Hubnutí na podzim

Bojujete s obezitou či nadváhou a stále se neobjevuje dostatečná motivace pro změnu životního stylu? V dnešním článku si rozebereme 2 důvody, které by vás mohli rozhoupat k velkému kroku a změnám.

Zimní radovánky

Jste vášniví lyžaři, ale jediné co vás od lyžování nyní odrazuje jsou kila navíc a obava o vaše přetěžované klouby? Nezoufejte, nejste v tom sami. Na podzim k nám často přichází právě klienti, jejichž motivace je kromě jiného především zimní dovolená na lyžích. Ale také například bruslení s dětmi, případně Nordic walking po horách s rodinou či přáteli. Kila navíc mohou bránit v potěšení z bezproblémové jízdy, na kterou jste byli dříve zvyklí, jelikož jste s sebou nevozili větší či menší “batoh” s tukem navíc. Pravda je, že tuk je v zimním období výborný izolant, ale není třeba ho mít nadměrné zásoby. Maximální % tuku v těle u ženy by mělo být okolo 30 % a u mužů 20 %. V jakémkoliv sportu a pohybu není dobré, pokud jsou klouby přetěžovány zbytečnou hmotností, navíc zrovna při lyžování to pocítíte docela rychle, a místo aby  vás pohyb bavil, stává se utrpením.

Proč začít právě teď?

Změny jídelníčku by měly probíhat v klidu, bez zbytečných extrémů a hlavně bez stresu. A to je možné jen tehdy, pokud začínáte v dostatečném předstihu a ne v napjatém termínu těsně před aktivní dovolenou. Pokud necháte hubnutí až na poslední chvíli, máte možnost dodržovat jednu z drastičtějších diet, které vám sice o pár kilo ulehčí, ale rozhodně se nebude jednat pouze o tukovou tkáň, ale zbavíte se i cenné svaloviny, kterou přece při lyžování potřebujete. Navíc, při razantních dietách dochází k velkému vyčerpání, zvýšení chutí a většímu pocitu hladu, což nejsou právě ideální stavy pokud se chystáte na dovolenou. Ale ani nikdy jindy. Nezapomeňte, že na svahu potřebujete sílu a energii, aby nedocházelo ke zbytečným zraněním.

Pokud tedy chcete svoji kondici před zimní dovolenou vylepšit, tady jsou hlavní zásady:

  • S hubnutím začněte TEĎ, abyste měli dostatek času a nebyli ve stresu.
  • Hubnutí by mělo být zdravé a efektivní – tzn. mělo by docházet k redukci převážně nežádoucí tukové tkáně, zatímco cenná svalová tkáň by měla zůstat (rychlou a drastickou dietou těsně před dovolenou docílíte pravého opaku).
  • Jídelníček by měl respektovat váš bazální metabolismus, jehož hodnota je u každého jiná.
  • Jídelníček by měl respektovat co nejvíce váš styl života, pracovní režim, vaše oblíbená a neoblíbená jídla, tak aby vám nepřišlo, že držíte nějakou dietu, a aby jste byli schopni jídelníček dodržovat dlouhodobě.
  • Ideální je přidat i vhodnou pohybovou aktivitu, která vám pomůže při hubnutí i při posílení svaloviny

Vánoční svátky

Pro některé lidi znamenají svátky kromě těch příjemných věcí, také obavy z dalšího přibírání. Hodování k Vánocům patří, to je pravda. Ale proč byste měli přibrat více než je nutné? Pokud začnete se “zimní”přípravou již nyní, získáte další plus v tom, že o vánočních svátcích nebudete mít tak silné chutě na nevhodné potraviny (samozřejmě, že si dáte, ale tělo nevyžaduje tak velké porce, takže nebudete muset se sebou tak moc bojovat), jelikož díky správně sestavenému jídelníčku bude mít tělo všeho dostatek. A Vánoce pak pro vás nebudou představovat velkou hrozbu.

Další výhodou je, že i po vánocích se vám lépe naskočí do vhodného režimu, jelikož to pro vás nebude žádná novoroční novinka.

Nečekejte tedy, až se z pár kilo navíc vyklube daleko větší problém. Je lepší udělat menší změny ve svém životě nyní než obrovské změny za pár let, kdy už nebude zbytí a navíc se k obezitě či nadváze mohou přidat přidružená onemocnění. Jídelníček i pohyb je pak mnohem složitější dodržovat. Tak proč čekat? Navíc, když zjistíte, že ke štíhlosti se dá projíst vhodnými potravinami, budete si říkat, na co jste tak dlouho čekali ☺.