Jak zhubnout?

Štítky:

Říká se, že dobrá rada nad zlato. Pokud se chystáte zhubnout, tímto článkem vás pozlatíme a také zjistíte, že dieta není tím, čím si myslíte…

Po Vánocích nastává čas předsevzetí a pro některé i čas shazování kil. Nemálo lidí si přeje zhubnout, a tak se pustí do nějaké „osvědčené diety“. Bohužel, většina zvolí špatnou cestu, protože buď někteří přestanou jíst úplně či vynechávají úmyslně jídla nebo se začnou pídit po dietách (či výrobcích), které zaručují nejrychlejší a nejefektivnější zhubnutí. Ale jak tyto rychlé diety s nejrůznějšími názvy (pojmenovaných např. po oblastech USA), tak výrobky, jako požírače tuku, nemají bohužel výsledky dlouhého trvání (pokud vůbec nějaké výsledky mají).

Tak dochází k tzv. jojo efektu, se kterým se setkalo ve svém životě mnoho žen a není potřeba ho zde široce popisovat. Váha jak na houpačce je strašák každé ženy, která se pustí do hubnutí. A otevřeně vám řeknu, že hrozí vždy, když se rozhodnete hubnout. Nastane ale pouze pokud držíte tzv. „dietu“. Pokud se rozhodnete změnit svůj životní styl natrvalo a neříkáte si „teď měsíc vydržím jíst zdravě“, jojo efekt vás už nikdy trápit nemusí.

Držet dietu? Ne, děkuji.

Při slově dieta většině žen naběhne husí kůže a představuje si, jak za den budou moci sníst maximálně 2 jablka, zeleninový salát a jeden bílý jogurt. Nejčastěji se s „dietou“ začíná od pondělí a končí buď už druhý den, ti vytrvalejší a odhodlanější kolem sebe nadávají a prskají špatnou náladu i 14 dní. Pak se jim obvykle na váze ukáže nějaký motivující úbytek a ví, že to odpírání nebylo nadarmo. Po dalších dvou týdnech je původní váha zpět a někdy i nahrazená vyšším číslem.

Co je to dieta?

V současnosti je podle mě toto slovo používáno více než je zdrávo a motá hlavu všem těm, co nejsou spokojení se svoji hmotností. V ženských časopisech si můžete přečíst „Dieta na 2 dny a 5 kg máte dole“, „Rýžová dieta“, „Tukožroutská polévka“ a plno jiných typů diet, které vám zaručují zhubnutí. Nepopírám, že nepomohou, pokud opravdu budete rozpisy dodržovat a především jejich snížený energetický obsah. Tyto způsoby stravy mají ale jeden podstatný háček, a to že člověk je opravdu vydrží jíst ty dva dny a nebo 14 dní. Pak už polévka teče ušima, zelí nadýmá… A s „dietou“ je konec.

Ve skutečnosti je ale pojem dieta v dnešním světě chápáno úplně jinak, než jaký význam opravdu má. Definice slova dieta podle slovníku je totiž takové: „jedná se o druh jídla které člověk, zvíře či skupina lidí obvykle konzumuje“. Dieta tedy neznamená období, kdy si hlídáme, co jíme, abychom zhubli, ale jedná se o způsob stravování. Dieta se v žádném případě nerovná hladovce.

Ony totiž diety existují, ale ty se uplatňují v klinické dietologii (v nemocnici), kdy se mluví o speciálně upravené stravě, která je přizpůsobená zdravotnímu problému či nemoci pacienta. Jedna z těchto diet je například dieta diabetická, kde je v jídelníčku přesně kontrolováno množství sacharidů, které pacient může za den sníst. Další z těchto diet uplatňovaných v klinice je tekutá, šetřící, se sníženým množstvím bílkovin a další.

Jak tedy zhubnout?

Je na čase říci si, že už žádné dočasné diety a nevyvážená ochuzená strava, už žádné jojo efekty. Základ je chtít něco změnit – natrvalo. Nejdříve byste si měli uvědomit, zda to se sebou opravdu myslíte vážně. Zda stojíte o ty změny, které vám pomohou ke zhubnutí a k udržení váhy a pocitu pohody. Nezapomínejte, že je to běh na dlouhou trať.

Doporučení

Nyní se dostávám k radám, které jsou všeobecně platné a určitě je i dobře znáte. Bohužel málokdo se těmito jednoduchými doporučeními řídí. Asi lidé nevěří, že něco tak prostého by mohlo fungovat, a tak je lehčí uvěřit nějakému extrému, než zdravému rozumu.

Rada na začátek

Všechny tyto rady vám dopomohou krůček za krůčkem, nemusíte je v žádném případě dodržovat všechny naráz, ale postupně. Jde o to, abyste u každé změny vydrželi, a aby vás to bavilo. Jakmile si začnete odpírat naráz vše, co jste doteď dělali a měli rádi, je malá šance, že k tomu opět „nesklouznete“. A když si na sebe naložíte velké břemeno, které chcete zvládnout, může se stát, že to nevydržíte a pak nastanou zbytečné výčitky.

Rada na druhá

Nikdy není pozdě začít hubnout.

Rada třetí

Pamatujte si rovnici příjem = výdej. Z toho vyplývá, že pohyb při hubnutí velmi pomáhá. (A sami zjistíte, že nejen hubnutí vám pohyb přinese.) Nemusíte vydávat žádné vrcholové výkony, jakýkoliv pohyb se počítá. Neměli byste se mu vyhýbat, naopak vyhledávejte ho. Ono i obehrané „nejezděte výtahem“, „vystupte o zastávku dříve“ je důležité. Najděte si pohyb, který vás bude bavit. Kupte si overball, skákejte přes švihadlo, běžte plavat. Ne, každý sport vás může bavit, ale můžete zkoušet zjišťovat, který ano.

Rada čtvrtá

Dodržujte pitný režim. Na 1 kg své hmotnosti byste měli vypít denně minimálně 30 ml tekutin. Tudíž obecně se doporučuje 2 – 2,5 l/den. Při zvýšené zátěži (sportování, zvýšeném pocení, v létě) se doporučuje
3 – 5 l. Nejvhodnější jsou obyčejné vody, střídané s minerálními vodami, vše nesycené. Pokud vám ale vody nechutnají, můžete si vařit ovocné či zelené čaje. (Káva, černý čaj, alkohol se do tekutin nezapočítávají.)

Rada pátá

Jezte pravidelně. Snažte se jíst 5x denně po 2 – 3 hodinkách. Tak zabráníte ukrutnému pocitu hladu a vyluxování všeho, co vám přijde pod ruku.
Také porce si po těchto kratších intervalech nebudete muset nakládat velké, protože uvidíte, že nebudete mít tak velký hlad. A v neposlední řadě, zabráníte tak svým chutím, které se rádi dostavují, když právě nejíte pravidelně.

Rada šestá

Jezte vyvážnou pestrou stravu. Zdravá výživa neznamená jíst jen neobvyklá a netradiční jídla, která seženete jen v prodejnách zdravé výživy. Stačí se jen trošku zajímat o složení potravin, které naleznete na štítku či obalu a vědět, co není z hlediska zdraví a hubnutí vhodné. A samozřejmě vybírat si i vhodnou úpravu pokrmů.

Rada sedmá

Určitě si přečtěte tyto Zásady zdravé výživy, kde najdete další pomocné body. A opět platí: snažte se je do svého jídelníčku a stylu života aplikovat postupně.

Rada osmá

masážní chobotnička
Berte všechny změny jako zábavu, zkoušejte nová jídla, nové technologické úpravy, nové potraviny. Vyzkoušejte nový sport. Naučte se lépe organizovat svůj volný čas, ve kterém si také najděte čas na oddech.

Rada devátá

Nevažte se každý den, vážení může spíše demotivovat. A vám přece nejde, o co nejrychlejší úbytek, ale o trvale a pozvolně zhubnutá kila a o své zdraví. Optimální úbytek je 0,5 – 1 kg týdně. Půjde-li váha příliš rychle dolů, hrozí ztráta svalové hmoty místo tukové, a to není vhodné.

Rada na závěr

Nic si nevyčítejte. Pokud zjistíte, že jste udělala něco, čeho teď litujete, hlavně to vše nehoďte za hlavu. Dělejte jako by se nic nestalo a pokračujte ve svém režimu, jak jste se naučila.
V praxi: Raději si ten vaječný řez pěkně v klidu vychutnejte a na večeři si dejte svého oblíbeného tuňáka se zeleninou (žádné vynechávání jídla!). A nejlépe – po řezu se jděte trošku projít.

Rada nad zlato

A samozřejmě čtěte Viviente :-). Pokud máte zájem o pomocnou ruku, rádi vám ji podáme a pomůžeme. Navštivte a nechte si poradit v poradně, kde vám uděláme analýzu složení těla na přístroji InBody 230 a „ušijeme“ (nejen) stravovací plán přímo na vás.

Štítky: