Jak mlsat a nepřibrat

Štítky:

I když se snažíme stravovat dle zásad zdravé výživy, mohou na nás čas od času přijít chutě. Tento článek vám nabídne pár tipů, co si dát a rozhodně si necítit provinile jak vůči své postavě, tak svému zdraví.

Možná to znáte. Přibrali jste poslední dobou nějaké kilo nad vaši obvyklou hmotnost, a proto jste se rozhodli to s jídlem a hlavně sladkostmi nepřehánět a dodržovat zásady zdravé výživy, minimálně do doby než se vašemu tělu zase nevrátí patřičné tvary. Ale co se stane? Začne vás honit mlsná a čím víc si ho odpíráte, tím více na něj myslíte. Takže co teď s tím? Pokud se budete trápit a odolávat, možná se vám časem stane, že nevydržíte a váš dlouhodobý deficit sladkostí nezažene pouze jeden řádek čokolády, byť jste se před jejím otevřením dušovali, že bude opravdu jen jediný. Budete mít zbytečné výčitky svědomí a vaše rozhodnutí a odhodlání stravovat se zdravě je rázem pryč. Nebo patříte k těm šťastným, kteří mají pevnou vůli a vydrží, ale možná budete muset čelit frustraci a náladě pod bodem mrazu. Ale dá se to vydržet celý život? Jak tedy nad takovou prekérní situací vyzrát a mlsat tak, aby se vlk (rozumějte váš apetit) najedl a koza (vaše postava) zůstala celá (stejná)?

Předně je třeba přijít na to, jaký je původ vaší nenadálé chuti na nějakou tu sladkost:

  • Nudíte se?
  • Máte špatnou náladu?
  • Je vám smutno?
  • Pohádali jste se s partnerem?

Toto jsou časté situace, kdy se objevují u mnoha lidí zvýšené chutě na sladké. Je však důležité si uvědomit, že onen zákusek pravděpodobně není tím, co vám v dané situaci doopravdy chybí. Pokud najdete opravdovou příčinu, proč zrovna „nutně potřebujete“ sníst něco sladkého, máte napůl vyhráno.

Další zrada – jste unavení:

Je dokázáno, že pokud je člověk unavený, klesá jeho schopnost sebekontroly. Můžete mít pocit, že únavu a nedostatek životní energie vám pomůže překonat konzumace nějaké sladké dobroty. To v situaci, kdy bojujete s kily navíc (a i ty mohou mít vliv na vaší únavu), není nejlepší volba. Zhltnutím sladké tyčinky možná na chvíli získáte „energii“, ale věřte že jde hlavně o psychickou podporu a vaši berličku. Z fyziologického hlediska vám tyčinka moc nepomůže, resp. se vám uloží tam, kde to není zrovna žádoucí. Navíc vám po konzumaci potraviny bohaté na jednoduché cukry a tuk hrozí následná hypoglykemie, což je stav, kdy vám prudce klesne hladina cukru v krvi a dostaví se znovu letargie, hlad a chuť na další sladkost. Proto bude pro vás v takovéto chvíli výhodnější na deset minut všeho nechat, pohodlně se usadit a zavřít si oči nebo se vrhnout do nějaké práce či pohybu. Pokud tuto možnost nemáte, vždy můžete sáhnout například po ovoci, které vás osvěží a poslouží vám daleko lépe a bez následků.

Do třetice prostá realita – „deficit sladkostí“:

Jste vzorní a snažíte se pro sebe něco udělat, ale po pár odlehčených dnech vám zkrátka sladkosti, na které jste byli zvyklí začnou chybět. To je zcela normální jev. Není třeba propadat panice, že už vás zase začíná honit mlsná a vaše snaha tak vezme za své. Stačí se chvíli zastavit a zapřemýšlet nad tím, jak elegantně uspokojit své chutě a pokračovat v započaté cestě ke zdraví. A k tomu jak vhodně uspojit své cuhtě vám pomohou naše tipy.

7 sladkostí, které nás „neohrozí“

1. Gumoví medvídci a jiné želé bonbóny

Neobsahují téměř žádný tuk, na rozdíl od sušenek a čokolády. Obvykle jich nemusíme sníst celý pytlík, abychom zahnali chuť na sladké. I zde je však potřeba řídit se heslem všeho s mírou, počítejte do deseti (ks).

2. Domácí pudink

Když vás honí mlsná, udělejte si pudink, např. v rámci odpolední svačiny. Příchutí se dnes vyrábí nespočet, určitě si vyberete. Pokud při přípravě použijete nízkotučné mléko a umělé sladidlo místo cukru, zamlsáte si a z výživového hlediska nijak nezhřešíte. (Nechci na tomto místě nikoho nabádat k pravidelné konzumaci umělých sladidel, ale v případě že potřebujete redukovat svou hmotnost budou pro vaše tělo menším zlem, než přemíra jednoduchých cukrů.)

3. Některé typy nanuků

Dnešní sortiment nabízí i takové, které si můžete dopřát v rámci snižování hmotnosti. Jedná se zejména o ovocné a jogurtové příchutě. Jejich nespornou výhodou je to, že na rozdíl od „vaničky“ se zmrzlinou máte svou porci pěkně nadávkovanou a nesníte tak nadměrné množství. Zkuste například jogurtový nanuk s ovocnou polevou Chuť léta! Nutričním složením se podobá ovocnému jogurtu a chutná překvapivě dobře.

4. Racio chlebíčky s florou light a medem ( nebo džemem)

Možná si říkáte, že to zní moc zdravě na to, aby to zahnalo vaši chuť na sladké. No, vyzkoušejte a uvidíte. I zde ovšem pozor na množství. Tři kousky jako součást svačiny nebo jeden na chuť mezi jídly by měl stačit.

5. Cottage sýr na sladko

Dá se koupit přímo sladká varianta, nebo si ho vylepšete doma (např. ovocem, skořicí, medem, kakaem). Cottage je zhlediska správné výživy ideální potravina, jedná se o zdroj kvalitních bílkovin a i sladkou chuť si užijete.

6. Čokoládový jogurtový nápoj či jogurt, či tvarohy s kousky čokolády

Ideální pomocník, pokud vás honí chuť na čokoládu i po vašem jednom povoleném řádku. Avšak pozor na jogurty smetanové. I čokoládové jogurty se dají sehnat do 3 % tuku na 100 g.
Z jogurtů doporučuji značku Hollandia, z tvarohů značku Madeta příchuť Straciatella.

Avšak stejně dobře vám chuť na sladké zaženou i ovocné tvarohy (např. značky Milko, DiaVita, Activia)

7. Domácí lehký tvarohový dezert

Na dno mističky naskládejte deset piškotů, na ně navrstvěte oslazený (i sladidlem) netučný tvaroh a trochu kompotovaného ovoce (ananas, mandarinka) – nebo můžete opět využít např. ovocných tvarohů od Madety. Nechte odležet v ledničce a máte úžasnou svačinu pro nejen pro hubnoucí labužníky.

Jiné metody, jak zahnat chutě

Možná jste slyšeli či někdy četli rady, které vám mají pomoci zahnat chutě tím, že vás od nich „odlákají“. Princip je tedy takový, že změníte svůj vzorec chování – místo toho, abyste si sedli a vychutnali nějaký ten pamlsek, vezmete si v době ohlášení chutí třeba žvýkačku, či si půjdete vyčistit zuby a nebo v nejlepším případě vstanete a půjdete se projít, cvičit, umývat nádobí…atd. Rozhodně to můžete vyzkoušet, ale nakolik se vaše tělo dokáže odprostit od myšlenek na jídlo netuším. Jen se hlavně nemučte! To by nikam nevedlo…

Tipy do kabelky

V článku Jak jíst zdravě kdekoliv a kdykoliv si můžete přečíst další tipy, ze kterých si můžete vybrat nejen když na vás přijdou chutě. Důležité je však také naučit se jim předcházet, a to tak, budeme-li jíst pravidelně a vyváženě po celý den.

Štítky:

Komentáře

6 komentářů
  1. Andrea

    • 12. 11. 2012 v 18:50

    Johana:
    Slečno Johano, je to sice vaše věc, ale vám je 20, máte 168 cm a 60 kg Přesto, že je to podle mého ideální váha chcete hubnout. Oproti to mu mě je 17 let vážím 64 kg a mám pouze 156 cm. Myslím, že vaše váha je tak akorát :)

    WEB: chtěla bych však také poděkovat za vytvoření článku. Je přehledný a najdu tady všechno, co potřebuji vědět, abych dobře jedla. teprve začínám, ale Pevně doufám, že váhu zredukuji :)

  2. Johana

    • 5. 6. 2011 v 14:57

    Dobrý den,
    tak jsem si právě dočetla asi úplně poslední článek těchto stránek a nezbývá mi, než Vám velmi poděkovat. O zdravé výživě se toho teď všude píše neuvěřitelně mnoho, problém ale je, že jednotlivé rady nikdy nejsou kompletní, nebo si dokonce protiřečí, což některé z nás akorát frustruje, protože pak netušíme, co teda máme vlastně jíst;) Na vašich webových stránkách je vidět, že jsou připraveny pečlivě a hlavně, že samotné články píší skuteční odborníci na svůj obor. Člověk se tady dozví nejenom CO má jíst, ale hlavně PROČ by to měl jíst. Chtěla bych, aby si lidé uvědomili, že zdravě jíst (a žít) by měl přece každý a ne se začít zajímat o to, co vlastně jím, až když mám 20kg nadváhu. V tomhle konkrétním článku jste mi třeba vyvrátili moji zažitou představu, že když člověk hubne, nesmí se na jakoukoli sladkost ani zdálky podívat (což se samozřejmě nedá vydržet-člověk zhřeší-a pak si to vyčítá celý den). Je mi 20 let a při výšce 168cm vážím 60kg. Chci zhubnout (jako asi každá holka), ale hlavně si u toho chci zachovat dost energie na to, abych mohla být celý den aktivní a nemyslet jenom pořád na to, kdy už proboha bude večeře;)
    Musím říct, že po překopání jídelníčku a dodržování základních zásad podle Vašich rad, se mi to, alespoň zatím, úspěšně daří a za to bych vám chtěla moc poděkovat.
    Johana

  3. kk

    • 27. 2. 2009 v 13:21

    tak to byste se (pani Sandro) asi divila, v jakem tempu ja dokazu zhltnout kilo gumovycha vubec jakychkoli potvurek, kdyz to na mne prijde…

    • 26. 1. 2009 v 10:39

    U těch „gumových potvůrek“ jsme se Vás pokusili limitovat počtem. Na váhu jsme 10 medvídků nevážili ;-). 1 kg potvůrek byste jedna celý den a kde byste měla místo na ostatní důležité živiny, které byste denně měla příjmout ze stravy, abyste jedla vyváženě? Raději si nachystejte plnohodnotnou zdravou svačinku, aby Vás poté „nehodily“ chutě.

  4. Radka

    • 23. 1. 2009 v 17:30

    No, nevím, jak to pochopili ostatní, ale u těch gumových potvůrek by bylo potřeba dopsat, o jakou gramáž sáčku jde. Jestli se totiž nejedná o kilovou verzi, dívám se na dno toho mini sáčku dřív, než začnu.

  5. Lucka

    • 18. 12. 2008 v 23:44

    Ahoj lidičky,

    podle mě je dost těžký nepřibrat, když člověk rád mlsá a ještě teď, na svátky!

    Já jsem totiž nenapravitelná!

    http://www.prostemulluju.cz/cz/prispevky/co-mulluju/index.php?action=article&id=90