Jak bojovat s nafouklým bříškem

Máme pro vás pár vychytávek na co si dávat pozor v případě, že vás trápí nafouklé bříško, či co dělat a nedělat při prevenci tohoto nepříjemného pocitu.

Nafouklost břicha a s ní související plynatost může mít více činitelů, ale pokusíme se tu vypsat pár zásadních příčin, které mohou vést k tomuto nepříjemnému pocitu.

Nejprve začneme tím, na co se obecně zaměřit a poté popíšeme, jaké potraviny mohou nadýmání zhoršovat, a čemu tak bude vhodnější se vyvarovat.

Budeme se opakovat, ale co je největší bojovník proti nafouklému bříšku je zdravý životní styl, a co si pod tím představit?

  • častější jezení (tedy po 2,5 – 3,5 hodinách), aby nedocházelo k delším pauzám mezi jídly, které mají za důsledek až zácpu, a také jako prevence proti 2-3 velkým hlavním jídlům, po kterých bude těžko
  • důsledný pitný režim po celý den
  • pravidelná pohybová aktivita, která podporuje střevní peristaltiku
  • „být v pohodě“, protože právě psychika se obrovskou měrou podílí na diskomfort spojená s pocitem plnosti

Co dále patří k prevenci proti nadýmání:

  •  jíst v klidu
  •  nehltat, ale naopak jednotlivá sousta pořádně rozžvýkat
  • jíst potraviny bohaté na vlákninu (avšak ty, které nenadýmají – např. luštěniny mohou způsobovat potíže)
  • dbát na pravidelnou konzumaci probiotik (zakysané mléčné výrobky)

Potraviny, které nezpůsobují nadýmání, a proto si je přednostně vybírejte, v případě, že a něj trpíte:

  • zelenina a ovoce – okurky, rajčata, brambory, řepa / citrusové plody, jablka
  • celozrnné či vícezrnné pečivo – starší, ne čerstvé
  • rýže, kuskus, těstoviny
  • libové maso
  • nízkotučnější sýry
  • jogurty s probiotickými kulturami
  • koření a bylinky – fenykl, anýz, kmín, tymián, bazalka, kopr, oregáno, zázvor, máta, heřmánek
  • neperlivá voda – popř. čaje, ideálně bylinkové (heřmánkové, meduňkové)

Potraviny, které se nadýmání často vyvolávají, a proto je vhodné se jim vyvarovat v případě potíží:

  • luštěniny – čočka, fazole, hrách (snížit nadýmání můžeme namočením luštěnin) – vhodná alternativa je červená čočka, která nemá nadýmací efekt
  • zelenina jako je květák, brokolice, kapusta, zelí, ale také česnek a cibule – potlačit nadýmání může v jídle poté koření jako je anýz, fenykl a kmín
  • ovoce – hrušky, banány, švestky, hroznové víno
  • ořechy
  • pečivo – čerstvé, bílé a dále kynuté
  • rafinovaný cukr např. sušenkách, zákuscích, obecně sladkostech, kdy zvyšuje přemnožení kvasinek ve střevech, a tak i vyšší tvorbu plynu
  • jídla, která jsou přesolená, tučná, kyselá či kořeněná mohou způsobovat obtíže – tyto pokrmy jsou obvykle průmyslově zpracované (fast foody)
  • sycené nápoje
  • kyselé nápoje (pozor i na ovocné čaje)
  • alkohol

 

Komentáře

4 komentáře
  1. Jana

    • 22. 9. 2018 v 10:37

    Zakysané mléčné výrobky jsou super pro ty, kteří netrpí intolerancí laktózy. V opačném případě vše akorát zhorší. :(

  2. Ema

    • 17. 8. 2015 v 9:01

    Mě také nadýmání nejvíc potrápilo v těhotenství…asi hormony :( …ale Espumisan zabral vždy dobře… Mám ho doma v lékárničce, a to i jako kapičky pro své miminko.

  3. Lucie

    • 14. 8. 2015 v 8:34

    Espumisan je opravdu třída,já ho používala v těhu…a pro kojence nedocenitelný…ty koliky co je trápí,je opravdu hrůza,nám krásně zabral u obou dětí,kapičky jsou sladké,nikdy nebyl problém,aby mi je děti snědly…

  4. Saša

    • 11. 8. 2015 v 8:04

    Já zkusila nový jídelníček, piju čaje…ale nejlíp stejně pomáhá Espumisan. Ve formě kapiček ho používám i pro svého synka, protože ho trápila novorozenecká kolika…kapu 5 kapek před každým kojením a je spokojené klidné miminko ;)