Domácí posilovna – rotoped

Štítky:

Jak vybrat rotoped a také tipy, aby nezůstal jen ozdobou pokoje, najdete v druhém pokračování minisérie o domácích posilovacích strojích.

rotoped
Jeden z nejoblíbenějších strojů, který nalézáme ve většině rodin. Bohužel u některých se přeměnil na dražší věšák na oblečení, o čemž jsem mluvila už v úvodním článku k této tématice. Aby se tomu tak nestalo, měli bychom se rozhodnout, co od rotopedu budeme požadovat 8-). Rotoped slouží k podpoření spalování tuků, ale ještě více k tvarování svalových partií, které na rotopedu zatěžujeme. Rotoped tvaruje zejména spodní polovinu těla, tedy hýždě, stehna, lýtka. Dále posiluje oběhový systém, zvětšuje kapacitu plic a zlepšuje tělesnou kondici. Vhodný je také pro lidi, kteří mají problémy s klouby, s prodělanou operací kolene, kyčle. Samozřejmě také pro lidi s nadváhou, ale zde je důležité dívat se na nosnost stroje.

Pozitivní efekty při cvičení

  • pro rotopedy se rozhodněte v případě, že se chcete zaměřit na tvarování stehen, hýždí a břicha
  • pravidelný vytrvalostní trénink má zároveň pozitivní vliv na krevní tlak a snižuje klidový i zátěžový puls
  • trénink s rotopedy optimálně posiluje srdce, zvyšuje vitální kapacitu plic

Jak vybrat správný stroj

Rotopedů se dá na trhu sehnat opravdu velké množství, různé značky a především různé ceny. Na co bychom se měli především zaměřit je: sedlo pro rotoped, brzdný systém, středové složení, zátěžové kolo, polohovací řídítka, ovládání zátěže.

  • Základním požadavkem pro pohodlnou jízdu je možnost seřízení výšky sedla, kvalitnější rotopedy vyšší třídy umožňují seřízení sedla i v podélném směru. Pozor! Nemožnost nastavit správnou polohu sedla může vést k bolestem zad a páteře.
  • Pokud požadujete vysokou míru pohodlí, vybírejte rotopedy s gelovým sedlem.
  • Ve spojitosti s rotopedy rozlišujeme čtyři druhy brzdných systémů: magnetický, indukční, páskový, čelisťový (používá se spíše u cyklotrenažérů).
  • Rotopedy s páskovými a čelisťovými brzdnými systémy patří mezi mezi jednodušší a vyznačují se hlučným a nepravidelným chodem. Magnetické brzdné systémy jsou založeny na principu přibližování magnetu a garantují tichý a pravidelný chod. Rotopedy s indukčním brzdným systémem patří ke špičkovým výrobkům. Neobsahují pohyblivé části a odpor se mění zvyšováním proudu v cívce.
  • Nejvyšší kvalitu nabízí uložení středové osy ve značkových kuličkových ložiskách (např. od firmy SKF).
  • Zátěžové kolo má pro rotopedy zásadní vliv na kvalitu jízdy. Rozhodně preferujte těžší kolo, které zaručuje plynulejší chod a celkově účinnější trénink.
  • Základním požadavkem na rotopedy by měla být polohovatelnost řídítek . Kvalitnější rotopedy mohou mít také nastavení výšky, i když toto nastavení se využívá spíše v případě cyklotrenažérů :-(. Je nezbytné si uvědomit, že vhodná poloha řidítek je základním požadavkem zdravého a účinného cvičení.
  • Sílu odporu (zátěž) lze ovládat manuálně – výrobky pak nazýváme rotopedy a elektronicky (prostřednictvím computeru)- výrobky pak nazýváme ergometry.
  • Dražší rotopedy disponují snímači tepové frekvence, kdy může být aktuální tepová frekvence zobrazena na displeji computeru. Snímání se provádí ušním klipem, který je neustále nasazen na uchu sportovce, nebo pomocí snímačů v rukojetích rotopedu.
  • Standardní computery zobrazují čas cvičení, rychlost v km/h a ujetou vzdálenost. Mezi další funkce pak patří zobrazení množství spotřebovaných kalorií a aktuální tepové frekvence. Dražší rotopedy disponují i měřením výkonu ve Wattech.

Můj verdikt

Rotoped je do domácnosti velmi vhodný a určitě se tím dá zvýšit fyzická kondice. Ale hodně záleží, jak dlouho na něm vydržíte jet a jakou zátěž si zvolíte. Ale pro spalování tuků byste měli vydržet nejméně 20 min. Což může být trošku problém, ale s dobrou hudbou se to dá zvládnout. Já osobně jsem z něj už zpocená odcházela, takže určitě nějaký efekt „rotopedování“ má. Navíc se u jízdy na rotopedu dá číst i nějaký časopis ;-). Ale velkou nevýhodu v rotopedu vidím tu, že neprocvičíme téměř žádné jiné svalové skupiny než dolní končetiny a určitě by se měl kombinovat i s jiným cvičením.

Aktualizace 2.9.2008.

Štítky: