Syrovátka

27. 7. 2007 | | Potraviny | 15 567x přečteno
Štítky:

Mysleli jste si, že je syrovátka vhodný prostředek pro hubnutí? Nebo, že po ní budete mít krásnější pokožku? Jak je to doopravdy, vám odhalí článek.

Slovo syrovátka v nás může evokovat určitou spojitost se slovem „sýr“ a tato úvaha není ani tak daleko od pravdy. Přesto není syrovátka ze sýru, ale z mléka stejně tak jako onen sýr. Po dlouhou dobu se tradovalo (a možná stále v povědomí některých lidí traduje), že syrovátka je jakýsi odpad při výrobě sýrů a tvarohů. O tomto omylu se přesvědčují zejména ženy, protože syrovátka bývá čím dál častěji jmenovaná jako jeden ze způsobů, jak zhubnout. A myslím, že nemálo žen zkoušelo právě pití syrovátky za touhou zhubnout. Má syrovátka opravdu takové schopnosti? Co je na ni úctyhodného, že se znovu objevují její léčebné účinky, které využívaly už mnohé generace před námi?

Uvedení na pravou míru

Není to tak dlouho, co vypukla „syrovátkománie“ za cílem odstranění svých nadbytečných tukových zásob. Zde bych chtěla vysvětlit, zda je to po syrovátce vůbec možné.

Při hubnutí je důležité rozlišit, zda je to „pouze“ syrovátka – ta není vhodná, protože v ní převažuje mléčný cukr laktóza (a minimum bílkovin), anebo zda jde o koncentrát syrovátkových bílkovin, který se právě používá jako možná bílkovina do nízko-energetických bílkovinných diet. Většina syrovátek totiž není vůbec pro redukci váhy vhodná.

whey-protein-jahoda
Sušená syrovátka se používá například při výrobě zmrzlin, protože je levnější než sušené mléko. Bílkovinný koncentrát, který má své místo i ve výživě sportovců, je podstatně dražší, protože je mnohem těžší ho vyrobit. Stojí asi desetkrát tolik, ale je rozhodně hodnotnější než sušená obyčejná syrovátka.

V číslech

Sušená syrovátka obsahuje asi 12 % bílkovin, zatímco koncentrát syrovátkových bílkovin obsahuje běžně 65 až 70 % (ve speciálních případech až 90 %) čistých syrovátkových bílkovin. A naopak, sušená syrovátka obsahuje asi 73 % laktózy, koncentrát syrovátkových bílkovin nejvýše 20 % laktózy.

Skutečnost

Také tu musím zmínit jeden fakt, který se většina lidí chtějící rychle zhubnout ani neuvědomí. To, když vyměníme jedno či dvě denní jídla právě syrovátkou, to by v tom byl čert, abychom nezhubli. Většinou se jedná o náhradu stravy, která byla nevyvážená, tučná a energeticky bohatá. Tudíž syrovátkový nápoj se postará o dočasné zhubnutí. To je důležité si uvědomit. Poté, co přestaneme syrovátku pít, jdou kilečka zase pěkně nahoru. A jak už to bývá, tělo si jich raději vytvoří „pár“ do zásoby, co kdyby nás zase napadlo opakovat „mučící kúru“. Ano, jde o velmi známý jo-jo efekt.

Takže i to, že jsem tu vysvětlila rozdíl mezi syrovátkou a koncentrátem syrovátkových bílkovin mnohdy není ani důležité. Protože jakmile energeticky bohaté jídlo nahradíme i třeba nevhodným syrovátkovým nápojem, zhubnout můžeme, protože ve srovnání se zmíněným jídlem má stále méně energie.

Ale abych nebyla jen pesimistická, tak dávám zhubnutí díky pití syrovátky malou šanci. Šance na udržení váhy po skončení „režimu“ pití syrovátky tkví ve vyváženém a pravidelném stravování i po této syrovátkové kůře. K tomu patří dbát na svůj jídelníček a snažit se jíst podle zásad zdravé výživy. (Ačkoliv tak bychom se mohli stravovat hned na začátku a netrápit se hlady a špatnou náladou, když za den vypijeme jen dva syrovátkové nápoje a sníme kila jablek)

Tak proč je tedy syrovátka dobrá?

I když jsem tu teď pěkně vylíčila, že pití syrovátky, nemá moc dobrou prognózu pro dlouhotrvající zhubnutí, neznamená to, že syrovátka je k ničemu. To zdaleka ne.
Syrovátka totiž obsahuje spoustu prospěšných látek pro naše tělo, které potřebujeme, i když nechceme zrovna hubnout. A to jak pro vnitřní, tak vnější užití. Pro vnitřní užívání je především výtečná pro pročištění našeho organismu (což se taky na vlastní kůži můžeme přesvědčit) a obnovuje střevní mikroflóru. Dokáže ulevit při zažívacích potížích. Pomáhá mírnit projevy celulitidy, protože odvádí přebytečnou vodu.

Syrovátka obsahuje velké množství vitaminů i minerálních látek. Z těch převládají vitaminy skupiny B (B1, B2, B6, B12), dále se v ní nachází vitaminy E a C. Z minerálních látek obsahuje zejména hořčík, ale také vápník, fosfor a další. Nachází se v ní i draslík, podílející se na odvádění přebytečné vody. Syrovátka je téměř bez tuku.

Vliv na zdraví syrovátkových bílkovin:

  • snižují riziko rakoviny a posilují imunitní systém
  • snižují hladinu hormonu kortizonu a tím zvyšují hladinu serotoninu v mozku, což v důsledku znamená zlepšování schopnosti člověka vyrovnat se se stresem, depresemi a úzkostí
  • výsledky studií na krysách ukazují, že jedna složka syrovátkového proteinu má prokazatelně protivředovou aktivitu – syrovátkový albumin může hrát klíčovou roli v ochraně proti vředovým onemocněním žaludku
  • vědci soudí, že by syrovátkové bílkoviny mohly pomoci i lidem s chronickým únavovým syndromem
  • v neposlední řadě mají syrovátkové proteiny pozitivní vliv na činnost jater

Použití syrovátky v kuchyni

Dá se použít jako samostatný nápoj, může se přidat do kávy nebo čaje, (je sladká), může se přidávat do těsta třeného, šlehaného, kynutého, slaného či sladkého, do palačinek, do smetanových omáček nebo bílých polévek, (syrovátka se nesráží). Výborným pomocníkem je při vánočním pečení, zlepšuje křupavost, omezuje vysychání, napomáhá zbarvení, zpomaluje žluknutí, zvýrazňuje chuť, má dobrou pěnivost (bez části cukru), dá se použít pro dietetické výrobky.

Pozor

Syrovátka ale také bohužel obsahuje alergizující mléčný cukr neboli laktózu, proto by si měli alergici a lidé s nesnášenlivostí mléčného cukru dát velký pozor. Velké množství soli je zase nebezpečné pro lidi, kteří mají potíže s ledvinami.

Vnější použití

Syrovátka má blahodárné účinky také na naši pleť a celkově na pokožku. Velice prospěšné jsou syrovátkové koupele a syrovátkové masky. Vhodná je zejména při akné i nespecifických dermatózách, při ekzémech. Syrovátka má schopnost napnout a vyhladit pokožku.

Nákup syrovátky

linie-ananas
Zásadní rozdíly jsem popsala hned na začátku. Podle nich bychom se měli řídit především. Z toho už možná vyplývá, že mezi syrovátkami na trhu budou také velmi velké rozdíly, a to nejen ve složení, ale také v chuti. Proto radím číst výživové tabulky.
A při snižování nadváhy je tedy důležité dbát na to, abychom dodávali do organismu větší množství bílkovin a menší množství sacharidů (cukrů).

Na trhu můžeme zakoupit i syrovátku, která je ochucená, takže se nemusíme bát pití nápoje, který je úplně bez chuti. Také vy sami si můžete syrovátku ochutit podle fantazie.

Informace čerpány z: www.stob.cz, www.zena-in.cz, www.wikipedie.cz, www.aspczech.cz, www.susyomen3.cz

Štítky:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.

]:->
[:-}
O:-)
@=
>:o
;-)
:-|
:-[
:-X
:-P
:-D
:-/
:-*
:-!
:)
:(
8-)
*YELL*
*YAHOO*
*WASSUP*
*THUMBS_UP*
*SORRY*
*SCRATCH*
*SCARED*
*SAD*
*PARDON*
*MAD*
*LOVE*
*JOKINGLY*
*JOKER*
*IN LOVE*
*FUU*
*DUNNO*
*DANCE*
*CRAZY*
*CHI*
*BYE*
*BRAVO*
*BOAST*