Člověk a pohyb – jaký má vliv pro lidské zdraví?

Patříte k těm, kteří znají všechny zásady zdravého životního stylu, ale nějak se nedaří stále zařadit pravidelnou pohybovou aktivitu do svého života? Pojďte si přečíst všechny jeho účinky na naše tělo a třeba vás to konečně vyburcuje. Aneb 3,5 hod pohybu týdně pro zdraví!

To, že je pravidelná pohybová aktivita součástí zdravého životního stylu, asi nikdo nepochybuje. Neustále se mluví o tom, že pokud chceme být zdraví a být aktivní do vyššího věku, měli bychom se nejen zdravě stravovat, ale také vyhledávat každý možný pohyb.

Co je nám však v současné době také vtloukáno do hlavy, že právě pohybová aktivita, ale také fyzická práce se oproti minulosti výrazně snížila. Kdy nemusíme chodit daleko pro příklady – jezdíme autem na samotné místo určení a vždy nadáváme, když se musí zaparkovat dále, než přímo u něj. I městská hromadná doprava nás mnohdy doveze až tam, kam potřebujeme. Přibývá více a více zaměstnání, kde sedíme celou pracovní dobu a zvedneme se max. na záchod a oběd. Jsou-li někde schody, málo kdo je vyjde nahoru, pokud je možnost výtahu či eskalátoru. A samozřejmě nejčastějším důvodem, proč si pak nezajdeme zacvičit po práci je to, že NENÍ ČAS. Stále někam spěcháme a je něco důležitějšího, než si jít zacvičit či se ven jen tak projít. A když už bychom chtěli, tak jsme pak tak z toho všeho unavení, že se nakonec „nevykopeme“ či „nedokopeme“. A co potom ještě přispívá k tomu, abychom se nehýbali, jsou samozřejmě počítače a televize, kde někteří lidí dokáží strávit hodiny a hodiny na úkor aktivnímu pohybu.

beh se psy

Procházka či jogging se svými zvířecími miláčky prospěje hned oběma (třem… :-) ).

Samozřejmě se na snížené pohybové aktivitě podílí i to, že spousta pohybových aktivit či cvičení jsou placené, a tak se dalším důvodem může stát nedostatek financí. Avšak i tohle je vlastně jen výmluva, jelikož za pohybem nemusíme jen do tělocvičen a hal a na speciální hodiny s trenérem, ale stačí si vyjít na svižnou procházku ven, či mírným tempem zaběhat. A to už nás nic nestojí….jen zase ten čas.

Spousta lidí si dokonce domů pořídí stroje, která stojí nemalé peníze, aby si čas ušetřili a poté stejně většina lidí tyto stroje nevyužívá. Ať jde o rotopedy, steppery nebo eliptické trenažery (orbitreky). Čím to, že ani tento nákup často nedokáže člověka u této pohybové aktivity udržet. Vždyť 20 – 40 minut denně není pro naše zdraví a tělo tak moc, abychom jej nemohli ušetřit.

Avšak spousta lidí i hrdě přizná, že jakýkoliv pohyb a cvičení nebaví a nebudou se do ničeho nutit. O to horší to je, pokud tento názor poté přejímají i děti těchto lidí. Či spíše nejsou k pohybové aktivitě vedeni, ať už právě nesportujícím rodičům či z důvodu rozvoje všemožných technologií, které děti spíše uzavírají doma mezi 4 zdi a k obrazovce – ať už televizní, či od monitoru. Právě v souvislosti s dětmi se nejvíce mluví o snížení pohybové aktivity. Bohužel většina dětí, pokud si k pohybu nenajde vztah, má pak problém začlenit jej do svého života i v pozdějším věku.

Bohužel ať už je důvod jakýkoliv, dochází v populaci k nedostatku pohybu, což má za následek nejen nadváhu a obezitu, ale i výskyt dalších civilizačních onemocnění.

Naším cílem není v tomto článku do cvičení nikoho nutit, ale spíše popsat jeho prospěšnost na lidský organismus. A většina informaci by měla každého, kdo se má přece jen trošku rád a chce být dlouho aktivní a žít plnohodnotný život, povzbudit k tomu, aby se snažil pohyb do svého života začlenit.

A to v jakékoliv podobě. Nikde není psáno, že musíme běhat maraton či lézt po skalách. Avšak nedovolte nedostatku času a únavě (ta může být ještě spojená i s nepravidelným a nevyváženým stravováním), aby vám nedovolil vykonávat jednu z nejpřirozenějších potřeb našeho organismu. Už i 30 minut pohybové aktivity denně navíc nad rámec běžných rutinních aktivit se významně podílí na zlepšení celkového stavu organismu – a právě s prospěšností či vlivem pravidelné pohybové aktivity na celé tělo bychom vás rádi seznámili v tomto článku:

  • Při pohybu dochází ke změně tělesného složení a to ve smyslu, zvýšení svalové hmoty a naopak k odbourání hmoty tukové, čímž dochází k velmi chtěnému efektu, a to je redukce tuku (avšak na tomto místě je velmi důležité poznamenat, že u toho efektu je velmi důležitá i strava, jelikož pokud bude příjem energie vysoký, nemusí vůbec k úbytku tuku dojít, naopak bude-li příjem energie naopak moc nízký, dochází k odbourání bohužel hmoty svalové).
    – avšak pohyb bychom neměli rozhodně vykonávat jen pro tento důvod, tohle je většinou důvod nedostatečný a krátkodobý
  • Snížení rizika kardiovaskulárních onemocnění (srdce a cév).
  • Pravidelná pohybová aktivita se podílí na udržování normálních hladin krevních tuků – zejména dokáže zvyšovat tzv. HDL = hodný cholesterol.
  • Snížení rizika vysokého krevního tlaku.
  • Pohyb snižuje významně výskyt cukrovky II. typu a zejména je velmi účinný při ještě ne zcela „propuklé“ chorobě – tedy spíše v mezifázi tzv. snížení intolerance na glukózu. Pravidelné cvičení pomáhá zvyšovat citlivost inzulinu ke tkáním, a tak jde o velmi účinnou prevenci proti cukrovce II. typu.
  • Prevence nádorových onemocnění – oproti lidem, u kterých převažuje sedavý způsob života se snižuje u lidí, kteří aktivně žijí a vyhledávají pohyb, výskyt rakoviny – rakovina tlustého střeva, u žen rakovina prsu.
  • Pravidelná pohybová aktivita snižuje vznik osteoporózy, která hrozí zejména u žen po menopauze z důvodu snížení hladin hormonů, které chránily před odbouráváním kostní tkáně. Zde se uplatňují spíše anaerobní aktivity.
  • Snižuje výskyt depresí.
  • Zabraňuje srážení krve.

Co však považuji za velmi důležitou skutečnost je, že při pohybové aktivitě dochází k uvolňování endorfinů = hormonů štěstí. Proto není divu, že spousta lidí, co s pohybovou aktivitou začnou a mají správnou hnací sílu (ne jen hubnutí), často si bez pohybu nedokáží život představit. Nehledě na to, že když už si čas na sport najdeme, vypouštíme u něj všechny starosti, problémy a vypneme. Což právě v dnešní dobu spěchu a stresu je to, co bychom si měli dopřát všichni.

Víme, že nejhorší je začít. Ale když člověk ví proč a má motivaci něco zlepšit, jde to vždycky lépe. A pohyb má velkou výhodu, jak si zvyknete, bude vám chybět. Vypěstujte si zdravou závislost a pamatujte ve dvou se to lépe táhne, ale i sami to zvládnete. Takže nikdy se nefixujte na ostatní. Mějte svoji vlastní motivaci.

Komentáře

2 komentáře
    • 15. 9. 2017 v 14:15

    obezit je fajn ale je to čas omezit

    • 24. 11. 2013 v 17:06

    Prosim jaky pohyb pri cukrovce a vysokem krvnim tlaku ,ted chodim denne 45-50min. vlese a vse se snizuje a v celkuse cejtim dobre a drzim jidlo dle diabetu skoro ,proto zei cukrovka je 5,4 a tlak vcelku dobry.Prosim kde je nejaky clanek k tomuto pohybu. Jemne 68 let.

    Dekuji ing Milan Kozeny