Základy výživy člověka

Není červená jako červená, aneb barviva v naší stravě

Anthokyany a betalainy patří do skupiny přírodních rostlinných barviv. Třeba o anthokyanech a betalainech slyšíte prvně, nebo jsou vám tyto dvě skupiny přírodních rostlinných barviv již dobře známá z důvodu účinků na lidský organismus. Tak či onak, anthokyany a betalainy jsou přidávány do potravin, kde způsobují jejich červené zbarvení.

anthokyany, antioxidanty, betalainy, přírodní barviva, syntetické barviva

Proč v jídelníčku nevynechávat sacharidy?

Dnešní doba je plná stravovacích modelů či diet, kdy většina z nich zcela eliminuje sacharidy. Je to správná cesta? Je to způsob stravování, který dokážeme vydržet celý život?

dieta, energie, extrém, jojo efekt, sacharidy, svalová hmota, únava

Rozdíl mezi východním a západním pohledem na stravování

V tomto článku nabízíme možnost podívat se na zásady a principy stravování z pohledu východních tradic. Současně s jejich odůvodnění na základě aktuálních vědeckých poznatků. Aneb nabízíme tak trochu jiný pohled na výživu než jen důvěrně známý pro většinu lidí dnes – pohled západní.

východní medicína

Paleo dieta

Článek, který vás seznámí s podrobnými informacemi týkající se stále více diskutované Paleo diety = typu stravování. V čem spočívá její dodržování? Pro koho může být vhodná? Přečtěte si informace a udělejte si vlastní obrázek.

bílkoviny, lovec, paleo, sacharidy

Beta-karoten

β-karoten je v létě velmi diskutovaným doplňkem stravy. Co to vlastně je, jaké má účinky a kolik ho máme sníst, se dozvíte v následujícím článku.

antioxidant, opalování, zdroj, zrak, β-karoten

Chrom

Kdo touží zhubnout, žít zdravě a být ve formě, tak určitě už slyšel o zázračných účincích chromu. Je tomu opravdu tak či jsme se zase nechali napálit?

chutě, glukózotoleranční faktor, hubnutí, inzulin, nákup

Fytoestrogeny

Fytoestrogeny jsou široké veřejnosti nabízeny jako doplňky stravy. Víte však k čemu slouží, pro koho jsou vhodné a kde je najdeme? Pokud ne, tak vzhůru do čtení.

alternativy, hormony, isoflavonoidy, klimakterium, přírodní

Cholesterol

Pod pojmem cholesterol si většina z nás vybaví omezení tučných potravin, lékaře, zdravotní komplikace, ale málo kdo ví, že tento „strašák“ je nezbytnou součástí buněk našeho těla. Aneb článek o cholesterolu od A do Z.

funkce, HDL, hodnoty, LDL, onemocnění, stravování

Fytosteroly (rostlinné steroly)

Toto slovíčko se na nás často hrne z reklam či z obalů různých výrobků. Ale víme, co to fytosteroly vůbec jsou? Kde se nachází? K čemu či pro koho jsou dobré a máme jim přikládat opravdu takovou důležitost?

cholesterol, funkční potraviny, fytosteroly

Modifikované škroby

Možná jste se již dočetli ve složení výrobku, že výrobek obsahuje modifikovaný škrob. O jakou aditivní látku se jedná, z čeho a jak vzniká, a zda nám může konzumace modifikovaných škrobů ublížit, se můžete dočíst v článku.

éčka, etikety, škroby, zahušťovadlo

Probiotika a prebiotika

Aby naše střevní mikroflóra správně fungovala, musíme jí pravidelně dodávat probiotika a prebiotika. Pokud jste se s těmito pojmy ještě nesetkali, tento článek je právě pro vás.

antibiotika, imunita, mikroflóra, prebiotika, prevence, probiotika

Bazální metabolismus

Článek, ve kterém se dozvíte, jak je důležité znát hodnotu svého bazálního metabolismu pro určení správného postupu nejen při hubnutí. A také se dozvíte, proč hladovění není vhodnou cestou.

bazální metabolismus, BMR, hladovění, jojo efekt, katabolismus

Sacharidy

V druhém díle našeho minikurzu biochemie se zaměříme na informace spojené se sacharidy, nepřesně cukry, jako jednou ze tří hlavních živin ve výživě člověka.

energie, jednoduché sacharidy, sacharidy, složené sacharidy, vláknina

12