Jak zdravě zhubnout, aneb jak nepřibrat

Málokterá žena nechtěla někdy zhubnout. Způsobů je mnoho, avšak zhubnout a hmotnost si udržet je již umění. Hladovět umí každý, ale dlouho to nejde vydržet. Tento článek vás krok za krokem navede.

Na Nový rok a stále poprvé :-). Proč začínáme hubnout stále nanovo, protože někde je chyba. Buď jste na sebe příliš přísní, a to se nedá dlouhdobě vydržet, a nebo zhubnete a za chvíli zase naberete, protože si slepě hlídáte jen množství energie, které jste snědli, ale nad složením a poměrem živin jste se nezalamovali. A tak se odboural i sval, místo tuku. Zjednoduším to, většinou hladovíme, ať záměrně (neodborně sestavené diety) či nezáměrně (vynecháváme jednotlivé chody, když nestíháme) a tělo si vytvoří rezervy.

Avšak je to těžké, o hubnutí se stále někde něco píše. „Tohle jezte v tolik a do tolika, tohle vůbec nejezte. Tohle pijte každé ráno před jídlem. Hodně zeleniny a ovoce. Přílohy omezte. 5x denně a po malých dávkách.“ Atd. atd. Tyhle obecné rady a zásady všichni známe, většina má na sobě i vyzkoušených, ale tak nějak bez výsledku – až na ten, že za chvíli je ta ručička na váze zase výš. Čemu máme tedy věřit, a jak máme zhubnout natrvalo? Otázku, kterou si totiž na začátku málokdo položí je,  jak mám zhubnout právě já? Jsou pro mě všechny ty restrikce, které panují okolo hubnutí, diet, nutné? Opravdu nemůžu jíst pečivo, když ho mám tak ráda? To si nesmím dát banán, protože má hodně cukru? Na svačinku si mám vzít jen zeleninu? Naposledy bych měla jíst v 17h, i když chodím spát pozdě večer?

Dost – postupně, zábavně, bez stresu a natrvalo.

Tento článek vás krok za krokem provede články, které byste si měli přečíst, než se rozhodnete hubnout. (Že už  to všechno znáte? To byste tento článek nezačali ani číst.) Po přečtení všech informací, varování, návodů pochopíte, jak se dá zhubnout natrvalo. Správné hubnutí je proces, který má vést postupně k vytouženému výsledku: zdraví, spokojenost sam(a) se sebou, sebevědomí. Avšak samotný proces hubnutí vás musí bavit – vždyť to má být navždy. Nesmíte stále řešit, co můžete a co nesmíte. To byste se z toho zbláznili. Jen se snažte dát svému tělu to nejlepší. Naučte se nově nakupovat a hledejte vhodné výrobky.  Vymýšlejte z těchto potravin nová jídla. Čím pestřejší, tím lepší.

1. Zjistěte složení vašeho těla – důležité je znát  zejména bazální metabolismus, aby se zjistila vaše minimální denní potřeba energie pro zachování životních funkcí. Důležité je znát stav svalové a tukové hmoty z důvodu posouzení změn max. měsíc po úpravě stravování, popř. i pohybové aktivity. Ověření, zda proběhla pouze redukce tuku a nedošlo k odbourávání svalové tkáně. 

https://www.viviente.cz/diagnostika-a-analyza-slozeni-tela/

2. Přečtěte si, jaké má následky na stav organismu hladovění či dodržování jídelníčku, který není sestaven dle individuálních potřeb (na základě analýzy složení těla). Spousta lidí se snaží jíst dle obecných zásad, jídelníčku v časopisů – avšak co když vaše tělo potřebuje zcela jiné množství energie, pro zachování životních funkcí? Co když se omezujete příliš a místo, aby to k něčemu bylo, to má spíše negativní dopad (zadělávání na jo-jo efekt)? 

https://www.viviente.cz/bazalni-metabolismus/

3. Samotné rady, jak zdravě zhubnout jsou už dost „profláklé“, ale tyhle vás mají za úkol povzbudit a uklidnit. Každopádně jsou to rady stále velmi obecné a jen tohle do praxe nestačí. Proto doporučuji číst stále dál. 

https://www.viviente.cz/jak-zhubnout/

4. Vhodný jídelníček je o vyváženosti o komplexnosti. Nestojí to vše na jednom jídle či potravině.

https://www.viviente.cz/jak-si-sestavit-vyvazeny-jidelnicek/

5. Pitný režim je jedna z věcí, která by se měla současně s úpravou jídelníčku pilovat.

https://www.viviente.cz/pitny-rezim/

6. Bílkoviny jsou jedny z živin, na které se při hubnutí často vůbec nemyslí. Myslí se na množství tuku v jídelníčku. Hlavně, aby ho bylo co nejméně, ale když se zeptám někoho na bílkoviny, často ani spousta lidí neví, v jakých potravinách je hledat.  Avšak pro zachování svalové hmoty, zabránění pocitu hladu, jsou zcela nezbytné.

https://www.viviente.cz/bilkoviny-a-hubnuti/

7. Hubnutí je jen bonus při úpravě jídelníčku. Na 1. místě je „ozdravění“ organismu. Proto je důležité nemyslet, jen na to kolik tuku sníme či nesníme, ale mimo jiné hlídat obsah soli v potravinách, které jíme a vědomě hlídat solení.

https://www.viviente.cz/sul-dobry-sluha-zly-pan/

8. Tak a jak vlastně vybrat vhodné potraviny? Jak je nakoupit, aby obsahovaly, co mají, neměly, co nemají mít a přitom ještě byly dobré? Začněte malým nákupem a ochutnejte. Uvidíte, že to hubnutí stojí na malé změně, která musí začít při nakupování.

https://www.viviente.cz/naplnte-si-lednicku-zdrave-a-chutne/

9. Nemůžeme vynechat výběr ani uzenin a masných výrobků, jelikož ty by v ledničce málokdo oželel. Vždy se dá vybrat vhodnější varianta.

https://www.viviente.cz/jak-vybrat-vhodne-uzeniny/

10. Až budete mít zvládnuté stravování a budete vědět, že nehladovíte či neomezujete stravu více než je nutné, doporučuji do svého života přidat i libovolnou pravidelnou pohybovou aktivitu. Najděte si tu svoji. Avšak nesnažte se hubnout jen pohybem. Bohužel může se stát cokoliv a četnost pohybové aktivity může klesnout z 5x týdně na 0. Což je pro tělo mnohem horší než z 2 x týdně na 0. Vyvážená, častá a pestrá strava bude vždy na prvním místě – jíst musíme pořád :-).

https://www.viviente.cz/bez-pohybu-to-nejde/

A důležitá rada nakonec – nehledejte složitosti tam, kde nejsou. 

Komentáře

1 komentář
    • 18. 7. 2011 v 0:07

    Hezký článek a zajímaví web.