Batáty

Už jste je pustili do své kuchyně? Nenechte se odradit jejich nepříliš lákavým vzhledem. Ostatně řepa taky není žádná krasavice a jakou spoustu minerálních látek ve své karmínově rudé dužnině ukrývá. V článku se vás pokusíme přesvědčit, proč byste měli zkusit batáty zařadit do svého jídelníčku.

Batáty nebo-li sladké brambory jsou kořenové hlízy rostliny povijnice batátové (Ipomoea batatas). Původem jsou z Ameriky, z oblasti mexického poloostrova Yucatan a z ústí Orinoka ve Venezuele. Zajímavé je, že botanicky nejsou příbuzné s brambory, ale oboje je původem ze Střední Ameriky. Batáty se ale v Evropě objevily asi o 100 let dříve a byly velmi ceněny.

bataty priprava

Už jste je pustili do své kuchyně? Že ne? Batáty jsou skvělé! Nenechte se odradit jejich nepříliš lákavým vzhledem.Ostatně řepa taky není žádná krasavice a jakou spoustu minerálních látek ve své karmínově rudé dužnině ukrývá. V následujícím článku se vás pokusíme přesvědčit, proč byste měli batáty zařadit do svého jídelníčku.

Co obsahují:

Hlízy obsahují hlavně škrob, ale i cukr, takže mají přirozeně nasládlou chuť. Chuťově jsou trochu podobné dýni. Podobně jako brambory můžete batáty využít v kuchyni velice mnohostranně. Lze je péct (či z nich připravit hranolky a péct v troubě nasucho), vařit nebo z nich připravit “bramborovou” kaši. Existují dva druhy: oranžové hlízy se hodí na vaření a zapékání, obsahují významné množství betakarotenu. Světlé, lehce žluté hlízy se dají smažit nebo přidat do těsta při pečení. Sladké brambory jsou energeticky vydatné, obsahují železo, vitaminy B6, C, E, betakaroten, vlákninu a draslík.

Za oranžový odstín vděčíme právě betakarotenu. Nachází se jak v dužnině, tak i ve slupce, proto batáty pokud možno neloupeme. A co to vůbec je, onen betakaroten? Většině čtenářů se jistě vybaví mrkev a její pozitivní vliv na náš zrak. Betakaroten je však antioxidant s mnoha dalšími benefity. Především zvyšuje celkovou obranyschopnost organismu a zajišťuje mladistvý vzhled pleti. Z dalších funkcí nesmíme zapomenout na antioxidační aktivitu, což znamená, že chrání organismus před vznikem volných radikálů.

Batáty obsahují značné množství vitaminu B6. Tento vitamin mírní nespavost, deprese, celkově ladí psychiku, preventivně působí proti ateroskleróze, srdečně cévním onemocněním, předchází vzniku mrtvice a je nezbytný pro celkový růst a množení buněk v těle.

Sladké brambory se doporučují i při diabetu 1. a 2. typu, redukci váhy a ve výživě sportovců. Dobře je snášejí také pacienti s histaminovou intolerancí. Díky vyššímu obsahu draslíku se doporučují při srdečně cévních onemocněních. Skvěle se hodí pro děti a díky své jemné konzistenci taky pro geriatrické pacienty, kteří mají problémy s kousáním.

pstruh a rybka

Cena je sice vyšší než u brambor (v akci se pohybuje kolem 35 Kč/kg), ale například kaši lze připravit v poměru 50:50 s bramborami, pokrm se rázem stane zajímavějším. Dobře dostupné jsou v Albertu, Lidlu, Kauflandu a dalších supermarketech. Jsou skvělou alternativou k tolik oblíbeným a hojně konzumovaným bramborám. Spolu se zeleninovým salátkem výborně doplní například kuřecí plátek nebo pečenou rybu.