Hypertenze (vysoký krevní tlak)

Štítky:

Jedná se o nejčastější onemocnění kardiovaskulárního systému. Vysoký krevní tlak je záludný v tom, že „nebolí“. Nenutí nás navštívit lékaře a svou situaci řešit. Přitom stačí dodržovat jen pár zásad.

Máte vysoký tlak. Stejně jako celá jedna třetina spoluobčanů v České republice. Domníváte se, že jde o běžný problém patřící k vašemu věku. Každé ráno spolknete malou pilulku a život jde dál. Je to ale ve vašem případě nutné? Víte vůbec, že na vysoký tlak se mnohdy dá vyzrát i jinak? Že existuje účinná prevence? Poznejte svou nemoc, získejte informace a zkuste se zamyslet nad tím, zda není náhodou ve vašich silách zlepšit svůj zdravotní stav vlastním přičiněním.

Poznejte své onemocnění

Vysoký krevní tlak neboli hypertenze je nejčastějším onemocněním kardiovaskulárního systému. Výskyt v populaci vyspělých zemí činí 10 – 20 %, ve věkové skupině nad 60 let pak až 30 – 40 %. Dělí se na primární (bez zjistitelné příčiny) a sekundární hypertenzi, která je obvykle přidružena k určitému onemocnění (např. ledvin) nebo stavu (těhotenství, léčba určitými léky).

tlakoměr

Co je hypertenze

Krevní tlak je síla, kterou působí krev na stěnu cévy, jíž protéká. Normální hodnoty zdravého člověka se pohybují kolem 120/80 mmHg (milimetrů rtuťového sloupce). O hypertenzi neboli vysokém krevním tlaku hovoříme pokud se jeho hodnota pohybuje nad hranicí 140/90 mmHg včetně, a to alespoň u 2 ze 3 měření v průběhu několika týdnů.

Na vzniku hypertenze se podílí jak genetické faktory (je to tedy částečně vrozená nemoc), tak faktory prostředí, jako je celkové psychické rozpoložení, stres, nevhodná životospráva, stravovací návyky, nedostatečný pohyb a z tohoto vyplývající nadváha či obezita. Takže dá se říci, že nic nového pod sluncem, jelikož toto jsou rizikové faktory pro vznik většiny civilizačních onemocnění. Avšak musím vám říci dobrou zprávu – existuje způsob, jak z toho ven. Bude to chtít změny, které však budou znamenat cestu k lepšímu zdraví, kvalitnímu životu a životní pohodě.

Jak vám může vysoký tlak ublížit

Vysoký krevní tlak je záludný v tom, že „nebolí“. Nenutí nás tedy navštívit lékaře a svou situaci řešit. Pokud tedy člověk zanedbává preventivní prohlídky u praktického lékaře, jeho cévy často již nějakou dobu trpí, aniž by si toho byl dotyčný vědom. Přitom je hypertenze jedním z nejvíce rizikových faktorů pro rozvoj kardiovaskulárních onemocnění jako je ischemická choroba srdeční (kam spadá angina pectoris a infarkt myokardu) či cévní mozková příhoda. Nejedná se tedy o banalitu, kterou by člověk mohl hodit za hlavu s tím, že prostě stárne a nějaký ten zdravotní problém k tomu patří.

Co můžete pro sebe udělat

Určitě se už shodneme na tom, že hypertenzi je třeba řešit. Bohužel je obecně rozšířen názor, že jediným řešením tohoto onemocnění jsou léky. Ano, leckdy jsou na místě, zvláště u těžších forem hypertenze. Existuje ale také nefarmakologická léčba, tzn. bez pomoci léků. Je potřeba dodržovat doporučení, která se dočtěte o pár řádku níže. A dokáže divy. Zvláště u lehčích forem onemocnění se setkává s velkými úspěchy. Avšak pacient bývá málokdy poučen o možnosti jejího využití. Lékař mu obvykle napíše léky (ano, je to jednodušší a rychlejší), a to i v případech, kdy by to zcela jistě „mohl zkusit zvládnout sám“, pokud by věděl jak. I v případě farmakologické léčby je namístě dodržovat následující doporučení.

Obecná doporučení pro prevenci a léčbu hypertenze:

  • Dosáhněte optimální tělesné hmotnosti. S rostoucí tělesnou hmotností roste zároveň i krevní tlak. Dobrou zprávou je, že to většinou funguje i obráceně.
  • Vyvarujte se kouření a nadměrné konzumace alkoholu. Obojí kromě dalších negativních účinků na vaše zdraví zvyšuje krevní tlak. Pokud se již léčíte, vyhněte se alkoholu úplně.
  • Zvyšte svoji pohybovou aktivitu (popřípadě ji zahajte, nikdy není pozdě). Riziko hypertenze je významně vyšší u lidí se sedavým způsobem života a nízkou fyzickou aktivitou. Takoví lidé mívají též problémy s váhou a tím se kruh uzavírá. Začněte se hýbat. Pomalu, ale jistě. Nemusíte hned kupovat permanentku do fitness centra, když vás to nebaví. Každý krok i schod navíc se počítá.
  • Hoďte se do klidu. Dnešní doba je tak uspěchaná a klade na nás vysoké nároky, že téměř ani není divu, že nám to zvedá krevní tlak. Pokud ale máte problémy s vysokým tlakem, jakékoliv zbytečné rozčilování, spěch a stres vám ubližuje. Dejte si na to pozor a vyvarujte se těchto nežádoucích situací.
  • Choďte na pravidelné preventivní prohlídky a nechte si svůj krevní tlak změřit – každý by měl hodnotu svého tlaku znát (nestačí vědět, jaký jste ho měli před 10 lety).

Na co se zaměřit v jídelníčku

V lidském těle není nic jen tak náhodou. Vše souvisí se vším, a proto není divu, že i problémy s vysokým tlakem lze ovlivnit například pomocí vhodné stravy. Úprava stravovacího režimu vám může velmi prospět a pomoci. Na co se tedy zaměřit?

Omezte solení

Toto je základ. Snížením příjmu soli lze u většiny lidí dosáhnout snížení krevního tlaku. Je to proto, že sůl zadržuje vodu v těle, tím roste objem tělesných tekutin a stoupá krevní tlak. Váš příjem soli by neměl přesáhnout 6 g za den. Je třeba si uvědomit, že sůl je obsažena v naprosté většině potravin, zvláště průmyslově zpracovaných. Nejen, že je tedy nutné výrazně omezit dosolování pokrmů, ale též se vyvarovat nadměrné konzumace následujících potravin:

slané krekry

  • uzeniny, salámy, paštiky, uzené a solené ryby
  • slané sýry, tavené sýry
  • zelenina ve slaném nálevu, konzervovaná
  • chipsy, sušenky, slané crackery, preclíky, solené oříšky
  • instantní jídla a polévky
  • slané kořenicí směsi
  • cornflakes, slané pečivo

Vyvarujte se následujících nápojů

  • alkohol
  • káva, energy drinky, silný černý čaj
  • minerální vody, které obsahují vyšší obsah sodíku (Poděbradka, Hanácká)

Zvyšte příjem ovoce a zeleniny

Na snížení krevního tlaku může mít vliv i zvýšení příjmu draslíku. To je minerální látka, kterou nalezneme právě v ovoci a zelenině. Ovoce a zelenina jsou navíc zdroji dalších mnoha jiných minerálních látek, vitaminů a vlákniny, které potřebujeme. Navíc tím, že je zařadíte do svého jídelníčku, zůstane méně prostoru pro nevhodné potraviny a často díky této záměně výrazně klesne i celkový příjem energie, což povede ke snížení tělesné hmotnosti (obvykle velmi žádoucí).

Zvyšte podíl nenasycených mastných kyselin ve stravě

A zároveň snižte příjem nasycených mastných kyselin. O rozdělení mastných kyselin, kde se vyskytují a jejich účincích na lidský organismus, se můžete dočíst v článku Transmastné kyseliny.

Jak nahradit nevhodné potraviny a nápoje

Nikdo z nás určitě není zastáncem nemastných a neslaných jídel. Pokud se v zájmu zlepšení svého zdravotního stavu rozhodnete sůl omezit, zde je několik typů, jak ošálit své chuťové buňky:

  • množství soli snižujte postupně, časem se adaptujete a menší množství soli vám bude stačit a chutnat
  • nahraďte sůl bylinkami, kořením, houbami
  • připravujte co nejpestřejší jídla, experimentujte
  • kávu nahraďte kávou bez kofeinu či meltou
  • pokud příležitostně konzumujete alkohol, vybírejte mezi lehkými víny a pijte mírným tempem

Když se nedaří…

Nefarmakologická léčba, neboli dodržování souboru preventivních opatření vedoucích ke snížení krevního tlaku by měla být vždy základem a prvním krokem v prevenci a léčbě tohoto onemocnění. Teprve v případě jejího selhání by měla přijít na řadu léčba farmakologická, tedy pomocí léků předepsaných lékařem. Je nutno si uvědomit, že selhání bývá často na straně pacienta a ne léčby samotné, tzn. že pacient nemá dostatek vůle a chuti se svým stavem něco dělat a spolehne se proto na pomoc léků. Samozřejmě nic není černobílé a u někoho budou léky vždy potřeba. Měli bychom si ale uvědomit, že většina z nás držíme své zdraví ve svých vlastních rukou a je jen na nás, jak s ním naložíme.

Informace čerpány z přednášek Patologické fyziologie, Komunitní výživy a Dietologie.

Štítky: