Káva a zdraví

V historii bývala káva považována za ne zrovna zdraví prospěšnou a byla spojována s nezdravým způsobem života, jako je kouření, pití alkoholu, nezdravé stravování a sedavý způsob života. Dnes však mnohé studie toto mínění vyvrací a kávě se přisuzuje pozitivní vliv na zdraví. Jaký, čtěte…

První zmínky o kávovníku existují již z dob před naším letopočtem. Od té doby její popularita prudce stoupá. Dnes je káva druhou nejdůležitější ekonomickou komoditou hned po ropě. V historii bývala považována za ne zrovna zdraví prospěšnou a byla spojována s nezdravým způsobem života, jako je kouření, pití alkoholu, nezdravé stravování a sedavý způsob života. Dnes však mnohé studie toto mínění vyvrací a kávě se přisuzuje pozitivní vliv na zdraví.

Kávové zrnko obsahuje:

Sacharidy tvoří 50 % sušiny nezralých kávových bobů. Během pražení dochází k rozkladu a následnými reakcemi vznikají hnědé polymerní a aromatické látky, které tvoří asi 20-35 % sušiny.

Obsah tuku se v zelených bobech pohybuje v rozmezí 8-18 %. Během procesu pražení se však uvolňují cafestol a kahweol, látky lipidové povahy.

Nechybí ani bílkoviny a jiné dusíkaté látky, jako aminokyseliny a alkaloidy.

Dále zrnka tvoří voda, vláknina, kyselina chlorogenová a kávová. Tyto kyseliny tvoří 7-10 % zelené kávy, řadí se mezi polyfenoly a jsou hlavními antioxidanty přítomnými v kávě. Během procesu pražení je bohužel část z nich zničena. Obsah kyseliny nikotinové, známé jako vitamin B3, se pražením naopak zvyšuje. Pražená káva má až 25krát více kyseliny nikotinové než káva zelená.

Kofein tvoří 0,4-3,2 % sušiny.

minerálních látek se v kávě vyskytují zejména draslík, hořčík, fosfor a železo, tvoří kolem 4 % sušiny.

Mnohé složky se během zpracování mění a vznikají látky nové. Dnes už víme, že zrna obsahují více než 200 látek, které zatím neumíme identifikovat. Předpokládá se však, že tyto zatím neidentifikované složky mají pozitivní vliv na lidské zdraví.

Je prokázáno, že diterpeny cafestol a kahweol výrazně snižují riziko vzniku řady nádorů. Jsou schopny zabránit působení kancerogenů, jako jsou nitrosaminy např. z uzenin či aflatoxiny z plesnivých potravin. Tyto diterpeny mohou zvyšovat hladinu cholesterolu v krvi, ale pouze nepatrně a jen u nefiltrované kávy. Filtrovaná káva tyto účinky nemá, ale také chybí antikancerogenní účinek. Zvýšení cholesterolu po vypití nefiltrované kávy je však mírné a káva má navíc díky antioxidantům schopnost potlačovat projevy tzv. endotelové dysfunkce, čímž působí antiaterogenně.

Mezi významné antioxidanty obsažené v kávě patří – kyselina chlorogenová, kávová a hydroxyhydrochinon. Tyto látky brání tělo proti volným radikálům. Mnohé studie posledních let zdůrazňují pití kávy jako prevenci srdečně cévních onemocnění, diabetu, Parkinsonovy a Alzheimerovy choroby. Díky kofeinu káva působí stimulačně, odstraňuje únavu a zvyšuje psychickou aktivitu a pozornost. Je třeba zdůraznit, že důležité je množství vypité kávy. Všechny tyto pozitivní účinky jsou spojovány se 2-3 šálky denně.

Mezi rizika spojená s nadměrnou konzumací řadíme: nespavost, neklid, nervozitu, bolesti žaludku, tachykardii aj. Pozor by si měly dát zejména těhotné a kojící ženy, ženy po menopauze a lidé s vysokým krevním tlakem.

Problematickou složkou v kávě je kofein. Kofein je alkaloid (1,3,7-trimethylxanthin), který byl poprvé izolován v roce 1820. Jedná se o bílý krystalický prášek s hořkou chutí. Obsah kofeinu záleží hlavně na druhu a množství kávy. Druh Arabica obsahuje až 1,7 % kofeinu, naproti tomu druh Robusta obsahuje téměř dvojnásobné množství (až 3,2 %). Na obsah kofeinu v kávě má velký vliv to, který druh kávy pijeme. Lidé si často myslí, že malé espresso je přímo nabité kofeinem. Není však tomu tak, protože kvalitní espressa jsou často připravována právě z druhu Arabica. Naproti tomu rozpustné kávy jsou vyráběny zejména z druhu Robusta, kde je kofeinu výrazně více. Ač se to na první pohled nezdá, může mít malé silné espresso méně kofeinu než hrnek rozpustné kávy.

A co káva a zdravý životní styl?

Problematickou látkou v kávě je již výše zmíněný kofein. Pokud ale zdravý člověk nepřesáhne množství do 400-450 mg (3-4 kvalitní espressa) neměl by být problém. Káva by také neměla být náhražkou jídla a pití a neměla by být používána jako maskování únavy. Únava je totiž často způsobená nepravidelnou a nekvalitní stravou a nedostatečným pitným režimem. Záleží však také na tom, jak a s čím kávu pijeme. Je jasné, že při hubnutí asi nebude ideální pít kávu slazenou se šlehačkou a zmrzlinou. Také musíme myslet na to, že například caffe latte či cappuccino obsahuje plnotučné mléko, což není zanedbatelné při snižování nadváhy.

Studie v poslední době naznačují, že pravidelná konzumace kávy v přiměřeném množství, tedy do 300 mg kofeinu za den, nevede k dehydrataci a kávu tedy můžeme započítat do pitného režimu. Musíme však brát ohled na to, že káva není jediný zdroj kofeinu. Kofein se totiž vyskytuje také v čajích, kolových nápojích, ledových čajích, energetických nápojích, některých lécích a jinde.

Kofein také často využívají sportovci. Podporuje totiž fyzický výkon, zvláště u aerobních aktivit, které trvají delší dobu a díky němu dochází k navýšení oxidace tuků. Vzhledem k aktivačním a lipolytickým účinkům se kofein přidává do doplňků stravy určených pro sportovce a při redukci nadváhy. Kromě podpory oxidace mastných kyselin se významně podílí na zvýšení termogeneze, potlačuje chuť k jídlu a oddálí pocit hladu.

Ke zdravému hubnutí patří pohoda, kterou umí šálek dobré kávy rozhodně vykouzlit.

Dnešní doba přináší denně nové poznatky. Zatím zdaleka nevíme vše o funkcích jednotlivých látek v organismu. Stále častěji se však zdůrazňují pozitivní účinky kávy na lidský organismus. Také zde ale platí pravidlo všeho s mírou. Opatrné by měly být hlavně ženy těhotné, kojící a lidé trpící hypertenzí.

 

Komentáře

1 komentář
    • 14. 8. 2015 v 10:29

    Dobrý den,
    přesně jak píšete v článku. Káva u většiny lidí potlačí únavu, ale to je špatně. Hlavně v době hubnutí, vim o čem mluvim, taky jsem to tak měl. Podle mého názoru je lepší si upravit stravu a pít max. 1-2 kafe denně. Nebo pít kávu bez kofeinu, máte s tím někdo zkušenosti?