Zmrzliny a hubnutí?

Léto pomalu, ale jistě opět přichází a s ním i otázka – smím si dát zmrzlinu? Jak si mám vybrat „nejmenší zlo“? Jak ji mám zařadit do jídelníčku a nemuset mít výčitky? Na to se vám bude snažit odpovědět tento článek.

V posledních týdnech se v poradně často setkávám s otázkami a zároveň nářky klientů, že s příchodem horkých dnů občas bojují s chutí na zmrzlinu a neví, kterou si vybrat tak, aby nemuseli mít výčitky, že porušili zásady zdravé výživy a popř. se zastaví redukce tuku.

Pokud jste doma, tak nejvhodnější alternativou jak si v létě zamlsat je, že si vyrobíte vlastní zmrzlinu:

  • zamrazíte kelímek s nízkotučným ochuceným tvarohem (např. od Milka: Ovofit, Bio tvaroh, Ovocný tvaroh, Ochucený tvaroh; od Madety: Jihočeský tvaroh s jogurtem, Fitness tvarohy; od Danone: Activia tvarohová)
  • zamrazíte ochucený jogurt (tuk kolem 3 %, cukry max.15 %)
  • vyrobíte si vlastní pochoutku – tj. do nízkotučného bílého tvarohu (případně bílého jogurtu, nebo směsi jogurtu a tvarohu) si nakrájíte či pomixujete čerstvé ovoce, popřípadě nastrouháte čtvereček čokolády s vysokým procentem kakaa nebo rozmícháte lžičku marmelády či medu a dáte zamrazit.

Bohužel na českém trhu ještě není zmrzlina, která by splňovala potřebné nároky: tj. měla dostatek bílkovin, aby měla schopnost zasytit, obsahovala méně cukru, aby se nevyhoupla hladina krevního cukru a obsahovala málo tuku. Většina zmrzlin je kalorickou bombou s nevyváženým poměrem živin.

Mezi nejvhodnější zmrzliny, které se dají sehnat v obchodě, patří zmrzliny na bázi tvarohu či jogurtu, s nižším obsahem tuku a cukrů.

Takováto zmrzlina se hodí, jakožto dopolední svačinka, popř. jako dezert po obědě, který byl složen s libového masa (kuřecí, krůtí) s bramborem, tedy energeticky chudším. Pokud si zmrzlinu chceme dát v rámci odpolední svačinky, tak rovnou říkáme NE. Zmrzlina nedodá potřebné živiny. Proto čtěte dál, čím je možno poté svačinku doplnit :-).

U hodnocení zmrzlin je třeba si dávat pozor, zda jsou hodnoty vztaženy na 100 g, 100 ml nebo 1 porci. Tím, že jsou zmrzliny našlehané, se hodnoty mezi gramy a mililitry velmi liší.

Míša Tvarohový

Tvarohová zmrzlina v kakaové polevě, obsahuje 53 % tvarohu.

  • Míša obsahuje 53 % tvarohu, v jedné porci (55 ml) tedy přijmete bílkovin, sacharidů, ale i tuků jako ze 100 g ochuceného smetanového jogurtu. Energeticky se tedy hodí jako dopolední svačinka. Ovšem ne každý den!
Nutriční hodnoty   100 ml   100 g   1 porce = 55 ml
Energie  960 kJ / 230 kcal  1100 kJ/ 270 kcal  530 kJ / 130 kcal
Bílkoviny  6 g  7 g  3,5 g
Sacharidy  21 g  24 g  12 g
Tuk  13 g  16 g  7 g

Míša Jahodový

Tvarohová zmrzlina v kakaové polevě.

  • Je na tom již o poznání hůř, jelikož obsahuje daleko méně tvarohu než klasický Míša, a to jen 34 %, tím pádem obsahuje i méně bílkovin a více tuku a cukru.
Nutriční hodnoty   100 ml   100 g   1 porce = 55 ml
Energie  990 kJ / 240 kcal  1100 kJ / 270 kcal  540 kJ / 130 kcal
Bílkoviny  4,5 g  5 g  2,5 g
Sacharidy  24 g  28 g  13 g
Tuk  14 g  16 g  8 g

Míša Meruňkový

Tvarohová zmrzlina v bílé polevě. Obsahuje ještě méně tvarohu, a to 32 %.

Nutriční hodnoty 100 ml 100 g 1 porce = 55 ml

Energie   1000 kJ /240 kcal   1200 kJ / 280 kcal   550 kJ / 130 kcal
Bílkoviny  4,5 g  5 g  2,5 g
Sacharidy  25 g  29 g  14 g
Tuk  14 g  16 g  8 g

Tvaroháček tvaroh a jahoda

Tvarohová zmrzlina s jahodovým jádrem a kakaovou polevou. Obsahuje jen 22 % odtučněného tvarohu, tím pádem obsahuje i méně bílkovin. (Ale je to pořád více než mívají ostatní zmrzliny.)

Nutriční hodnoty   100 ml   100 g   1 porce = 42 g
Energie  800 kJ  1100 kJ  460 kJ
Bílkoviny  2  3  1,5
Sacharidy  19  27  11
Tuk  12  17  7

Kuba

Mražený krém v kakaové polevě. Obsahuje minimálně 50 % tvarohu, hodnoty má tedy podobné jako Tvarohový Míša.

Nutriční hodnoty   100 ml   100 g   1 porce = 44 g
Energie  –  982 kJ / 235 kcal  432 kJ / 103 kcal
Bílkoviny  –  5,9  2,6
Sacharidy  –  25,7  11,3
Tuk  –  11,8  5,2

Big Milk Vanilka

Obsahuje 75 % odtučněného mléka

  • S tukem je na tom tedy Big Milk z porovnaných zmrzlin nejlépe.
  • Ovšem pozor – ostatní druhy Big Milk již obsahují o poznání více tuku. Např. příchuť čokoláda obsahuje na porci 2 g bílkovin, 16 g sacharidů a 11 g tuků, příchuť stracciatella obsahuje na porci 2,5 g bílkovin, 14 g sacharidů a 6 g tuků.
Nutriční hodnoty   100 ml   100 g   1 porce
Energie  320 kJ / 75 kcal  570 kJ / 140 kcal  350 kJ / 85 kcal
Bílkoviny  2  3,5  2
Sacharidy  12  21  13
Tuk  2,5  4  5

Fit Line Tvaroh a rybíz (Prima) !!!

Tato zmrzlina se tváří jako vhodný produkt do zdravého jídelníčku, po bližším prozkoumání a porovnání hodnot však zjistíme, že je to opravdu kalorická bomba, obsahující hodně cukrů, tuků a žádné bílkoviny, ačkoliv má v názvu uveden tvaroh (pokud tedy výrobce uvádí správné údaje). Hodnoty na 100 g má mnohem horší než např. Magnum nebo Nogger (kterým se většina lidí vyhýbá).

Nutriční hodnoty   100 ml   100 g   1 porce = 35 g
Energie  1120 kJ/ 269 kcal  1791 kJ / 431 kcal  627 kJ / 12,9 kcal
Bílkoviny  1,8  2,8  1
Sacharidy  23  37  12,9
Tuk  18,5  30  10,4

Netučné vodové zmrzliny

Dejte si pozor na netučné vodové zmrzliny, tedy ovocné zmrzliny typu CikCak, Mrože, Twister atd., které sice neobsahují žádný tuk, ale neobsahují také žádné bílkoviny, které mají schopnost zasytit. Tyto druhy zmrzlin mají nízkou energetickou hodnotu, ale při hubnutí nejsou vhodné, protože obsahují velké množství cukru (cukru z ovoce a také přidaného cukru – takže se jedná o oslazenou vodu), které zvýší hladinu glykémie (krevního cukru). Pokud glykemie rychle vystoupá, následně dojde i k rychlému poklesu a objeví se hlad a chutě na další sladké, takže potom toho sníte daleko více, než kdybyste si dali zmrzlinu tvarohovou (která má trošku více energie).

Tuto variantu si však můžete dát, pokud budete myslet na bílkoviny a doplníte je například v podobě zakysaného mléčného nápoje – bílého kefíru, zákysu, jogurtového nápoje. Který cukr mít už nebude, a tak Vás dosytí. Takže největší chyba je si myslet, dala jsem si zmrzlinu (a tak nějakou energii), a to už byla svačinka. U těchto typů zmrzlin rozhodně ne. Naopak po ní bude hlad ještě větší. Ale když člověk ví, co si má dát, není třeba mít výčitky.

Pro srovnání uvádíme hodnoty pár druhů zmrzlin, prosím neberte to jako reklamu. Bohužel ne všichni výrobci uvádí hodnoty na obalech. (A ty doporučujeme z důvodu neznalosti složení nebrat.)

Název zmrzliny Nutriční hodnoty na 100 g     Nutriční hodnoty na 1 porci   
   kJ       kcal   B   S     T     kJ  kcal   B     S  T
Míša Tvarohový 1100 270 7 24 16 530 130 3,5 12 7
Míša Jahodový 1100 270 5 28 16 540 130 2,5 13 8
Míša Meruňkový 1200 280 5 29 16 550 130 2,5 14 8
Tvaroháček tvaroh a jahoda 1100  3 27 17 460  1,5 11 7
Kuba 982 235 5,9 25,7  12 432 1032,6 11,3 5,2
Big Milk Vanilka 570 140 3,5 21 4 350 85 2 13 2,5
Magnum Classic 900 210 2,5 20 14 1100 260 3,5 25 16
Magnum Double Chocolate 1300 300 3 32 18 1400 340 3,5  36 20
Tvaroháček 1100 270 3 27 17460 113 1,5 11 7
Ledňáček vanilkový 1300 300 2,5 27 20 390  90 0,8 8 6
Ledňáček kakaový 1200 280 2 26 19 370 85 0,6 8 6
Nogger Karamel 1100 250 3 25 16 520 120 1,5 12 8
Nogger Čokoláda 1500 360 4 29 25 900 220 2,5 17 15
Ruská zmrzlina 760 180 2,5 25 8 610 140 2 20 6
Cornetto vanilka 1200 280 4 33 15 840 200 3 23 11
Cornetto Italiano čokoláda a vanilka 1200 280 4 41 10 1100 260 4 39 9 
Eskymo 1300 310 2,5 27 21 440 110 0,9 9 7
Calippo tropical 360 85 0,5 21 0,5 380 90 0,5 22 0,5
Twister Orange 464 112 0,7  23 1,4 330 80 0,5 16 1
Twister Green 464 112 0,7 23  2,1 330 80 0,6 16 1,5
Cikk Cakk 364 100 0,6 21 0,6 280 77 0,5 16 0,5
Solero jahoda-malina 613 147 2 26 3,3 460 110 1,5 20 2,5
Fit Line tvaroh a rybíz (Prima) 1791 431 2,8 37 30 627 151 1 12,9 10,4

 

Doplnila Sandra Schmidová.

*
*