Chřest

Štítky:

Nebudeme Vás lákat lacinými řečmi, jaké má tato zelenina afrodiziakální účinky a jak je skvělá. Chřest je pokrm králů, tedy ukloňme se a vzdejme mu čest.

Historie

Chřest byl ceněn pro své léčivé vlastnosti a zaujímal post delikatesy labužníků téměř po 2000 let. Pochází pravděpodobně z východního Středozemí odkud se rozšířil do celého světa. Mluví se ale také i o střední Asii a oblastech jižního Ruska. První zmínky o pěstování chřestu pocházejí ze starověkého Egypta, ale někteří odborníci tuto skutečnost vyvracejí. Dalšími „průkopníky“ chřestu byli staří Římané, kteří pěstovali chřest lékařský. S úpadkem této říše se vytratil i chřest, který byl znovu „objeven“ až v 18. st. za vlády Ludvíka XIV. Dnes se chřest pěstuje v nejteplejších tropických oblastech na světě jako jsou Spojené státy, Mexiko, Peru, Španělsko, Francie a ostatní státy ve Středozemí.

Jak poznám chřest?

Chřest se začíná sklízet na jaře, když začínají vyrážet první výhony (pazoušky, puky, prýty), a to každý den až do poloviny června. Většina běžných druhů chřestu má barvu zelenou, ale pěstuje se také bílý (bělený) chřest. Ten se pěstuje pod zemí, aby se zamezilo zezelenání (díky obsahu chlorofylu). Také má lahodnější chuť. Existuje dokonce i fialový chřest, který je o něco menší než předchozí varianty, disponuje „ovocnější“ chutí a množstvím fytonutrientů zvaných antokyany, které jsou zodpovědné za jeho exotickou fialovou barvu. (Např. květy růží či máku jsou červené také díky antokyanům.) Pokud tento fialový chřest dlouze povaříte, barva po čase vymizí. Chřestu existuje celkem přibližně na 300 druhů, z toho je ale jen 20 z nich poživatelných.
chřest

Chřest pro správné zažívání

Chřest obsahuje oligosacharid zvaný inulin (velké množství lze nalézt v cibuli a česneku), který se řadí do rozpustné vlákniny. Ačkoliv vlákninu nedokážeme trávit, je tato rozpustná vláknina „potravou“ pro bakterie tlustého střeva. Ty je fermentují na mastné kyseliny s krátkým řetězcem (tzv. SCFA), které jsou energetickým substrátem pro buňky tlustého střeva. Mimo to vláknina mění střevní mikroflóru. Snižuje zastoupení hnilobných bakterií ve prospěch aerobních. Neboli aktivita prospěšných bakterií vzroste a nepřátelské bakterii budou mít menší šanci se uchytit. Toto vše působí jako prevence proti vzniku rakovině.

Chřest a těhotenství

Pokud přemýšlíte o miminku či jste v prvních fázích těhotenství, snažte se pravidelně přidávat chřest do vašich jídel. Hrníček chřestu totiž obsahuje přibližně 250 µg kyseliny listové (DDD je asi 400 µg), vitaminu ze skupiny B. Ten je potřebný pro správné dělení buněk, diferenciaci tkání a podporuje růst plodu.

Ovšem pozor, chřest musí být nevařený! Vařením se totiž zničí téměř 95 % kyseliny listové. Nedostatek kyseliny listové během těhotenství je spojen s několika případy vrozených vad jako např. rozštěp páteře apod. Nedostatek této kyseliny je ostatně nejčastějším mezi nedostatky vitaminů na světě. Proto by se měla konzumace špenátu, růžičkové kapusty, brokolice a samozřejmě chřestu, kterému je článek věnován, zvýšit. Setkat se můžete také s názvy folát či folacin, pocházející z latinského slova „folium“, což znamená „listí“.

Srdečný chřest

Kyselina listová se mimo jiné podílí na i metabolismu homocysteinu, který je při vysokých hladinách považován za rizikový faktor vzniku aterosklerózy. Ta poté vede k ischemickým chorobám srdce i dolních končetin. Hladinu homocysteinu lze optimálním přísunem kyseliny listové podstatně snížit (mimo jiné i vitaminy B6 a B12 jsou v jeho metabolismu neméně důležité)

Skladování chřestu

Chřest se většinou prodává už sterilizovaný, ale dá se koupit i čerstvý v některých lepších lahůdkářských obchodech, ovšem budete si muset připlatit. Avšak v sezóně (která začíná právě teď) nebude problém sehnat chřest i v supermarketech a za výhodné ceny.

Skladuje se při teplotě 8 – 10°C. Doma vám v chladničce vydrží asi 4 dny, pokud chřest zabalíte do vlhké utěrky. Chřest lze konzumovat syrový, ale většinou se tepelně upravuje, varem nebo na páře.

Tipy pro přípravu chřestu:

  • Chřest může být tepelně upraven nebo podáván studený.
  • Před vařením není nutné chřest loupat, stačí odříznout spodní vláknitou část, dobře jej umýt pod studenou vodou a zbavit nečistot.
  • Před tepelnou úpravou v páře můžete ovázat chřestové stopky, což usnadní jejich následné odstranění.
  • Vyhněte se vaření chřestu v hrncích ze železa – látky obsažené v chřestu mohou se železem reagovat a způsobí zabarvení stopky.

Kuchyňské tipy

  • Míchané vařené těstoviny s chřestem, olivovým olejem a vaším oblíbeným kořením (zkuste tymián, estragon, rozmarýn).
  • Osvěžující salát připravíte snadno ze spařeného chřestu s octovým nálevem.
  • Nasekaný chřest se může stát vynikající přísadou k vašim omeletám.
  • Zkuste si připravit chřest restovaný pod pokličkou s česnekem, houbami shitake, s tofu nebo kuřetem.
  • Politý sýrovou omáčkou (avšak vyvarujte se taveným sýrům!).
  • Chřestová polévka.
Štítky:

Komentáře

2 komentáře
  1. Klára

    • 4. 12. 2010 v 12:24

    Miluji chřest a děkuji vám za článek.
    Pochopila jsem to správně, že chřest se dá jíst i „syrový“? To jsem ještě nezkoušela…

    Máte ode mne 5 hvězdiček:-D

  2. Pet'a

    • 24. 2. 2009 v 17:39

    Zajimave cteni zkusim vase rady a dekuji za tyhle informace,potrebuju Chrest!