Jak vybrat vhodné uzeniny?

Spotřeba nejrůznějších uzenin je v ČR velmi vysoká a jejich oblíbenost příliš neklesá. Bohužel díky vysokému obsahu tuku, cholesterolu a soli přispívají velkou měrou na zdravotní stav populace ČR. Dá se vybrat vhodněji?

Spotřeba uzenin, od paštik, klobás, párků, trvanlivých salámů po šunky, je v ČR velmi vysoká a jejich oblíbenost příliš neklesá. Bohužel díky vysokému obsahu tuku, cholesterolu a soli přispívají velkou měrou na horší zdravotní stav populace ČR. Dá se vybrat vhodněji? Nebo se jich musíme zcela vzdát, chceme-li jíst zdravěji či chceme i redukovat tukovou tkáň… . Tento článek vám dá pár tipů, proč a jak uzeniny vybírat, aby byl váš jídelníček co nejpestřejší a zároveň splňoval zásady zdravé výživy.

Na začátek troška teorie

Maso

Maso jako takové bychom ze svých jídelníčku zcela vynechávat neměli. Maso je významným zdrojem bílkovin (již ve 100 g masa může být dle druhu a tučnosti 10 – 20 g bílkovin). Tyto bílkoviny se řadí k plnohodnotným (stejně jako vejce). Navíc je z masa velmi dobře využitelné železo, vitamin A a D a také vitaminy skupiny B. Maso neobsahuje žádné sacharidy. Avšak mimo bílkovin obsahuje maso také tuk a jako každá živočišná potravina i cholesterol. Ačkoliv obsah tuku a cholesterolu je velmi závislé na druhu masa. Obecně je pro každého známe asi to, že maso drůbeží (krůtí a kuřecí) a dále králičí maso si ceníme pro jejich nízký obsah tuku. I když například kuřecí stehno může mít obsah tuku několikanásobný. Avšak opět zmíním důležitou věc, nejlepší je pestrost. Sem tam je vhodné zařadit do jídelníčku i libové maso hovězí, jelikož obsahuje dobře vstřebatelné železo. Avšak maso, které by v jídelníčku určitě nemělo chybět, je maso rybí. Není od věci zmínit se také o vnitřnostech, jelikož hodně lidí se jich „bojí“. Není to zcela oprávněné, jelikož vnitřnosti mají vysokou nutriční hodnotu pro svůj obsah minerálních látek (Fe) a vitaminů. Je sice pravda, že obsahují vyšší množství tuků a cholesterolu, ale jednou za čas by se v jídelníčku zdravého člověka objevit měly jako zpestření. Avšak lidé s vyšší hladinou cholesterolu by se vnitřnostem měli vyhýbat (a zejména právě pak masným výrobkům).

Masné výrobky

Od masa se ale dostáváme k masným výrobkům, které nejsou zhlediska výživové hodnoty pro lidskou výživu zcela vhodné. Na rozdíl od libových mas mají většinou mnohem vyšší obsah tuku, cholesterolu a zejména soli. Tím pádem i jejich celková energetická hodnota není rozhodně zanedbatelná. Stačí potom sníst jen kousek klobásy či 5 dkg Uheráku a v takovém „kousínku“ je skrývá až 25 g tuku. Nehledě na to, že sníst i 100 g těchto uzenin není také žádný velký problém. Potom si množství tuku dokážete spočítat. Problém je v tom, že v jedné této porci potom spotřebujeme tuk, který měl vystačit skroro na celý den. Mimo vyššího množství tuku obsahují masné výrobky i vysoký podíl soli. Sůl, jak bylo psáno v minulých článcích na Viviente, má za následek zadržování vody v těle, tím pádem znesnadňování hubnutí a zejména zdravotní problémy, jelikož pravidelná konzumace soli (jak zjevné, tak skryté) má vliv na zvyšování krevního tlaku. A zvýšený krevní tlak může mít za následek až infakrt myokardu. Obsah soli v uzeninách kolísá od 1,7 % – většinou již velmi kvalitní šunky, přes 4 -5 % – u suchých salámů a párků po 8 – 10 % – u paštik. Kdy denní příjem soli by neměl překročit 5 – 6 g.

Proč jsou uzeniny tak oblíbené?

rychlé řešení – namazat paštiku na chléb, vytáhnout párky a ohřát je v mikrovlnce, vzít papírový balíček se salámem a ujídat je nejpohodlnější a nejrychlejší řešení, jak „ukojit“ hlad či často chuť.

chutnají – avšak proč chutnají? Ve většině masných výrobcích je obsaženo velké množství přídatných látek, které právě zlepšují chuť výrobků – sůl je jen jedna z nich.

závislost – na sůl a na jiné látky zvýrazňující chuť vzniká velmi lehce tzv. závislost, neboli chuť na uzeniny se učí, čím častěji ji budeme jíst (dobrá zpráva – jakmile je začneme omezovat, chuť se opět sníží a nebudeme je mít potřebu vyhledávat)

Čím se řídit při výběru uzenin?

Při výběru uzenin nás zajímá na prvním místě složení výrobku a výživové hodnoty. Lidé, kteří hubnou se často dívají jen na obsah tuku, avšak o kvalitě a vhodnosti vypovídá zejména také obsah bílkovin a obsah soli. Často je v uzeninách jen nízký obsah masa (% svaloviny), vysoký obsah vody. Můžeme se setkat, že velkou část masného výrobku tvoří mouka, sójové bílkoviny, škroby, kořenící směsi, a jiné přídatné látky podílející se na zvýraznění chuti, barvy (dusitany) či např. polyfosfáty, které mají vlastnost na sebe vázat vodu. Ale stále se dají na trhu sehnat výrobky, které se dají označit za přijatelné. Jen je potřeba řídit se pár zásadami.

Z toho plyne:

kupovat uzeniny balené – je potřeba dívat se na složení výrobku a výživové hodnoty. Bohužel ne na všech balených uzeninách nutriční hodnoty najdeme. Zásada – ty nekupovat. U pultového prodeje se málokdy dozvíme složení výrobku. Většinou si domů doneseme vodou prosáklý obal od šunky. Popřípadně ještě mastný.

nedát na klamavá označení – neboli píše-li se, že je šunka dětská, neznamená to vždy, že kupujeme to nejvhodnější, píše-li se, že snižuje hladinu cholesterolu, pátrejte, jak je to možné…tím, že je ho tam méně než jinde? To se však nemusí vůbec psát, je to samozřejmé, avšak na lidi tyto velká označení působí jako magnet, že zvolili to nejlepší.

cena – kvalitní libové maso je drahá komodita, proto nečekejte, že šunky s vysokým podílem svaloviny a minimem přídatných látek budou stát 15 Kč.

Pár tipů do košíku:

  • Podíl svaloviny: – od 80 – 97 % čím více, tím lépe
  • Obsah soli: čím méně, tím lépe – ale méně než 1,5 % nenajdeme (ideálně od 1,5 % do 2,5 % soli)
  • Cenově a kvalitou doporučuji vyzkoušet kuřecí, krůtí, vepřové šunky, které se prodávají v Lidlu. Velikost balení je 200 g a cena je okolo 40 Kč. Podíl svaloviny je okolo 95 %.
  • Pro zpestření se dají jednou za čas vybrat i párky s obsahem alespoň 80 % podílem masa. Párky v Lidlu obsahují i 83 % podíl vepřového masa a 3 % obsah soli. Velikost balení je 750 g a cena 60 Kč.
  • Obvykle jsou ceny na 100 g okolo 25 – 30 Kč.

Na závěr:

Bohužel pro milovníky uzenin – suché salámy a klobásy, paštiky se svými výživovými hodnotami do TOP desítky rozhodně nedostanou. Pokud však bude konzumace velmi umírněná a jednou za čas a jinak bude jídelníček vyvážený s každodenním dostatečným přísunem zeleniny, tak není potřeba mít výčitky a obavy o zdraví. Ale pokud je jídelníček celkově nevyvážený a převaha potravin s vysokým množstvím nasycených tuků a cholesterolu, tak to je zbytečné hazardování s vlastním zdravím a kvalitou života. Navíc až se zaměříte na výběr kvalitnějších uzenin typu krůtí, kuřecí a vepřové šunky, uvidíte, že se vám po ostatních masných výrobcích stýskat nebude. Je to dobrota.

Komentáře

2 komentáře
  1. San

    • 15. 6. 2010 v 15:04

    Děkuji.

    Ne nadarmo se říká, že kočky mají mlsný jazýček :). Avšak v tomto případě ví proč. Škoda, že lidé jsou spíše, jako ti psi. A to musím potvrdit. Náš pes se může zbláznit i po šunce s 65 % podílem masa :D.

    • 14. 6. 2010 v 10:55

    Dobrý den,

    v zásadě se dá s obsahem Vašeho článku souhlasit. Pro zajímavost si dovolím představit testovací metodu kvality uzenin, kterou jsem viděl u jedněch známých: dávají uzeniny ochutnat svým kočkám, když je uzenina kvalitní (vysoký obsah masa), tak to kočky sežerou, jinak ne :) POZOR: se psy tato metoda nefunguje – ti žerou všecko!
    Děkuju za pěkný článek!

    d.

*
*