Jak zdravě přibrat

1. 8. 2008 | | Zdraví | 25 285x přečteno
Štítky:

Většinou píši články, které se věnují tématu jak zhubnout, ale jsou mezi námi i lidé, kteří mají přesně opačný problém. Někdo jim může říkat šťastlivci, ale jim to tak připadat vůbec nemusí.

Patříte mezi ty, co do vínku dostali (tedy spíše genetická dispozice) velmi štíhlou postavu? Nebo trpíte nemocí, díky které jste velmi zhubli a jste v riziku malnutrice (podvýživy), se kterou souvisí spousta zdravotních komplikací počínající špatným hojením ran, sníženou obranyschopností a zvýšeným vznikem infekce? Jeden z dalších důvodů, proč můžete být velmi hubení, jsou nemoci spojené se štítnou žlázou. Také velký stres na některé lidi působí tak, že nejsou schopni přijímat potravu, a to samozřejmě postupně vede k podvýživě. Či je jiný důvod, proč byste chtěli přibrat? V tom případě si pozorně přečtěte následující rady, které vám mohou pomoci vaši hmotnost zvýšit. Avšak ne za cenu přejídání a konzumace nezdravých potravin, což by vedlo jen ke zdravotním potížím. Přibrat se dá i zdravě.

Jak přibrat, ale neohrozit své zdraví

Většinou lidé, kteří jsou „od přírody“ štíhlí a nemají genetické dispozice pro nadváhu, jí naprosto normálně a ba dokonce více než osoby, kteří štíhlí nejsou či si svoji postavu musí tvrdě vybojovat. Nemusí totiž přemýšlet nad tím, po které potravině přiberou a vlastně otázku jídla vůbec neřeší. Půlnoční svačinky jsou na denním pořádku a přes den stále něco mlsají. Ostatní lidé se potom diví, kam to všechno dotyčný člověk „dává“. Avšak zde už číhá nebezpečí. Člověk, který si nemusí lámat hlavu nad svoji hmotností jí obvykle všechno, protože ví, že může. Nedívá se na to, zda je daná potravina zdravá. Všichni mu navíc často podstrojují, vaří tučné pokrmy, sladká jídla, sladkosti. Ačkoliv daná osoba nemusí přibírat na váze, může přijímat nadbytečné množství tuků (především těch nevhodných) a jednoduchého cukru. A i štíhlý člověk může být ohrožen vysokým krevním tlakem, diabetem mellitem II. typu, zvýšenou hladinou cholesterolu atd.

Navíc se často lidem, kteří si myslí, že přiberou po tučných jídlech (a obvykle i nezdravých), tyto zdravotní problémy opravdu dříve či později nevyhnou. Tuk se totiž začne ukládat především v oblasti břicha a zvýšení hladiny cukru nebo/a cholesterolu na sebe nenechá dlouho čekat.

Co z toho plyne

Strava zaměřená na zvýšení tělesné hmotnosti by měla vycházet z pravidel zdravé výživy. Jídla by neměla být bohatá jen na energii, ale především by měla být hodnotná po nutriční stránce. Tudíž kvalita a složení suroviny či potraviny je stěžejní. Potraviny s vysokou energetickou hodnotou jsou obvykle z hlediska nutričního velmi nevhodné.

Konkrétní rady, jak přibrat

Stejně tak jako u hubnoucích je důležitá pravidelnost, rozhodně není vhodné vynechávat jednotlivé denní chody. Stejně tak důležitý je klid při jídle a pomalé rozkousávání. Může vyhovovat rozdělení jídla do více porcí za den. Navíc výhoda štíhlých lidí je to, že mohou jíst bez nejmenších výčitek zdravé potraviny, které mají vyšší energetickou hodnotu. Tyto potraviny mohou konzumovat častěji než lidé s normální nebo vyšší hmotností. Samozřejmě jako doplněk zeleniny, ovoce, drůbežího a rybího masa, vajec a mléčných výrobků a obilovin.

Energetické tipy

Sušené ovoce

Obsahuje vyšší množství vlákniny a některé vitaminy (zejména karoteny). Jsou vhodné místo sladkostí a také jsou vhodnější pro děti. Avšak nezapomeňte si je před konzumací omýt.

Ořechy a semínka

Jsou zdrojem nenasycených mastných kyselin a také minerálních látek, zejména vápníku a zinku. Avšak platí, že by měly být nesolené.

Mléčné výrobky (jogurty, sýry)

Jsou zdrojem bílkovin a jsou také výborným zdrojem vápníku.

Rostlinné oleje

Zejména vhodný je olivový olej, který je zdrojem mononenasycených mastných kyselin. Vhodné je ho přidávat za studena do zeleninových salátů, ze kterých poté budou lépe vstřebatelné vitaminy rozpustné v tucích.

Vhodné potraviny pro nabrání váhy

Banány, avokádo, černé olivy, lískové ořechy, mandle, kokos, kešu oříšky, pistácie, slunečnicová, semínka, müsli s ořechy a ovocem, olivový olej, sušené meruňky, sušené banány, sušená jablka, rozinky, ovesné vločky, sýr Lučina, ovocné 100% džusy nepřislazované.

Jak by měl vypadat jídelníček?

Snídaně 2 ks celozrnného pečiva + rostlinné máslo (např. Flora) + eidam sýr + rajče
jogurt s ořechovým müsli + kus ovoce
Přesnídávka ovoce + jogurt (může být i smetanový či Pribináček) nebo kefírové mléko, jogurtové mléko apod.
Oběd polévka + hlavní jídlo s přílohou a zelenina + dezert např. zmrzlina, jogurtový zákusek, ovocný tvaroh
Svačina Bebe sušenky nebo müsli tyčinka či sušené ovoce, křehké chlebíky doplněné sklenicí mléka či sklenkou kefíru
Večeře 2 ks pečiva (dle chuti) + sýr (nebo tuňák, zavináč, makrela, vařené vejce, pomazánky) + zelenina
Druhá večeře ovoce nebo ovocný kompot či puding

+ pitný režim – voda, střídat ovocné či bylinkové čaje, nektary, džusy.

Vhodné sporty pro nabrání váhy

Cvičení na zesílení postavy by mělo být založeno především na posilovací části neboli anaerobní. Vhodné je cvičit s větší zátěží a s menším počtem opakování. Avšak nutno podotknout, že svalová hmota těmto lidem bohužel nepřibývá tak rychle a výsledky vůbec nemusí být vidět. Je to velmi individuální a určitě není na škodu popřemýšlet o sestavení individuálního tréninkového plánu. Pokud však budete cvičit jen pro svůj dobrý pocit, není to nutné. Jen pozor, abyste cviky prováděli správně.

Když strava nestačí

Využijte doplněk stravy např. Nutridrink, který obsahuje přesně stanovené množství energie, složení živin, vitaminů, minerálních látek a stopových prvků. Vhodný je především u starších lidí, nemocných lidí, kteří nejsou schopni hradit množství energie pouze ze stravy. Jde o nápoj v plastovém obalu (dříve byl v krabičce podobné fruiku), který je dostání v několika příchutích v lékárnách. Není vhodné jím stravu nahrazovat. Popíjí se mezi jídly.

Štítky:

Komentáře

5 komentářů
  1. Michal

    • 28. 3. 2016 v 9:59

    Ahoj…z osobní zkušenosti mohu doporučit jak je uvedeno ve článku pravidelnou a kvalitní stravu doplněnou o b-komplex. Každý den si doma trochu zacvičit a poté si dát nutridrink. U mne to fungovalo i když jsem byl vždy od přírody štíhlý.

  2. Dana Byrtus

    • 18. 6. 2015 v 18:42

    Dobrý den, chtěla by jsem se zeptat na pár otázek.

    1.)Je škodlivé ne jist snídani, přesnidávku a svačinu (do školy)?
    2.)Ja jím (to píšu od rána) oběd (to znamená hlavní chod) (a pak jdu po repete) (na přidavek) a polévku skoro nikdy. Jak příjdu ze školy tak si seberu oběd z domu, polívku a hlavní chod, jak máma udělá oběd budu jist, jak ne udělá nevadí (a to příjdu asi tak kolem 15:00). Pak asi cca o 20:00, jím večeři někdy jak mám hlad tak i 3 rohlíky, ale spíš tak 2. Je to takhle stravovat se škodlivé?
    3.)Mám 14 let a vážím 44 kilo a měřim tak cca (kolem) 170 cm je to normální ?

    Děkuji.

    Budu moc vděčná jak mi odpovíte na moje otázky děkuji vam moc ;-) :-[ :-D :) *YAHOO* *PARDON* *JOKER* *CHI* *BOAST*

    • 8. 11. 2014 v 12:28

    Dobrý den,

    ano to je určitě možné. Jídelníček je opravdu jen obecný vzor. Takže Váš bazální metabolismus může být opravdu hodně vysoký (denně potřebujete velké množství energie na životně důležité procesy v těle), do toho můžete mít vysoký energetický výdej např. sportem, ale i stresem…
    A ano, často za tento způsob spalování může i genetika. Např. i tak, že máte malé množství tukových buněk v těle :).
    Ale důsledností se na tom dá zapracovat. Ale je pravda, že je pak dobré nastavit individuální plán cílený na přibrání (ideálně svalové hmoty).

    Bohužel na druhou stranu často je tento metabolismus do určitého věku a pak se vše otočí o 180 stupňů a tuk stoupá nahoru velmi snadno. Proto doporučuji stále dbát na častost v jídelníčku, dbaní na kvalitu potravin a pravidelně se hýbat, ale také odpočívat.

  3. terezakoc

    • 6. 11. 2014 v 23:52

    dobrý den, chtela jsem se zeptat jestli se může stát že nemohu přibrat ani když dodržuji tento jídelníček… a když to mám geneticky dáno tak zkrátka nestloustnu??

  4. ondra

    • 20. 2. 2014 v 23:58

    Dobrý den chtel jsem se zeptat jestly nekdo ma nejake zkušenosti dekuji

*
*
]:->
[:-}
O:-)
@=
>:o
;-)
:-|
:-[
:-X
:-P
:-D
:-/
:-*
:-!
:)
:(
8-)
*YELL*
*YAHOO*
*WASSUP*
*THUMBS_UP*
*SORRY*
*SCRATCH*
*SCARED*
*SAD*
*PARDON*
*MAD*
*LOVE*
*JOKINGLY*
*JOKER*
*IN LOVE*
*FUU*
*DUNNO*
*DANCE*
*CRAZY*
*CHI*
*BYE*
*BRAVO*
*BOAST*