Jak s dětmi hovořit o správné výživě?

Obezita je zákeřná a těžko léčitelná nemoc. Spolu s nadváhou obtěžuje život zhruba čtvrtině dětí v České republice. Dnes si proto představíme pár základních pravidel, jak s dětmi o správné výživě hovořit.

Jak s dětmi hovořit o správné výživě? Pro některé rodiče mnohdy velmi složitá otázka, na které většinou selhávají. Děti jsou ale úžasné! Jejich představy neznají mezí, a proto i v povídání si s nimi o správné výživě by rodiče měli více zapojit fantazii a vymýšlet kouzelné příběhy o výživě a režimu jídel. Ty mohou naše děti ochránit před vznikem nadváhy a obezity. Obezita je zákeřná a těžko léčitelná nemoc. Spolu s nadváhou obtěžuje život zhruba čtvrtině dětí v České republice. Dnes si proto představíme pár základních pravidel, jak s dětmi o správné výživě hovořit.

 Den má alespoň tolik jídel, kolik ruka prstů

 Velmi jednoduché a dobře zapamatovatelné pravidlo jak pro rodiče, tak i děti. Toto pravidlo nám říká minimální počet porcí jídel, které bychom měli my i naše dětí sníst v jeden den. Pravidelnost, spolu s pestrostí potravin, je jedna ze stěžejních zásad správného životního stylu, a tedy prevence nadváhy a obezity. Na ruce máme 5 prstíků (= 5 porcí jídel), které zastupují jednotlivé chody jídel.

  •  Palec (nejtlustší prstík) – snídaně – nikdy nevynecháváme, dává nám energii na celý den.
  •  Ukazováček – dopolední svačinka – pomůže nám vydržet do oběda, dá nám energii zvládnout ať lítání po školce, učení ve škole, zvládání úkolů v práci.
  •  Prostředníček (nejdelší prstík) – oběd – obsahuje nejvíce energie z celkového energetického příjmu.
  •  Prsteníček – odpolední svačinka – stejně jako dopolední svačinka nám pomůže vydržet do večeře. Navíc svačinky slouží jako prevence večernímu ,,luxování“ ledničky.
  •  Malíček (nejmenší prstík) – večeře – večeříme střídmě, ale vyváženě a neodbýváme se sladkostmi. Ideálně 2 – 3 hodinky před spaním.

Mezi prstíky nejsou žádné blány, proto pro mňaminy a pochutinky mezi jídly, není prostor. Je to pouhá energie navíc, s kterou se většina dětí neumí vypořádat, a proto poté tloustnou. Například bonbón mezi jídly (v bláně) je pouhý návyk, který lze odstranit. Jako náhrada mňaminky mezi jídly může být například odpolední svačinka v podobě slavnostního sladkého jídla. Obyčejná voda, která tvoří základ pitného režimu, je zahrnuta jak v jednotlivých prstících, tak i mezi nimi. Pijme tedy kdykoliv.

 Do jídla nenutíme, ale vhodným způsobem nabízíme

U dětí je typické, že některá jídla odmítají (nejčastěji luštěniny či některé druhy zeleniny). Než se dítě naučí nové chuti, tak potřebuje v průměru 12 pokusů na to, aby danou chuť přijalo. Mnohdy je potřeba udělat kolem konzumace dané potraviny cirkus či divadlo. Ať již potravinu zpracujete do zajímavé podoby či vymyslíte napínavý příběh (Pohádka o mrkvičce či zatoulaném rajčátku), fantazii se meze nekladou. Inspirovat se můžete přiloženými obrázky.

jídlo pro děti pinterestpalmičkykreativní jídlo pro děti

zelenina pro dětikytička pro děti

Zvláště luštěninám bychom měli věnovat více času. Některé děti mají problém se změnou konzistence jednotlivých luštěnin po jejich uvaření. Nabízíme tedy návod, jak děti s luštěninami seznámit. Vhodné je, seznámit děti s luštěninami již v syrovém stavu a více smysly najednou – pohledem, ohmatem,čichem či dáváním na jazyk. Poté luštěniny uvaříme. Žádoucí je, aby děti byly u samotného vaření luštěnin, a aby nám například pomohly s jejich zamícháním. Tak názorně vidí, jak se konzistence luštěnin postupně mění. Celou dobu vědí s čím pracují, a právě poté je pro ně jednodušší danou luštěninu přijmout.

 Není nezdravá potravina, ale pouze nezdravé množství

Rozdělení potravin na nezdravé a zdravé, není zcela vhodné. Toto rozdělení vytváří kolem potravin a pokrmů přehnanou hysterii. Přiznejme si. To, co je nezdravé, to děti (i dospělí) chtějí zpravidla konzumovat o to více. Po nezdravých potravinách doslova prahnou. Neučme tedy děti rozdělovat potraviny a pokrmy na zdravé a nezdravé, ale uváženě rozhodujme o jejich objemu a jak často je jíst. Poté nejjednodušším způsobem dětem informaci předávejme, a to ve formě sloganu ,,Není nezdravá potravina, ale pouze nezdravé množství.“ Přece podomácku udělaný hamburger, složený z kvalitního hovězího masa, celozrnné housky a čerstvé zeleniny, nemusí být pouze nezdravý.

 

Zdroj obrázků:

www.pinterest.com

 

 

*
*