Celulitida (lipohypertrofie)

Štítky:

Celulitida aneb strašák mnoha žen. Bohužel většina z nás víme, jak vypadá, ale víme, jak protí ni bojovat? Čeká Vás série článků, která Vás provede celulitidou od A až po Z. Z jako zatočit s ní!

Celulitida či pomerančová kůže je to téma, které na nás útočí ze všech stran a je skloňováno ve všech pádech. Všude samé krémy, náplasti, doplňky stravy a v neposlední řadě čím dál častěji přístrojová technika invazivní či neinvazivní, která nám slibuje, že se jí po několika sezeních (či dokonce jednorázově) rychle a bez námahy zbavíme. Celulitida se jednoznačně stala úžasnou komerční záležitostí. Jenže nemůžeme se divit, žádná z nás ji nechce, a proto jsme pro její odstranění schopné podstoupit a vyzkoušet doslova cokoliv.

V tomto prvním úvodním článku si povíme o základních informacích, co to celulida je, jak ji poznáme a co má největší vliv na to, že vůbec vznikne.

Popis celulitidy

První zmínky o ní byly již před 150 lety. Lipohypertrofie byla donedávna značně lékařsky bagatelizovaná a považována pouze za estetický defekt neboli kosmetický problém nejasné etiologie. Neléčená, se však může rozvinout až v chorobný stav. Projevuje se bolestivou, napjatou kůží, jež má narušenou funkci a u některých jedinců může dojít až k tzv. lipedému.

Vlastní „celulitida“ není obezita, ale v mnoha případech s ní souvisí. Celulitida však již dávno není doménou pouze žen s nadváhou či obézních, ale trápí i štíhlé ženy a dokonce i dívky a věřte, že jejich BMI může být na hranici podvýživy.

Celulitidou trpí v naprosté většině případů ženy (v dnešní době trápí v různé míře až 90 % žen). Je to dáno nejenom hormonální dispozicí, ale i stavbou podkožního tukové tkáně, která je u mužů právě odlišná.

Hlavním mechanismem rozvoje celulitidy je porucha krevní a lymfatické mikrocirkulace ve tkáni. Důsledkem jsou změny podkožního tukového vaziva.

Stádia celulitidy

Celulitida postihuje v první řadě boky a zadní stranu stehen, Teprve později se projevuje i na vnitřních stranách stehen, na hýždích, po stranách trupu, v oblasti břicha i na zadní straně paží.

Celulitidu můžeme dle stupně postižení rozdělit do čtyř základních stadií a platí, že čím je stadium mírnější, tím lépe a rychleji se ji můžeme zbavit.

I. stádium:

Pomerančová kůže je patrná pouze při štípacím testu neboli po stisknutí kůže dvěmi prsty, kdy se mezi nimi vytvoří kožní řasa. Je přítomen lehký otok podkožních tkání v postižené oblasti.

II. stádium:

Pomerančová kůže či „ďolíčky“ jsou už viditelné při kontrakci svalu v dané oblasti, např. v sedě a ve stoje či při ostrém bočním světle. Vleže se kožní reliéf vyhladí, nerovnosti zmizí.

III stádium:

Nerovnosti – důlky a hrbolky – jsou viditelné i vleže (tedy už neustále), kůže je chladnější, na pohmat citlivá a bolestivá.

IV. stádium:

Není již kosmetickým, ale zdravotním problémem, kůže je napjatá, tuhá a chladná, může být i bolestivá. Hmatatelné jsou tvrdé bulky o průměru až 10 mm. Tuto fázi již doprovází zvýšené riziko dalších zdravotních komplikací.

Rizikové faktory vzniku celulitidy (aneb faktory neovlivnitelné)

Celulitida je výhradně ženský problém. Mezi důvody a rizikové faktory způsobující patologickou změnu tukové tkáně patří:

  • genetické vlivy
  • národnostní rysy
  • období dospívání
  • těhotenství
  • porod
  • hormonální poruchy a příjem antikoncepčních přípravků
  • věk

Co podporuje vznik celulitidy (aneb faktory ovlivnitelné)

Zejména způsob života či životní styl a životospráva neboli:

  • nevhodné stravovací návyky (zejména – jednoduché cukry, nevhodné tuky, solení, instatní a konzervované pokrmy, nedostatečný přísun vhodných tekutin)
  • kouření
  • konzumace alkoholu
  • pití kávy
  • nedostatek pohybu
  • stres
  • nadváha
  • a také těsné oblečení, které omezuje krevní oběh a kyslík tak nemůže tkáně dostatečně vyživovat.

Prevence vzniku celulitidy (aneb abychom věděli, že můžeme mít čisté svědomí)

Zde platí jeden za všechny, všichni za jednoho.

  • jíst dle zásad zdravé výživy, pravidelný a vyvážený jídelníček s ohledem na vhodné složení živin
  • optimální pitný režim zahrnující čistou vodu bez bublinek, neslazené ovocné, zelené či bylinkové čaje
  • pravidelný pohyb – jakýkoliv

Další podpora (pro lepší pocit)

sisalová rukavice

  • pravidelné masáže sisalovou rukavicí
  • sprchování teplou a studenou vodou (okolo minuty teplá voda, poté 20 sekund studená)
  • odborně prováděná lymfodrenáž či masáž proti celulitidě – vyzkoušejte www.masaze.viviente.cz

Děkujeme za použití některých informací www.beautyline.cz a www.masaze-kurzy.cz.

Štítky: