Instantní ovesné kaše

Stručný přehled instatních nejen ovesných kaší, který vám třeba pomůže se rozhodnout při výběru. A nebo vás namotivuje si začít kaši dělat svoji vlastní.

O příznivých vlastnostech ovesných vloček jsme již psali v jednom z předchozích článků. Samozřejmě, že nejlepší složení má kaše připravovaná doma z čerstvých surovin. Ale ne každý má ráno čas si takovou kaši připravit. Proto si v tomto příspěvku porovnáme složení jednotlivých instantních kaší, které jsou na trhu nejdostupnější, tak abyste si je mohli sami zhodnotit a vybrat pro vás nejvhodnější kaši a přitom samozřejmě, aby vám i chutnala….

Hodnoty kaší jsou uváděny na 100 g. Jednotlivé živiny jsou uváděny v gramech.

B = bílkoviny; S = sacharidy; T = tuky, SFA = nasycené mastné kyseliny; Na  = sodík .

Většina kaší se prodává v porci 65 g.

Ovesné kaše Expres Emco:

– obsahují 54 – 71 % ovesných vloček (dle příchuti), nejvíce vloček obsahují obě přichutě light (67 a 68 %), natural light (71 %), obsah cukru je nejnižší u řady light (15 – 17 %), nejvíce vlákniny obsahují příchuti natural light a s černým rybízem light (7,2 %).

U těchto kaší je obsažen ve složení i rostlinný tuk, proto jsou hodnoty tuku vyšší než u ostatních kaší, kde tuk obsažen není. (A tím, že nositel chuti je tuk, není divu, že tyto kaše patří k chuťově neoblíbenějším.)

Ovesná kaše Express EMCOkJ B  ScukryT SFA  Vláknina Na
 – natural 1696  10,4      59,3  15,9  13,3  4,7 6,40  0,30 
 – s jablky a skořicí1672 9,5 65,4 26,9 9,6 3,5 6,60 0,22 
 – s jahodami1710  10,4 62,0 21,8 11,8 4,5 6,40 0,21 
 – s malinami1772 9,0 65,9 21,2 12,4  4,6 6,00 0,20 
 – s meruňkami1633 10,0 66,6 28,1 7,8 2,6 6,50 0,21 
 – s čokoládou1621 10,3 65,0 24,8 9,6 3,6 6,90 0,21 
 – s mákem a švestkami1788 10,2 65,1 22,7 12,7 4,7 5,90 0,20 
 – natural light1776 11,3 64,0 15,1 12,1 4,9 7,20 0,26 
 – s jahodami light1768 10,9 64,9 16,9 11,7 4,7 6,90 0,20 
 – s černým rybízem light1762 11,0 64,1 15,3 11,7 4, 7,40 0,15 

Na light varianty ovesných kaší jsou velmi dobré ohlasy, že množství cukru bohatě stačí. Na druhou stranu si možná všimnete, že rozdíly až tak markantní nejsou.

Na 1 porci většinou sníme okolo 1100 – 1200 kJ, 6,5 g bílkoviny, 42 g sacharidu, 7,5 g tuku.

Obecné doporučení u instatních kaší:

Na 65 g dodá kaše průměrně okolo 6 g bílkovin při zalití horkou vodou, což není mnoho, a proto může být nízká sytivost. Doporučujeme přidat do hotové kaše okolo 50 g odtučněného tvarohu, čímž se obsah bílkoviny pak vyšplhá na 12 g a sytivost se zvýší. Nehledě na výsledný nižší glykemický index.

Dobré kaše BONAVITA:

– obsahují 45 – 51 % ovesných vloček, nejvyšší množství mají příchuti malina a malina s vanilkou (50,8 %), obsah cukru je u všech kaší nad 25 %, obsah vlákniny kolem 6 %.

– opět obsažen i rostlinný tuk

Dobré kaše krupicové BONAVITA : obsahují 43,5 % pšeničné krupice.

Dobrá kaše ovesná BONAVITAkJ B    ScukryTSFA Vláknina Na
 – natural 1676  8,8  74,0 24,8  8,7  1,7 6,00  0,30 
 – jablko, skořice1688 8,3  75,0 25,1 8,8 1,6 6,00 0,31 
 – lesní ovoce1614 7,9 73,0 25,2 7,9 1,6 6,00 0,33 
 – malina1680 9,4 76,7 25,0 7,3 1,6 6,00 0,30 
 – s čokoládou1727 9,2 76,0 28,0 9,0 2,2 6,00 0,30 
 – s jablky1620 7,8 68,1  29,1 8,9 1,8 5,86 0,34 
Dobrá kaše BONAVITAkJBScukryTSFA Vláknina Na
 – s malinami a vanilkou 1567  8,3  67,1  26,3  7,7  1,5 5,00  0,34 
 – s čokoládou1560 8,8 67,2 25,0 7,3 1,7 7,14 0,32 

Dobrá kaše krupicová BONAVITA

kJBScukryTSFA Vláknina Na
 – se skořicí 1693  7,3  79,2   6,0    
 – s kakaem1697 7,3  79,2  6,0    

Moje kaše ovesné SEMIX:

– obsahují 70 % ovesných vloček, obsah cukru je snížený u příchuti jablko se skořicí, obsah vlákniny je nad 7 %. Ovesné kaše mají vyšší obsah bílkovin.

Rýžová kaše SEMIX s malinami je vhodná pro bezlepkovou a bezlaktózovou dietu. Jen bohužel obsahuje méně bílkovin a vlákniny.

Moje kaše SEMIXkJBScukryTSFA Vláknina Na
 – ovesná s jablky a skořicí 1415  11,2  59,5  17,6  5,9  1,1 7,00  0,85 
 – ovesná s kousky jahod1490 11,2 66,2 27,0 4,8 0,9 8,70 0,60 
 – rýžová s malinami1680 5,3 78,0 20,8 6,4 3,2 3,20 0,44 

Rychlé kaše KNUSPI :

– mají kolísavý obsah vlákniny dle druhu kaše. Nejvíce vlákniny má ovesná kaše (až 8,9 %), nejméně cukru má ovesná a rýžová kaše (13,5 %). Ovesná kaše má nejvyšší obsah bílkovin z uváděných kaší. A naopak nejméně tuku.

Rychlá kaše KNUSPIkJBScukryTSFA Vláknina Na
 – jáhlová (bzlp) 1519  8,9  77,4  13,5  1,7  0,2 2,00  0,40 
 – ovesná1519  12,8 60,8 13,4 1,6 0,2 8,90 0,40 
 – rýžová (bzlp)1493 9,0 77,3 30,0 0,4 1,0 1,00 0,40 
 – krupicová153511,277,520,42,61,22,000,20
 – kukuřičná (bzlp)15358,080,022,00,80,63,000,40

 

Tip na domácí ovesnou kaši:

  • 30 g ovesných vloček např. od Emco jemné s vlákninou (či i jiných dle chuti – pohankové…)
  • 150 ml polotučného mléka
  • 50 g nízkotučného tvarohu
  • 5 g medu
  • 5 g rozinek
  • 50 g jablka nastrouhat
  • skořice na posypání

Tento druh kaše, který si můžete připravit doma vám dodá 1120 kJ, 15 g bílkovin, 40 g sacharidu a 5 g tuku. A víte, že v něm není obsažen žádný přidaný rostlinný tuk ani bramborový či kukuřičný škrob, který si často u instantních kaší můžeme přečíst ve složení.

Tento druh kaše je výborný ráno na snídani, kdy dokáže díky obsahu vlákniny a bílkovin zasytit, ale může být i na odpolední svačinku – např. před pohybovou aktivitou, kdy spousta lidí často nestíhá jíst či neví, co si vzít.

* Pro doplnění zdravých tuků, můžete kaši posypat natural mandlemi, kešu, lískovými oříšky, vlašskými ořechy… .

 

Doplnila Bc. Sandra Schmidová.

*
*