Antioxidanty a volné radikály

Antioxidanty a volné radikály jsou dnes populárním tématem nejen ve výživě. Cyklus článků, který se bude zabývat touto problematikou se vám pokusí přiblížit účinky a zdroje více i méně známých antioxidantů.

Všude se dozvídáme, že máme zvyšovat příjem antioxidantů stravou, užívat různé doplňky stravy obsahující antioxidanty nebo se mazat krémy s obsahem antioxidačních látek. Ale co to vůbec antioxidanty jsou, proti čemu působí a kde je najdeme? Odpověď vám přinese soubor článků zabývající se antioxidanty. Tento článek se bude více zaměřovat na volné radikály, proti kterým antioxidanty působí.

Antioxidanty jsou látky, které jsou schopny zpomalit nebo zabránit oxidaci jiné molekuly, a tím jsou schopny zneškodnit nebo zpomalit tvorbu volných radikálů.

Oxidace látek je přirozený proces, při kterém ale mohou vznikat nežádoucí látky zvané volné radikály.

Volné radikály jsou velmi reaktivní částice (molekuly, atomy, ionty), které v organismu vznikají množstvím řetězových oxidativních reakcí. Každou takovou reakcí vznikne další volný radikál, který způsobí další oxidativní reakci, a tak dále a tak dále, a to může způsobovat různé závažné problémy  viz. níže.

Tvorba určitého množství volných radikálů v organismu je přirozená. V menším množství jsou totiž i volné radikály potřebné (např. oxid dusnatý se podává při záchvatu anginy pectoris, některé imunitní buňky produkují volné radikály ke zničení mikrobiálních buněk). Pokud je však v těle volných radikálů velké množství (které není vyvažováno dostatečným množstvím antioxidantů), dochází k jejich nadbytku (= oxidativní stres), který je pro organismus nebezpečný a může vézt k poškození buňky, ale obecně se také podílí na zcela fyziologickém stárnutí buněk. Je tedy potřebné, aby měl organismus i dostatek antioxidantů, a tím mohlo dojít k vyrovnanosti a ne k poškození.

Zdroje volných radikálů:

Volné radikály se mohou tvořit v těle nebo je můžeme do těla přijímat z venčí v jídle, v pití, dýcháním, z obalů a z různých výrobků. Může se jednat o cigaretový kouř, chlor, dusitany, těžké kovy, kyslíkové radikály, některé herbicidy a pesticidy, přepálené tuky a oleje, žluklé rostlinné oleje, železo a měď v určitých sloučeninách.

Volné radikály vznikají také při intenzivních fyzických aktivitách (sport), a pokud nedochází k příjmu dostatečného množství antioxidantů, mohou být příčinou snížené regenerace a zdravotních problémů.

Kdy dochází k oxidaci (a vzniku volných radikálů):

  • Pohyb
  • Kouření
  • Stres
  • Přepalování tuků
  • Oxidace tuků

Účinky volných radikálů mohou způsobovat:

  • Nádorová onemocnění
  • Proces aterogeneze
  • Poškození oční čočky
  • Alzheimerovu chorobu
  • Předčasné stárnutí
  • Diabetes

Jak můžeme ovlivnit příjem volných radikálů?

  • vyhýbat se aktivnímu i pasivnímu vdechování cigaretového kouře
  • používat kvalitní oleje při kuchyňských úpravách (především při smažení a pečení používat oleje, které jsou odolné vůči vysokým teplotám a nepřepalují se)
  • tuky a tučné potraviny nenechat zoxidovat (zežluknout)
  • relaxovat co to jde (i stresem vznikají volné radikály)
  • při velké fyzické zátěži doplňovat antioxidanty
  • jíst dostatek ovoce a zeleniny bohatých na antioxidanty

Zdroje antioxidantů obecně:

Zdroje antioxidantů jsou dva: některé antioxidanty si tělo samo vyrábí (glutathion, melatonin) a jiné jsou přijímány zvenčí potravou (přirozené antioxidanty) či doplňky (syntetické antioxidanty).

Háček je ovšem v tom, že pokud je příjem syntetických antioxidantů dlouhodobý a příliš vysoký mohou některé působit naopak, a to prooxidačně (např. betakaroteny, vit. E, vit. C a flavonoidy). Může tedy docházet opět ke vzniku volných radikálů. Je tedy vhodnější zvyšovat dávky antioxidantů potravou, kde k tomuto zvratu nedochází a doplňky si dávat jen s mírou, po poradě s lékárníkem či lékařem, a nebo při zvýšeném stresu, při nemoci nebo při zvýšeném výkonu, nebo pokud opravdu nekonzumujete čerstvé ovoce a zeleninu (např. z důvodu alergie).

Navíc pokud budete přijímat antioxidanty přirozeně potravou, je jejich účinnost zvýšena přítomností ostatních látek.

Seznam antioxidantů:

  • Vitamin C (šípky, paprika, brokolice, kiwi, citrusy, křen, …)
  • Flavonoidy (bobuloviny, jablka, česnek, čaj, červené víno, citrusy,…)
  • Fenoly (víno, káva, tymián, špenát, mateřídouška, pohanka,…)
  • Karotenoidy (citrusy, meruňky, mrkev, rajčata, listová zelenina…)
  • Vitamin E (olej řepkový, slunečnicový, sójový, oříšky a semínka, ryby, špenát,…)
  • Koenzym Q 10 (sójový olej, řepkový olej, sardinky, makrely, maso…)

O jednotlivých skupinách antioxidantů se dozvíte více detailně v dalších článcích, které budou postupně navazovat.

 

Použité zdroje:

  • Chrpová D., S výživou zdravě po celý rok
  • Mach I., Doplňky stravy
  • Komprda T., Výživou ke zdraví