Hubnutí v létě

Mnoho z nás má bláhovou představu, že v létě se hubne snadněji, než je tomu v jiná roční období. Může to být pravda?! Během vyšších letních teplot je přece menší chuť k jídlu a jíme méně, máme více pohybu, ovoce a zelenina jsou dostupnější… . V následujícím článku Vám popíšeme, proč je to jen další z  častých mýtů.

Hlavním důvodem, proč je toto tvrzení nesmyslem je zkrátka fakt, že metabolismus máme pouze jeden a tělo nerozlišuje, zda je zima či léto. Pravdou je, že někteří lidé mohou mít pocit, že v zimě přibírají více, tento pocit je ale čistě subjektivní. Důvody pro přibírání v zimě mohou být následující: v zimě má člověk tendenci vybírat spíše hutná a kalorická jídla. V zimě je den kratší, tudíž máme méně pohybu a také jsme méně venku. Bez sluníčka míváme horší náladu, která může vést ke zvýšené konzumaci jídla. Vánoce a s nimi možný zvýšený energetický příjem nejen díky cukroví. V zimě také lidé chodí více oblečení, nemají tedy motivaci udržovat se „ve formě“.

Jak jsme si ale řekli na začátku, v létě metabolismus nefunguje jinak, je to spíše o „hlavě“. V létě máme tendenci volit přirozeně lehčí jídla a více se hýbat. Ale i v létě nás čeká řada úskalí. Přichází čas dovolených, které si chceme náležitě užít „ Vždyť je to dovolená!“ (často se jedná o různé programy all inclusive), více si vychutnáváme grilování s přáteli (ke kterému patří často zejména i alkohol) a podobně. Jenom se jaksi vytrácí rutina a pravidelnost, den má volnější režim.

I paradoxně menší chuť k jídlu může být i negativem. Jídla vynecháváme a energii raději doplníme něčím osvěžujícím jako ovocem, zmrzlinou, ale samozřejmě se pak můžeme dojídat večer, protože si uvědomíme, že jsme vlastně za den nic moc nesnědli. Chybí bílkoviny, jídelníček je pak nevyvážený a jeho výživová hodnota je nízká. Takže cíl je umět jíst vyváženě po celý rok, a ne se v létě radovat, že není hlad, takže tu dieta co mi o ni kolegyně v práci říkala, půjde dodržet.

Další nástrahou je alkohol, který v létě prokazatelně pijeme více – různé zahrádky, posezení venku, grilování, dovolené… .Jedná se o velké množství energie, avšak zcela bez živin, tzv. „prázdné kalorie“. Pokud chcete alkohol konzumovat, určitě se vyhněte „tvrdému“, raději volte suché víno či vinný střik a hojně jej zapíjejte vodou.

Další věcí, která je typicky spojena s létem je zmrzlina. Nemusíte se jí nutně vyhýbat, volte nejlépe tvarohovou či smetanovou. Energie sice obsahují více, ale máme zde obsaženy i bílkoviny a jedná se tak o plnohodnotnější pokrm a může zastoupit svačinku.

K létu typicky patří i grilování, které je v posledních letech velkým hitem. Zde je taky cesta, jak grilování udělat zdravější. Vybírejte spíše libové maso či ryby, méně tučné sýry (např. Hermelín Figura), hodně zeleniny (ať už čerstvé nebo grilované) a místo soli raději používejte bylinky.

Paradoxní překážkou je i méně pohybu, kdy častou výmluvou bývá, že je moc horko či jsou fitness centra zavřená. Sportujte tedy ráno či později večer, kdy už bývá chladněji.

Sečteno podtrženo, každé roční období má své výhody a nevýhody. Snahou je cílit na pravidelný vyvážený jídelníček bez extrémů tak, aby se jednalo o životní styl a příjemnou záležitost nikoliv dietu.

 

Doplnila Bc. Sandra Schmidová.

 

Komentáře

2 komentáře
  1. Honza

    • 20. 10. 2016 v 15:18

    V létě je nejjednoduší hubnout, když nepijete a neděláte grilovací dny :D Jinak já považuji za nejlepší měsíc k hubnutí právě září, srpen a říjen.

  2. Dana Čadová

    • 20. 7. 2016 v 22:30

    Přesně napsáno.Také si užívám léto a dám si věci které normálně nejím.V menší míře ,ale přece.Prostě si to vše užiji bez výčitek,ale pak si jdu zacvičit do fitka a nebo večer běhat.V září se ukáže,zda jsem léto zvládla, a i když by nebylo vše perfektní ,tak si nebudu nic vyčítat ,ale znovu na sobě zapracuji. :) Díky Vám Sandro je to radost.

*
*