Mangold

Štítky:

V článku máte možnost se seznámit s ne příliš obvyklým a užívaným mangoldem. Co to je, jak lze využít v kuchyni, ale i mnohem více informací.

Nevím, jak vy, ale já se musím přiznat, že než jsem se začala o mangold zajímat blíže, netušila jsem, co to vlastně je. To, co mě vedlo k tomu, zjistit si něco více, bylo čtení receptu, který se jmenoval „Zapečené brambory s mangoldem“. Samotné slovo mangold mi neznámé nebylo, ale nic konkrétního jsem si nedokázala představit. Myslela jsem, že to bude koření či jsem si představovala nějaký druh tropického ovoce (to asi způsobilo to „mango“ ve slově). Po prozkoumání receptu jsem dospěla k názoru, že je-li toho potřeba do receptu 300 g, koření to zřejmě nebude. Podle obrázku pod receptem jsem uviděla, že mangold je zelený – že by to byla tedy zelenina?

Charakteristika

Jak jsem již v úvodu naznačila jedná se opravdu o zeleninu. Konkrétně jde o listovou zeleninu, typickou pro Dalmacii, rozšířená je i v západní Evropě a Severní Americe. U nás se nejedná o příliš známou zeleninu, ale jako zpestření jídelníčku se hodí skvěle. Pro představu – mangold je velmi podobný špenátu a jako špenát se také připravuje.

Můžeme se setkat se dvěma druhy mangoldu, pěstují se totiž řapíkaté odrůdy a listové odrůdy. Listové odrůdy mají úzké řapíky a mohutné listové čepele používané jako špenát. Řapíkaté odrůdy mají silné řapíky (až 5 cm široké), které se upravují podobně jako chřest. Řapíky mají bílou nebo červenou barvu a listy jsou tmavě nebo světle zelené, případně i červené.

Jsou chutné, lehce nasládlé, se slabou řepnou příchutí. Tu jim dodává betain, který je obsažen i v jiných řepách. Betain je spolu s dalšími složkami účinný proti kornatění cév, aktivuje činnost jater a brání jejich tukové degeneraci.

Prospěšné látky

rapikaty-mangold
Když jsem mangold přirovnala ke špenátu, tak i látky obsažené v něm jsou podobné právě mangoldu, ale dočetla jsem se, že mangold je pro zdraví ještě cennější. Například tím, že neobsahuje tolik kyseliny šťavelové, která brání vstřebávání vápníku, kterého je v mangoldu velké množství. Dále je v něm obsaženo hodně draslíku, fosfor, železo (pro krvetvorbu), hořčík (např. pro svaly a srdce), měď, zinek a další prvky. Z vitaminu jsou zastoupeny vitaminy skupiny B, vitamin C a také provitamin A. Z dalších cenných látek zmíním kyselinu listovou a bioflavonoidy.

Účinky na organismus

Mangold podporuje tvorbu a vylučování trávicích šťáv a je velmi účinný v prevenci nádorových onemocnění. Mimo to má příznivé regulační účinky na látkovou výměnu a na vegetativní nervový systém. Pozor snad jen na mírně projímavý účinek.

Použití v kuchyni

Mangold můžeme jíst syrový (jen listové čepele) jako součást salátů nebo tepelně upravený jako špenát a v jiných pokrmech. Z mangoldu se mohu připravit i polévky, nádivky do slaných závinů, koláčů nebo palačinek. Velmi chutné je spojení mangoldu s různými druhy sýru a často se listy mangoldu právě se sýry zapékají. Dále se mohou využít na různé závitky a rolky s nádivkou. A často se používá do indických či čínských pokrmů. U řapíkatého mangoldu postupujeme tak, že ho nejprve oloupeme a připravuje ho podle receptů pro chřest.

Informace čerpány z: www.jidelny.cz, www.vegetarian.cz

Štítky:

Komentáře

1 komentář
  1. Iva Mrakovčić

    • 17. 9. 2010 v 21:22

    Haló, zde je recept na přípravu mangoldu na dalmatinský způsob!!!
    Do osolené vody dáme vařit oloupané brambory rozkrojené na menší kusy. Ke konci, když již jsou skoro hotové přidáme mangold, listy i řapíky, nakrájené na větší kusy, počkáme až se zase začne voda vařit a povaří se jen krátce, stačí mu chvíle na uvaření. Slijeme vodu, nejlépe celý obsah hrnce vlít do cedníku postaveného do dřezu, nechat aby voda okapala, případně přimáčknout. Ocezené a ještě horké brambory s uvařenými listy vrátíme zpět do hrnce (nebo porcelánové servírovací mísy), šťouchákem na bramborovu kaši rozmačkáme, promícháme, dosolíme, pokapeme olivovým olejem a servírujeme. Také je možné vmíchat 2-3 stroužky nasekaného (nikoli utřeného) česneku. Bašta!!! Úžasná příloha hlavně k pečeným masům, vejci, klobásce, řízkům, minutkám s přírodní šťávou, ….. Pozor na poměr surovin – brambor spíše méně, převažovat by měl mangold, aby z toho nebyly nazelenalé brambory a sem tam lístek. Je to zdravá příloha, o magoldu se říká, že je „metla střev“, činnost určitě povzbudí, ale že by byl až projímavý, to se říci nedá.
    Řapíky není třeba loupat, pokud jsou silnější tak je možné přidat je vařit k bramborám o chvíli dříve. Přeji dobrou chuť!!