Bulgur – rychlá a výborná příloha

Máte rádi rýži? Pak uvidíte, že bulgur budete milovat! Přinášíme vám článek o příloze, která se na naše stoly teprve snaží protlačit. Už jste jej ochutnali?

Bulgur je potravina pocházející z Orientu. Dalo by se říci, že se jedná o potravinu podobnou kuskusu. Bulgur má však oproti kuskusu větší zrníčka, jelikož se vyrábí z nalámaných pšeničných zrn, zatímco kuskus je z pšeničné krupice. Na našich pultech je k mání již nějaký ten pátek, ovšem kdo neví o co se jedná, raději sáhne po dnes už známějším kuskusu, a tak bulgur bohužel zůstává opomíjen. Je to velká škoda, protože si myslím, že bulgur je mnohem chutnější i zdravější. A také proto jsem se rozhodla vám bulgur trochu přiblížit, abyste si jej příště v obchodě všimli a zkusili doma připravit.

Výroba

Bulgur se vyrábí z tvrdých odrůd pšenice. Při výrobě se zrna nejprve namáčí, poté následuje vaření, sušení a dále se drtí na malé kousky.

Díky tomu je pak již domácí příprava bulguru velmi snadná a rychlá. A určitě si Vás získá svoji oříškovou chutí.

Příprava doma

Dle druhu bulguru se mohou údaje na obalu o způsobu přípravy mírně lišit. Bulgur se zalívá 2,5 – 3 násobkem vody, pro lepší chuť je možno dodat špetku soli, sypkého zeleninového bujonu, sojové omáčky či jiného vámi oblíbeného koření. Dále záleží na vašem čase a chutích. Bulgur můžete připravit 3 způsoby::

a) VAŘENÍM: Bulgur vařte cca 10-15 minut. Bulgur můžete také povařit jen 5 minut a dále nechat dojít pod pokličkou.

b) ZALITÍM: Bulgur zalijte horkou vodou, nádobu přikryjte pokličkou a zabalte do utěrky, abyste zabránili úniku tepla, a nechte dojít cca 25-30 minut.

c) BOBTNÁNÍM: Bulgur zalijte studenou vodou a nechejte asi hodinu nabobtnat. Jendá se o nejšetrnější způsob přípravy, kdy jsou uchovány všechny vitamíny a minerální látky.

Druhy bulguru

V obchodech můžete narazit na více druhů bulguru – pšeničný, pšeničný celozrnný, špaldový, (pšeničný) jemný, (pšeničný) hrubý. Jemnější světlejší bulgur je připraven rychleji, příprava celozrnného bulguru trvá o pár minut déle, za to obsahuje více prospěšné vlákniny. Řiďte se tedy údaji na výrobku, popřípadě si vyzkoušejte, který druh přípravy vám vyhovuje a chutná nejvíce.

bulgur

Použití

Bulgur má široké spekrtum využití. Nejčastějši se používá místo rýže, tzv. bulguroto, nebo jako příloha k masům, vejcím, sýru, zelenině, luštěninám, do nádivek, karbanátků, polévek, do salátů. Prostě co vás napadne.

Cena bulguru se hodně liší, dle toho, kde ji koupíte – ale 500 g se pohybuje nejčastěji mezi 35 – 45 Kč.

Složení špaldového bulguru:

 100 g výrobku v suchém stavu obsahuje: 1560 kJ, 13,7 g bílkovin, 3,4 g tuků, 75,5 g sacharidů, 8,7 g vlákniny

 Tip na rychlou večeři

  • Jednoduchý pokrm je například bulgur s mraženou nebo čerstvou zeleninou a míchanými vejci, posypaný pažitkou.
  • K dostání jsou již předchystané směsi hotových jídel.

bulgur s červenou čočkou

A jak používáte bulgur vy?

 

Zdroje:

  • http://www.czfcdb.cz/potraviny/?id=178#tab-2
  • Dieta jen tak mimochodem, Elisabeth Lange
  • obchůdky zdravých výživ, Alnatura

 Doplnila Bc. Sandra Schmidová.

Komentáře

5 komentářů
  1. Marcela

    • 17. 5. 2017 v 7:15

    Dobrý den
    Nikde se neuvádí,kolik má bulgur kalorií.Jsou uvedeny pouze kj.Zajímalo by mě,proč tento údaj chybí?
    Marcela

  2. Lenka

    • 26. 4. 2016 v 13:28

    Dobrý den,

    Bulgur je vynikající!!!!Mohu jen vřele doporučit!!!

  3. Jarka

    • 27. 8. 2014 v 7:19

    Do svých XXX let jsem vůbec neměla ponětí, že něco takového existuje. Dozvěděla jsem se o bulguru na TV paprika. Hned jsem si jej koupila u nás v samoobsluze, kde je koutek zdravé výživy. Myslím, že sáček stál těch 45,. Kč a chystám se jej vyzkoušet. Pokud bude chutnat tak, jak se uvádí nejen v tomto článku, tak jej zařadím do jídelníčku vedle např. rýže.

  4. Ivana Imrichová

    • 2. 6. 2014 v 21:56

    Dobrý den,
    pokud budou uvedeny nutriční hodnoty, tak bych bulgury porovnala a vybrala bych ten, který má nejvyšší obsah vlákniny. Pokud hodnoty uvedeny nebudou, vybrala bych si celozrnný pšeničný a nebo špaldový. Někdy totiž mohou mít bulgury různý název a mít stejný obsah vlákniny, záleží na výrobci, zda uvede, že se jedná o celozrnný, hrubý atd.

  5. Ing. Martin Tuček

    • 26. 5. 2014 v 14:26

    Dobrý den.
    Který bulgur byste doporučila z hlediska nutriční kvality z výše jmenovaných? Celozrnný pšeničný? Díky za odpověď.