Glukózo-fruktózový sirup

Také když čtete složení výrobků na obalech, máte pocit, že se snad ve všem vyskytuje glukózo-fruktózový sirup? Najdete ho dokonce tam, kde byste ho vůbec nečekali, jako například v šunce či chlebu. Máme se ho bát, či ne?

Kde se vzal glukózo-fruktózový sirup a proč je najednou všude?

Jedná se o tekuté sladidlo používané při výrobě potravin a nápojů. Získává se z kukuřičného a pšeničného škrobu a následnou izomerací glukózy na fruktózu. Jeho výroba je levnější, má vyšší sladivost a má dobré senzorické vlastnosti. takže základem jsou jeho výhody, proč se tak hojně využívá v potravinách a nahrazuje tak cukr = sacharózu. Obsah fruktózy v glukózo-fruktózovém sirupu bývá v rozmezí od 5-50 %, když fruktóza tvoří více než 50 %, mělo by být na obalu fruktózo-glukózový sirup.

Fruktóza

Některé studie naznačují, že vysoký příjem fruktózy může přispívat k obezitě, inzulinové rezistenci, metabolickému syndromu, nealkoholické steatóze jater, dyslipidémii aj.

Fruktóza bývá také spojována s tím, že dokáže méně stimulovat centra v mozku, která nám dávají pocit sytosti, a tak vede k vyššímu příjmu stravy.

Většina studií však používá nadměrné množství fruktózy a fruktózu čistou, avšak v  potravinách a nápojích ji většinou konzumujeme v kombinaci s glukózou. Není však jisté, zda by stejné účinky neměl například i příjem tuků nebo jiných druhů sacharidů ve vysokém množství. Proto je třeba dalších studií, aby se tyto souvislosti ujasnily.

Avšak platí…

Důležité je však to, že glukózo-fruktózový sirup stejně jako sacharóza (glukóza a fruktóza) = cukr řepný, třtinový, se řadí mezi jednoduché sacharidy (cukry). A platí, že jejich příjem bychom měli co nejvíce omezit na maximálně 10 % z celkového energetického příjmu za den (což na 8400 kJ denně je okolo 50 g cukru).

Samozřejmě je důležité číst obaly potravin a vybírat potraviny s nízkým množstvím přidaných cukrů. Tento údaj se již dnes dočteme na obalech, pokud výrobce uvádí výživové hodnoty. Takový výrobce musí uvádět pojem sacharidy, z toho cukry (tedy jednoduché sacharidy – mono a disacharidy). Od 13. 12. 2016 budou muset výrobci uvádět výživové údaje vždy.

Jaké potraviny volit?

Například u müsli a cereálií by měl být poměr celkových sacharidů a z nich cukrů minimálně 3:1 (například 60 g sacharidů a 20 g cukru). Než ochucený jogurt, bychom měli dát raději přednost bílému jogurtu s čerstvým ovocem, medem (pro zajímavost – i zde je fruktóza ve větším množství zastoupena), domácím džemem s nízkým obsahem přidaného cukru. Tato přirozená dochucovadla totiž mají řadu vitaminů minerálních látek a jiných živin, které nám vysoce zpracované potraviny nedodají.

Měli bychom se vyhýbat potravinám, které obsahují glukózo-fruktózový sirup, který tam nemá co dělat, jako například pečivo, masné výrobky aj. Také bychom se měli vyhýbat slazeným nápojům a také sirupům (kde je cukr a glukózo-fruktózový sirup hojně zastoupen) a preferovat neslazenou vodu či ovocné neslazené čaje.

 

Zdroje:

Komentáře

1 komentář
  1. Maria Tomas

    • 23. 2. 2017 v 22:00

    Dobrý den prátelé.

    Jste stále hledá úver, a ty byly zamítnuty bankami nebo podvedeni. Dostal jsem realitní úver ve výši 300.000 eur ze senátor Walter. on je opravdu dobrý a seriózní veritele.

    Kontaktovat senátora Walter dále; senatorrpwalter@hotmail.com