Hubnutí – sám/ve dvojici?

Hubnete či se teprve chystáte ke změně životního stylu, ale říkáte si, že potřebujete více motivace například v podobě ,,sparing-partnera“? Na otázku: „Je lepší hubnout sám nebo společně s někým?“ není jednoznačná odpověď .

Hubnout sám či raději společně s někým?

Někdo k hubnutí opravdu potřebuje tzv. zúčastněnou podporu. Tedy někoho, kdo usiluje o stejný či podobný cíl jako on. Někomu zase vyhovuje hubnutí single a stačí mu pouze slovní či morální podpora svého okolí. Na druhou stranu existují i takové typy lidí, kterým vyhovuje hubnutí, aniž by to jeho okolí vůbec vědělo či tušilo a nemusel nic vysvětlovat a být pod nátlakem jakéhosi očekávání. Sám každý ve skrytu duše tušíme či víme, do jaké skupiny zapadáme. A ať to máte jakkoliv – hlavně, aby to vedlo k nějakému výsledku :-).

Hubnutí s někým

Hubnutí s blízkým kamarádem, partnerem či sourozencem má mnoho pozitiv. Patří k nim vzájemná motivace a podpora, která u hubnoucí dvojice bývá zpravidla přítomna po celou dobu hubnutí. Mezi další významná pozitiva patří vzájemná kontrola, která pomáhá držet se plánu, který si dvojice stanovila. Váš sparing-partner je ten, který vás podrží v období, kdy chcete všechno vzdát a naopak. V neposlední řadě vás bude velmi těšit dvojitá radost z úspěchu, která vás bude táhnout dopředu a může motivovat či vést k soutěži. A navíc, ve dvou se také mnohem hůře podvádí a není zde prostor na vymlouvání se (například na nedostatek času na sportování). Výhoda je často i společné pravidelné chystání jídel, což vždy velmi usnadní celý proces. A nemusí se vařit pak nadvakrát.Což často pro ty, co jsou v tom v rodině sami, je velmi náročné.

Avšak bohužel jsou zde i negativa, která pramení právě z toho, že ten druhý to opravdu bude chtít vzdát, bude říkat důvody, proč to nejde, proč to nestíhá….a bohužel se necháme strhnout negativismem. Někdy stačí, že ten druhý onemocní a daná fixace způsobí, že ten druhý také nepůjde cvičit. Nedej bože, pokud jde o zranění, které se má léčit, hojit delší dobu. A ať už ze solidarity či z strachu jít sám, se omezí pohyb pro oba zúčastněné. Což by nemuselo být nutné. Někdy pak může být zase těžší začínat…

Hubnutí žena x muž

Pro někoho hubnutí ve dvou může být stres či naopak brzdění svého tempa. Většinou samozřejmě ženy nesou hůře, že jejich manžel/přítel/kamarád hubne rychleji. Z důvodu vyššího množství aktivní tkáně, a tím pádem rychlejší výměny látek (= metabolismu), dochází opravdu u mužů rychleji k redukci tuku než u ženy. A to působí „nespravedlivě“. Ačkoliv se oba snaží stejně, výsledky se u ženy nedostavují s takovým efektem a dochází často spíše k jakési frustraci. Avšak právě s touto informací do společného hubnutí musíte jít, vědět, že to prostě spravedlivé nebude, ale radovat se s úspěchů a hlavně pokračovat. Na rychlosti nezáleží….Hlavně na toho druhého neházejte vinu, že mu to jde rychleji. Holt, každý jsme jiný a musíme se s tím smířit. S tímto smířením to pak půjde po psychické stránce mnohem lépe.

Chce to cíl!

Před každou redukcí hmotnosti a obecně změnou životního stylu, nehledě na to, zda plánujete redukovat hmotnost sám či s někým, by měla předcházet jedna velmi důležitá věc – stanovení cíle. Tento krok mnohdy lidé opomíjí a přeskakují. Ale čím přesněji definujeme, čeho chceme dosáhnout, a čím lépe naprogramujeme svůj mozek k vyhledávání možností a rozpoznávání příležitostí, tím vyšší je pravděpodobnost, že toho, čeho chceme dosáhnout, skutečně dosáhneme.

Stanovený cíl by měl být především reálný a dosažitelný. Pokud není příliš reálný, nemusí se ho dařit naplňovat. Postupem doby pak klesá motivace, která nakonec může úplně vymizet. A dobře stanovený cíl je ten, který se daří naplňovat. Jedině tak dochází k další a další motivaci, která nás žene dopředu. Není striktně stanoveno, že cíl nemůžeme v průběhu hubnutí změnit. Velmi dobré je začít s cílem nižším, a když vše půjde dobře, můžeme přidávat.

* Zejména pozor na přetrénování, které většinou způsobí více škody než užitku.

Pokud se právě rozhodnete hubnout společně s někým, měli byste si každý stanovit svůj cíl. Je to z důvodu toho, že i když váš sparing partner bude mít podobné antropometrické hodnoty – výška, hmotnost, obvod pasu či boků, rychlost metabolismu se může lišit díky odlišnému poměru svalové a tukové tkáně. A právě rychlost metabolismu se pak odráží na rychlosti redukce. V každém z nás je sice větší či menší touha po soutěžení, což do určité míry může být při hubnutí dvojice pozitivní faktor, ale právě z tohoto důvodu by měly být cíle i motivace obou z dvojice individuálně nastavené. V některých případech se dvojice sází o to, kdo bude mít větší úbytek hmotnosti, ale ne každý je soutěživý typ, a právě ne vždy je tento postup správný a člověk může rezignovat. Každý to zkrátka máme nastavené jinak.

Závěrem..

Takže, pokud se necítíte při společném hubnutí dobře a máte pocit, že vás něco omezuje či stresuje, hubněte podle svého a svým tempem. A nezapomeňte, hubnout se dá vždy, nehledě na aktuální hmotnost, věk či onemocnění. Důležitý je cíl, motivace a odhodlání, že to zvládnete :-). A hlavně žádné extrémy!

 

Doplnila Bc. Sandra Schmidová.