Hot jóga – dřina, která stojí za to!

Hot jóga, neboli horká jóga, je cvičení jógových pozic (tzv. ásán) v místnosti vyhřáté na 38 – 45 °C. Působením tepla během cvičení dochází k intenzivnímu pocení, které má úžasný účinek jak na pohybový aparát, tak i naši psychiku. Konec zimy se pomalinku, ale jistě blíží, proto neváhejte a svoji první hodinu hot jógy vyzkoušejte co nejdříve.

Jóga všude kam se podíváš

Zdá se vám, že se v poslední době z televizních reklam, plakátů a tisku hrnou samé zprávy o józe? Ano, je to tak. Jóga, ať již v podobě klasické jógy, power jógy, dětské jógy či hot jógy, se stala velmi populární. I já jsem józe propadla, proto jí věnuju tento článeček. Právě jóga mi změnila pohled na svět, prohloubila moje vnímání a vlastně učinila můj život plnější a radostnější. A když se jóga cvičí v příjemném vyhřátém prostředí, no to je pecka! :-)

Saunování versus hot jóga

Pokud nejste zimní tip, milujete saunování a pohyb, je hot jóga to pravé pro vás. Pozor, hot jóga není saunování. Saunování probíhá při teplotách 80 – 105 °C (v infrasaunách je to teplota kolem 50 °C) a probíhá naprosto v klidu, tedy účelně se při saunování nehýbete. V sauně se nejen zahřejete (pěkně dosyta), ale i významně prospějete svému zdraví. Saunování má pak zejména účinek preventivní – napomáhá klidnější činnosti srdce, prohlubuje a uvolňuje dýchací cesty, zbavuje bolesti kloubů a svalů. Tato všechna pozitiva můžete právě čerpat i u hot jógy, u které se navíc úžasně protáhnete, zpevníte a zároveň zarelaxujete. Jak již bylo řečeno, hot jóga probíhá při teplotách 38 – 45 °C a trvá většinou hodinku a půl.

Nebojte se první lekce

Vždy když je něco poprvé, je to zpravidla těžké. Ale nebojte se! Před svojí první lekcí hot jógy doporučuji dodržet adekvátní pitný režim a půl hodiny před samotnou lekcí vypít jednorázově cca 500 ml tekutin a další 1 litr vody si vzít sebou na hodinu. Také by bylo žádoucí přijít na hot jógu o něco dříve a věnovat pár minut aklimatizaci ve vyhřátém studiu (pokud studio tuto službu poskytuje). No a čím méně toho na sobě při lekci máte, tím lépe. Propocené věci se na vás alespoň nebudou zbytečně lepit a pot bude moci volně stékat – potítka, čelenky a ručník sebou. Boty samozřejmě nepotřebujete. Pokud se například stane a stává se hlavně na prvních lekcích, že se zamotá hlava či neudělá dobře –  důležité je si včas odpočinout a na chvíli přestat cvičit.

Pozitiva pocení

Potíme se proto, aby se tělo ochladilo. Je to přirozený jev, který nás chrání před předehřátím organismu. Samozřejmě většina lidí se nerada potí. To je fakt. Pot se může stát velkým problémem, když dojde na cvičení, procházku v horkém dni nebo když potkáte někoho, kdo vám zrychlí tep. Naopak účelné pocení – to je věc jiná! Intenzivní pocení je pro nás výhodné, protože pot doslova zpomaluje proces stárnutí. Pot je složen ze zplodin metabolismu – močovina, kyselina močová, laktáty a sůl. Jejich vylučováním se tělo čistí, a zároveň se zlepšuje dýchání kůže, která je poté vláčnější a svěžejší. A to chceme všichni, že?

Závěrem..

Stejně jako u jógy či power jógy je cílem hot jógy být v pohodě a klidu, s úsměvem na tváři a přitom mít vytrénované, štíhlé tělo, které plně ovládáte. To vše natrénujete v příjemně vyhřátém prostředí, které napomůže nastartování vašeho nového já :-).

Komentáře

2 komentáře
    • 3. 5. 2015 v 19:21

    To mě mrzí, bohužel se domnívám, že to nebylo právě hot jógou, ale samotným cvičením. Takže i jiné pohybové aktivity by mohly vést časem k aktivizaci. A obecně žádný pohyb, kromě chůze, není pro každého. Navíc hot jóga je sama o sobě velmi náročné cvičení, které bych rozhodně každému nedoporučovala (např. osoby s vysokým krevním tlakem, o kterém často lidé také neví).

  1. Pavlina

    • 2. 5. 2015 v 8:15

    Hot jóga není pro každého. Pokud mate vrozenou vadu např. na kyclich, o které dosud nemusíte vědet, hot jóga vám muže nastartovat bolesti, se kterými skončíte na operačním sále…:-( Jako já…