Fytoestrogeny

Fytoestrogeny jsou široké veřejnosti nabízeny jako doplňky stravy. Víte však k čemu slouží, pro koho jsou vhodné a kde je najdeme? Pokud ne, tak vzhůru do čtení.

Co jsou to fytoestrogeny?

Možná vám tohle slovo přijde povědomé, ale vlastně nevíte kam ho zařadit a co znamená? V tomto článku snad najdete odpověď na základní otázky, o co to vlastně jde a k čemu to slouží. A začneme hned od názvu. Název fytoestrogeny vznikl spojením předpony fyto-, která označuje rostlinou část a estrogeny, což jsou pohlavní hormony.

Estrogeny

Jedná se o skupinu pohlavních hormonů, primárně samičích, ale vyskytují se i u samců, kde regulují produkci a transport testikulární tekutiny. Estrogenní hormony jsou vylučovány vaječníky, placentou a kůrou nadledvinek. Mají vliv na vývoj pohlavních orgánů a jejich funkci, vývoje sekundárních pohlavních znaků a v neposlední řadě ovlivňují menstruační cyklus žen. Estrogeny se používají při léčbě menstruačních obtížích a u žen po menopauze, kdy jejich produkce v těle klesá.

K nejdůležitějším estrogenům patří estradiol a estron, které jsou zodpovědné za metabolické a morfologické procesy a také za změny chování během různých fází reprodukce. Estrogeny také ovlivňují vývin kostí, udržování homeostázy, kardiovaskulární systém a chování.

Fytoestrogeny a jejich účinek na organismus

Fytoestrogeny jsou tedy přírodní látky rostlinného původu s estrogenní aktivitou, které můžeme rozdělit do 4 skupin:

  • Isoflavonoidy (Genistein, Dadzein, Equol) – klinicky nejvyužívanější
  • Kumestany (Kumestrol)
  • Lignany (Enterolakton)
  • Stilbeny (Stilben, Resveratrol)

Fytoestrogeny můžeme získávat potravou. Nejbohatším zdrojem je sója a lněné semeno. Dále je můžeme najít například v čaji, rajčatech, brusinkách, jahodách, jablkách, ledovém salátu, jeteli lučním, vojtěšce a dalších rostlinách.

Čím dál častěji jsou však fytoestrogeny využívány jako „přírodní alternativa“ hormonální substituční terapie. Zejména pro ženy, které z jakéhokoliv důvodu odmítají nebo nemohou užívat hormonální léčbu (ženy s vysokým krevním tlakem, hlubokou žilní trombózou nebo křečovými žílami). Výhodou je, že tyto přípravky nezpůsobují váhový přírůstek.

Využití fytoestrogenů v podobě doplňků stravy pro lidskou populaci vzniklo na základě pozorování žen v JV Asii, u kterých je nižší výskyt osteoporózy, příznaků menopauzy i jiných civilizačních onemocnění. Při bližším zkoumání se zjistilo, že jídelníček je v této oblasti právě velmi bohatý na potraviny s vysokém obsahem fytoestrogenů – zejména sóji.

Díky velké rozmanitosti fytoestrogenů je obtížné provést obecné závěry o jejich účinku na zdraví. Některé fytoestogeny mohou působit jako estrogenní agonisté – tedy vyvolávají shodné reakce jako estrogen nebo antagonisté – působí opačně než estrogeny, to závisí na jejich struktuře a koncentraci. Vzhledem k obtížím při studiu farmakologie fytoestrogenů přítomných v potravinách je stále nejisté, zda-li mohou tyto potraviny snížit riziko rakoviny prsu, kardiovaskulárních onemocnění nebo kognitivních poruch u žen před a po menopauze. Avšak velmi hojně se tyto účinky vyzdvihují v mnoha doplňcích stravy, které se dají volně zakoupit v lékárně, kdy nejčastěji slibují úlevu v období klimakteria, a to zejména:

  • pomáhají omezovat návaly horka, pocení a změny nálad
  • přispívá k psychické úlevě – pozitivně působí při potížích s koncentrací, podrážděností, nervozitou a únavou
  • pomáhají příznivě ovlivňovat zdraví prsou
  • blahodárně působí na srdečně-cévní systém a pevnost kostí

S největší pravděpodobností jsou sójové izoflavony účinnou prevencí proti osteoporóze, jejich účinek je ale slabší než hormonální substituční terapie.

 

Doplnila Bc. Sandra Schmidová.

 

Zdroje:

  • Slíva, J., Minárik J. : Doplňky stravy. Triton, 61-65 (2009).
  • Cornwell, T.; Cohick, W.; Raskin, I.: Dietary phytoestrogens and health. Phytochemistry 65, 995-1016 (2004).
  • Moravcová, J. a Kleinová, T.: Fytoestrogeny ve výživě – přinášejí užitek nebo riziko?
  • Chemické listy 96, 282-289 (2002).Vodrážka, Z.: Biochemie. (2007).
  • příbalové letáky doplňků stravy doporučované pro úlevu od klimakterických potíží