RAW syrová strava

Alternativních výživových směrů či trendů je v dnešní době celá řada a dnes jsme si posvítili na raw stravu. Na každém novém trendu ve výživě můžeme najít svá pozitiva, ale je třeba myslet i na dopady dlouhodobosti takového stravování. Avšak rozhodně není na škodu nějaké recepty do jídelníčku zařadit a inspirovat se.

Syrová strava (nebo také raw food diet) je výživou převážně vegetariánskou, která se zakládá na konzumaci tepelně neupravených potravin. Hlavními složkami tohoto výživového směru tedy je ovoce, zelenina, ořechy a semínka, luštěniny, obiloviny, mořské řasy a čerstvé kokosové mléko. Z technologických úprav se používá dnes tolik populární klíčení semínek, obilovin a luštěnin, odšťavňování ovoce a zeleniny, mixování a vysoušení pomocí „dehydrátoru“, který je k potravinám šetrný. Tento směr stojí na přesvědčení, že vše živé se při zahřátí nad 45 °C zničí a tepelně upravená strava je tak „mrtvá“. Do raw stravy proto nepatří nic vařeného, pečeného, grilovaného, smaženého či fritovaného. Striktně je také vynecháván rafinovaný bílý cukr, sladidla, barviva, konzervanty a „éčka“.

Syrová strava má bezesporu dvě tváře a stejně jako každý extrém nese své výhody i nevýhody.

Nejprve se tedy společně podíváme na její pozitiva:

  • nižší obsah tuku, cholesterolu a sodíku

  • zdrojem velkého množství vlákniny
  • naopak obsahuje více pozitivních látek jako je draslík, hořčík a kyselinu listovou

  • celkově je obsah živin v konzumovaných potravinách vysoký

  • méně aditiv, trans mastných kyselin a přidaného cukru (pokud tedy raw stravu srovnáme s jídelníčkem běžné populace)

  • ekologicky šetrné stravování, stejně jako u jiných převážně rostlinných výživových směrů

  • pro velkou část dnešní (uspěchané, vystresované a obézní) populace odlehčený režim, pokud je ale aplikován na omezenou dobu

  • možnost redukce hmotnosti (otázkou ale je, zda tudy vede dlouhodobě cesta…)

Pojďme se ale podívat i na četná negativa:

  • celkem vzato se jedná o energeticky nevyrovnanou a nedostatečnou výživu

  • podle konkrétního druhu praktikované raw stravy hrozí nedostatek vitaminu B12, nižší obsah energie, bílkovin a vápníku

  • chybí také omega-3 nenasycené mastné kyseliny, vitaminy rozpustné v tucích a minerální látky

  • častější únava

  • zhoršené vstřebávání některých živin, jakou jsou například karotenoidy či lykopen (právě ty se lépe vstřebávají tepelně upravené)

  • časově náročná příprava 

  • mikrobiální riziko v případě konzumace syrového masa či vajec

  • příliš restriktivní a omezený způsob stravování

    shake free

Na jednu stranu nás tedy láká minimum tuku a souznění s přírodou, pro nás ale bohužel převažují nemalá zdravotní rizika. Nevidíme problém v tom, když si pro zpestření jídelníčku jednou za čas koupíte raw tyčinku na svačinu nebo na cesty či si připravíte lahodné ovocné smoothie. Jako dlouhodobý směr vám ale raw stravu rozhodně
nedoporučujeme, protože stále razíme cestu dostatečného a vyváženého jídelníčku, a toto rozhodně není dlouhodobě udržitelná cesta ke spokojenosti a dlouhodobého zdraví (ačkoliv se tato strava takto na počátku tváří).

 

Komentáře

2 komentáře
  1. Lucka

    • 3. 11. 2016 v 17:35

    Dobrý den,

    mám osobní zkušenost se syrovou stravou (asi půlroční).

    Váš článek obsahuje jednu nepřesnost a jednu zásadní chybu:

    Nepřesnost: Obecně se mezi vitariány traduje, že vitamíny se ničí již na 43 stupních, nikoliv na 45 stupních.
    Zásadní chyba: Není to forma stravování vegetariánská nýbrž primárně veganská. Proto váš komentář v sekci: „četná negativa“, že je zde „mikrobiální riziko v případě konzumace syrového masa či vajec“ je irelevantní. Vitariáni nejedí (správně) syrové maso ani vajíčka!

    Také z osobní zkušenosti můžu říct, že jsem nepociťovala častější únavu, jak uvádíte v „četných negativech“, naopak mě opustila má permanentní únava, kvůli které nejsem schopná ani pořádně sportovat. V této době jsem dokonce energie měla tolik, že jsem začala chodit na kurzy tance a na kurz plavání ráno před prací. Od té doby, co jsem se vrátila se standardní stravě se mi vrátila únava zpět.

    Nicméně pravdu máte v tom, že je to dlouhodobě neudržitelné. Člověk má pocit permanentní restrikce, je těžké si „venku“ v restauraci opatřit to správné jídlo, neustále nedělá nic jiného než že jen myslí na jídlo (aby nezapomněl nakoupit dostatek ovoce a zeleniny, které jsou poměrně drahé, pokud mají být kvalitní a když nemáte auto, tak to většinou taháte na hrbu jak se říká  ) a hlavně je po této stravě zima, takže pokud, pak doporučuju pouze na léto.

    Lucka

    • 5. 10. 2016 v 21:47

    Kdy už konečně vědecká lékařská obec poskytne občanům osvětu ve výživě jako prevenci proti většině onemocnění v podobě doporučení 80% podílu syrové zeleniny ve stravě s cílem udržet rovnováhu kyselin a zásad v tělních tekutinách? Tato osvěta by se měla stát součástí osnov na středních školách a učilištích. Všeobecně doporučovaná pestrá strava ze zeleniny, ovoce, masa, pečiva a sladkostí bohužel vyvolává pro permanentní překyselení tělních tekutin většinu onemocnění… Doporučuji se seznámit s paralelou ve výživě a léčení vysokoprodukčních krav.

*
*