Chrom

Kdo touží zhubnout, žít zdravě a být ve formě, tak určitě už slyšel o zázračných účincích chromu. Je tomu opravdu tak či jsme se zase nechali napálit?

Co je to chrom?

Chrom patří mezi esenciální stopové prvky a je nezbytný v celé řadě metabolických procesů. Podporuje funkci inzulinu a ovlivňuje metabolismus sacharidů, bílkovin a tuků.

V přírodě existuje tzv. trojmocný, dvojmocný a šestimocný chrom. Biologické účinky chromu jsou závisí na mocenství, ve kterém se do organismu dostává. Zatímco trojmocný chrom je pokládán za prospěšný a je nezbytnou součástí každodenní stravy, naopak šestimocný chrom působí negativně a je považován za potenciální karcinogen.

Obsah chromu v potravě

Za největší zdroj chromu se považují pivovarské kvasnice, mořské ryby, korýši a celozrnné pekárenské výrobky.

Bohužel skladováním a tepelnými technologickými úpravami obsah chromu klesá či se „stěhuje“ z organické podoby do anorganické, které však již je téměř neúčinná.

PotravinaObsah chromu (µg/100g)
Mušle128
Para ořechy100
Ústřice57
Datle (sušené)29
Hrušky27
Garnáty hnědé26
Celozrnná mouka21
Rajčata20
Houby17
Brokolice16
Ječmen13
Lískové oříšky12
Vepřová kotleta10
Kukuřice9
Vaječný žloutek6
Hovězí maso3
Sleď2

Účinky chromu v organismu

Komplex trojmocného  chromu je označován jako glukózotoleranční faktor (GTF). Pokud je trojmocný chróm zabudován do vhodného organického komplexu, vykazuje biologickou účinnost, a aktivuje tak receptor pro inzulín, a tím se podílí na snižování zvýšené hladiny krevního cukru (glukózy) a při pravidelné konzumaci působí i na udržování fyziologické koncentrace cholesterolu.

Hubnutí a chrom

Chrom jako doplněk stravy byl a stále je velmi oblíbeným doplňkem a pomocníkem při hubnutí. Je nám prezentován jako pomocník při chutích na sladké s tím, že tyto chutě potlačí. Na vlastní kůži mohu říci –  jak u koho… . Jak bylo řečeno výše, chrom pomáhá snižovat hladinu krevního cukru, a tím i nás přejde chuť na sladké. U osob dodržujících zdravý životní styl, který je opřen o základy glykemického indexu, není potřeba suplementaci chromem, jelikož u těchto osob nedochází k extrémním výkyvům hladiny krevního cukru.

Dále se nabízí jako prostředek ke zvýšení svalové hmoty a ke snížení tělesného tuku. Toto tvrzení se vědcům zatím nepodařilo prokázat. Některé dřívější studie zjistily, že suplementace chromem vede k vyššímu úbytku hmotnosti a tělesného tuku ve srovnání s placebo, jiné studie to neprokázaly. Nedávno provedené široce koncipované studie, kde skupiny žen dostávaly velmi podobnou stravu (konstantní energetická úroveň i konstantní obsah živin), která se lišila suplementací chromem, prokázaly, že suplementace chromem neovlivňuje hmotnost nebo úbytek tuku více než placebo.

Z těchto výsledků vyplývá to co všichni známe –  jíst pestře a vyváženě a peníze ušetřené za doplňky stravy investovat do cvičení.

Berlička

Avšak faktem je,že denní doporučenou dávku 50 – 200 mikrogramů je tedy dnes těžké naplnit. A obzvláště u starších lidí, u žen držící diety, a které jí méně než je jejich energetická potřeba, Dále u sportovců, kdy hrozí jeho vyšší ztráta močí či potem. Proto je-li vaše touha po sladkostech velmi vysoká, máte tendence se po jídle „dorazit“ něčím sladkým či vnímáte výrazné kolísání hladiny glykémie (a následnou bolest hlavy, podrážděnost, vlčí hlad), můžete chrom vyzkoušet. Možná právě vy jej máte v těle méně a jeho zvýšení vám pomůže tyto projevy regulovat. Avšak jak bylo psané výše – bez vyváženého jídelníčku a přiměřeného pohybu, ani chróm nemůže pomoci.

Jak chrom kupovat

Nejlépe se vstřebává chrom organicky vázaný v GTF. Bohužel na trhu najdeme velké množství právě doplňků s chromem, které je vázaný anorganicky nebo na jednoduché organické sloučeniny. Většinou jsou o mnoho levnější.

Avšak zde platí, chrom je třeba užívat pravidelně a delší dobu, aby došlo ke správné regulaci inzulinu. Prvně můžeme vnímat totiž efekt i opačný, a to ještě větší hlad či chutě než předtím. Jelikož tělo je často už zvyklé vyrábět více inzulinu, aby docházelo k rychlému poklesu glukózy v krvi. Zvýšením chromu dojde náhle ještě k jeho rapidnějšímu zvýšení, tím pádem propadu energie a chutím. Inzulinová houpačka se však při pravidelném užíváním chromu zreguluje. Ale málokdo to vydrží…

 

 Doplnila Bc. Sandra Schmidová.

 

Zdroje:

  • http://www.vupp.cz/czvupp/aktualit/foodtoday/ftoday65.htmln
  • R. E. C. – Miller, B. S. Sports and fitness nutrition. Belmont: Wadsworth, 2004. 509 p.
  • Fořt, P. Výživa nejen pro kulturisty. 1. vyd. Pardubice: Svět kulturistiky, 1996. 253 s.