Nutit nebo nenutit batolata do jídla?

Co tedy když dítě nechce jíst? Nechat jej vyhladovět nebo je lepší mu podstrojovat jen jeho oblíbená jídla? Mnoho maminek řeší tuto situaci. Následující článek přináší tipy, které je dobré vyzkoušet, pokud se vaše dítě v jídle tzv. “šťourá”.

Pokud se začne dítě v jídle šťourat, může se jednat o tzv. batolecí negativismus, neboli první pubertu, která je pro batolecí období typická. Dítě se chce samo prosadit. Může upřednostňovat jen jedno jídlo nebo může začít odmítat pokrmy, které má obvykle rádo a naopak. Jeden den sní více, druhý den méně.

Dalším důvodem může být tzv. neofobie, neboli strach z nového. V tomto případě strach ochutnat nové pokrmy a potraviny. Souvisí to s mechanismy z dřívějších dob, které si člověk vypěstoval a které ho chránily před neuváženou konzumací neznámého pokrmu, avšak umožňovaly opatrné objevování nových, neznámých potravin. Děti tedy přijímají nové potraviny pomalu a opatrně, někdy až po 15 až 20 pokusech. Vybíravost u dětí je velmi častá, a vyskytuje se až u poloviny batolat ve věku 2 let.

Oproti kojeneckému období rostou děti pomaleji, a i z toho důvodu se může zdát, že jí méně.

Pokud víte, že dítě potravinu obvykle jí a právě dnes ji nechce, neřešte to a nenabízejte mu žádnou nevhodnou náhradu či sladkost.

Dítě do jídla nikdy nenuťte, je v období, kdy si vytváří stravovací návyky a nucenou potravinu si může zprotivit na celý život. Buďte trpělivá a vytrvejte v nabízení nových potravin a pokrmů v různých kombinacích a úpravách, ale bez nátlaku. Druhý den pokus zopakujte nebo zkuste něco jiného. Nenahrazujte však nechtěné jídlo nevhodnými náhražkami (např. sladkostmi). Nejlepší cestou je zařazovat potraviny nepozorovaně, tzn. v malém množství do již známého pokrmu.

Zůstat v pohodě při zkoušení nových potravin je opravdu náročné, proto je vhodné, aby měla i maminka dostatečnou podporu.

Pokud vaše dítě jí všechny druhy potravin, ale odmítá např. jen jeden druh ovoce nebo zeleniny, není třeba se znepokojovat.

Tipy:

  • Podávejte menší porce – pro dítě je lepší, pokud si může přidat, než když vidí obrovskou porci, která ho může odradit.

 

  • Nenuťte dítě sníst vše, co je na talíři, pokud již nemá hlad. Může pak přijít o schopnost vlastní regulace příjmu potravy.

 

  • Krmte dítě v klidném prostředí – bez stresu, shonu, hádek, bez televize, počítačů a tabletů.

 

  • Dítě by mělo jíst 15-30 minut.

 

  • Pokud máte obavy z nedostatku živin, jelikož se dítě v jídle “šťourá”, zaznamenávejte si, co snědlo. Uvidíte, že většinou další den deficit dojí.

 

  • Nechte dítě vyzkoušet různé kombinace potravin, i takové, které jsou pro vás nepředstavitelné.

 

clanek v Betynce

Kompletní článek vyšel v 1. čísle časopisu Betynka v roce 2015.

  • Dejte dítěti „na vybranou” mezi 2 vhodnými potravinami. Bude pak mít pocit, že si vybralo samo, a vy budete s oběma alternativami spokojená.

 

  • Neslibujte za jídlo úplatky ve formě čokolád, hraček, výletů, …

 

  • Nesrovnávejte vaše dítě s ostatními. Každé dítě je individuální a to znamená, že i zařazování nových jídel, jejich přijímání a apetit může být odlišný. Zbytečně byste se tím stresovala.

 

  • Udělejte z jídla hru.

 

  • Pokrmy by měly být pro děti atraktivní, můžete je například spojit se zajímavým příběhem (např. snídaně pro supermana).

 

  • Rodina by měla jít příkladem, jelikož děti rády napodobují ostatní účastníky stolování.

 

  • Nepoužívejte argument, že neoblíbené jídlo „je zdravé“. Dítě si může vytvořit dojem, že zdravé potraviny jsou spíše nechutné a že se potraviny dělí na „dobré“ a „zdravé“.

Komentáře

1 komentář
  1. Ilona

    • 19. 12. 2016 v 16:25

    Vnučka je 2,5 létá a odmítá veškeré potraviny.Nejí chleba,rohlík jen málo a to bez másla,sýru ,pokrmy z mléka žádné.Pokrmy z brambor také odmítá.
    Má jednotvárnou stravu- rýže a těstoviny s omáčkou.Má ráda veškerou syrovou zeleninu a ovoce.Zatim pije mléko pro batolata,kravského mléko neochutnala.Nevím , zda je to dostatečné.A jak ji přesvědčit ,aby jídlo aspoň ochutnala.Babička

*
*