijakých workshopů a zdokonalovat se.

Novinky v HEATu

Aktuálně si můžete zpestřit hodiny cvičení např. na takzvaných lekcích Spotee, kde se vám na plátně při cvičení po celou cestu promítají různé krajiny nebo třeba proházíte ulicemi známých měst jako je Londýn či New York a vy jako byste skutečně byli jejich součástí.

Další zajímavostí, kterou můžete vyzkoušet, je iQniter – hodina, při které je vám po celou dobu snímána tepová frekvence a vy jí můžete po celou dobu lekce sledovat též např. na plátně před vámi.

Tak co říkáte? Půjdete si dneska místo odpočívání “zachodit”? Uděláte něco pro své tělo, ale především pro svou psychiku a budete se divit, kolik energie budete mít po návratu domů a co poté ještě hravě zvládnete povinností! :-)

 

Autor: Sandra Picková, Dis.

 

*
*