Jarní jídelníček

S jarem přichází i vnitřní potřeba něco změnit, stejně tak jak vyměňujeme zimní oblečení za jarní. Proto na řadu přichází spousta detoxikací a půstů. Avšak není třeba extrémů. Pro „jarní očistu“ rozhodně netřeba hladovět, jen jídelníček obměnit.

Když se podíváme ven, je vidět, že začalo opravdu jaro. Sluníčko svítí a všichni odhazují zimní oblečení. Zima už je tedy asi úplně za námi a je tedy ta správná doba vyměnit nejen zimní oblečení za jarní, ale i zimní jídlo za jarní. Jak to udělat?

Nastává čas pro jídelníček, ve kterém se organismus po zimním posedávání a uždibování u teplého svařáku musí nastartovat, a to jídlem, které nás zároveň i pročistí. Není třeba začít žádnou z radikálních hladovek (jak se dnes často doporučuje v lifestylových magazínech), u kterých konzumujete pouze ovocné šťávy a pijete bylinkové čaje.

Naše doporučení jak provést rozumnou a efektivní očistu lze shrnout do pár bodů, které je vhodné dodržovat i průběhu celého roku, ale teď je možná dobré začít:

Tip pro ranní start

Po probuzení, na lačno před snídaní, je vhodné vypít teplou vodu s plátkem citronu na detoxikaci jater a žlučníku. Zkusit také můžete 1 lžičku jablečného octa a surový med smíchat v jednom šálku vody.

Mátový čaj po celý den je další výborný prostředek pro zklidnění jater.

A kdo z vás se neobejde bez ranní kávy, a chce udělat něco pro zdraví, zkuste nahradit kávu meltou – obsahuje čekanku, která je vhodná jak pro diabetickou dietu (obsahuje inzulin), tak pro léčbu zánětů močových cest a také při zácpě.

 Přidejte do jídelníčku více vlákniny ve formě zeleniny a ovoce

V zelenině a ovoci se jak všichni víme vyskytuje vláknina, která působí jako kartáč na naše střeva, a tedy vyčistí je od nečistot a zároveň nám pomůže i obsah obsažených vitamínů v jednotlivých porcích zvláště pokud zvolíme bio kvalitu, která je z hlediska živin vždy bohatší.

Nejlepší je volit suroviny blízké našemu teplotnímu pásmu, tedy např. zelí ve všech podobách, které má pročišťující účinky a zároveň je bohatým zdrojem vitamínu C. Zelí v podobě zelných placek, zelňačky se šunkou místo klobásy nebo obyčejný zelný salát nám udělá určitě dobře jak na střeva, tak na jarní únavu.

Dále pak je k očistám vhodná zelenina typu brokolice, cuketa, lilek, květák..., kterou můžeme z části nahradit i přílohu. Přílohu však určině nevynechávejte, zelenina nás na dlouho nenasytí z důvodu většího obsahu vody a mohlo by se stát, že by jste nedoplněnou energii měli potřebu dojíst ve formě rychlé energie, tedy nejlépe v podobě jednoduchých cukrů. Tudy cesta ke zdravé očistě nevede.

Pokud vás ale přece jen bude honit chuť na sladké, zkuste k obědu zařadit např. ovocný kompot – jablek s mrkví + citronová šťáva + grapefruit nebo pokud chcete dezert pečený, zkuste jen ovoce typu jablka, hrušky okořenit skořicí a medem a dát péct do trouby do změknutí. Je to opravdu dobrý dezert a pokud přidáte i jogurt do 3% tuku nebo odtučněný tvaroh, máte chutnou zdravou svačinku, kde vás bílkoviny z mléčného produktu nasytí a ovoce vám dodá potřebnou energii.

Jahody vypadají na pultu sice hezky, ale je pravda, že často postřiky, které jsou na jahodách a ovoci z ciziny nejsou úplně očistnou formou pro náš jarní detox, zvláště pokud už maté nějakou tu alergii nebo ekzémy. Na jahody si ještě možná k očistě počkejme na červen :-).

Snižte množství lepku v jídle a volte vhodné sacharidy (komplexní)

Přidejte do jídelníčku přílohy bez lepku. Lepek působí v našich střevech opravdu jako lepidlo. Bílá mouka je bohužel pro nás velmi zatěžující – podílí se na překyselení organismu a v těle pak může přispívat k tvorbě zánětů.

Žito obsahuje zhruba o polovinu lepku méně, proto jej na dobu očisty zařadtě v přavaze do jídelníčku klidně i ve formě knackebrotů. Dále pak upřednostněte u očisty přílohy přirozeně bez lepku jako jsou rýže, proso, kukuřice, pohanka, jáhly, amarant, quinoa, brambory.

Také různá semínka, oříšky (pozor na množství – stačí polévková lžíce na den jelikož obsahují větší množství tuku), luštěniny, sušené ovoce (nejlépe sušené doma), mořské řasy, to vše jsou potraviny, které nám dodají „jarní“ energii.

Nezapomínejte na bílkovinu

Bílkoviny jsou základní stavební složkou těla, a proto musíme zajistit také jejich přísun v době očisty.

Při očistě volte nejlépe maso z farmářských chovů. Lepší volba než maso kuřecí je maso krůtí, králičí, telecí..a nejezte masa příliš! Maso se tráví dlouho a my chceme tělo přece očistit.

Pokud máte možnost sehnat ryby, a to opět z kvalitních zdrojů, jde o skvělou náhradu nebo o kombinaci ke klasickému masu.

Z ryb volte nejlépe málo a středně tučné ryby typu treska, losos, kapr, tuňák, platýs, pstruh, sardinky…

Omezte také nebo se úplně zbavte konzumace orgánů jako jsou ledvinky a játra, které obsahují vysoké dávky cholesterolu.

Další skvělou formou doplnění bílkovin jsou vejce, tvarohy, kefíry, podmáslí, acidofilní mléka, jogurty.

Nezapomínejte pít v průběhu celého dne

Pokud chceme, aby se tělo zbavilo všech odpadních látek a látek, které tělu nejsou vlastní („toxinů“), je nutné v průběhu celého dne pít. Nejlépe je pít čistou vodu nebo vodu ochucenou čerstvou šťávou z citrónu i případně s lístky máty. Dobré je také na cévní systém zařadit zázvor, který stačí spařit vroucí vodou, nechat zchladit a popíjet v průběhu dne střídavě s vodou.

Z čajů jsou vhodné volit typy jako mátový, kopřivový, heřmánkový čaj a nebo si koupit přímo v lékárně směs bylinek pro očistu. Tyto čaje je nejlépe střídat, aby měli co největší účinek.

Zkuste (nejen)  po dobu očisty vynechat sladké limonády i ty s umělými sladidly nebo přeslazenou kávu nebo čaj.

Tip na jarní jídelníček

Snídaně:

  • Melta s mlékem oslazená medem
  • Dva plátky žitného chleba, lučina s vlákninou
  • Tvaroh odtučněný s nastrouhaným jablkem případně pokapaný medem

Přesnídávka:

  • kefírové mléko bílé 
  • 2 plátky knäckebrotu
  • hruška

Oběd:

  • grilovaný losos nebo pstruh
  • pohanka
  • zelný salát

Svačina:

  • pohanková bagetka
  • krůtí šunka nad 90% masa
  • paprika

Večeře:

  • červená čočka
  • vejce na tvrdo
  • vařený brambor

Dezert:

  • grapefruit

 

POUŽITÉ ZDROJE:

http://www.zivotsdietou.cz/informace-a-nemoci/celiakie