Kyselina listová – folacin

Přinášíme vám další článek z cyklu doplňků stravy. Tentokrát se budeme věnovat kyselině listové, ve vodě rozpustnému vitaminu, který plní v našem organismu hned několik významných funkcí.

Pod názvem folacin se rozumí kyselina listová a další příbuzné sloučeniny mající stejnou biologickou aktivitu patřící do skupiny vitaminů B-komplexu. Tento vitamin se uplatňuje v procesech krvetvorby, buněčného dělení, je důležitý pro prevenci srdečně-cévních onemocnění, a také nezbytný pro správný růst a vývoj plodu.

Srdečně-cévní onemocnění

Homocystein je látka, která se přirozeně vyskytuje v lidském organismu. Jeho vysoká hladina však významně zvyšuje riziko srdečně-cévních chorob, konkrétně aterosklerózy. Pro jeho odbourání je potřeba právě kyselina listová a její dostatečný příjem je tedy významným preventivním faktorem při těchto onemocněních.

Těhotenství

Kyselina listová působí preventivně proti vážným vývojovým vadám, jako je například rozštěp páteře či rozštěp horního patra a rtu. Jelikož se jedná o závažné vývojové vady, je v období gravidity nutné zajistit dostatečný příjem tohoto vitaminu jednak běžnou stravou, ale také pomocí doplňků stravy obsahujících tento vitamin, a to nejméně tři měsíce před plánovaným početím.

Rakovina

Jak již bylo v úvodu zmíněno, kyselina listová je v našem organismu důležitá pro správné dělení buněk, zejména pro správnou tvorbu DNA. Nedostatek tohoto vitaminu může způsobit poruchy ve struktuře genetické informace, a následně vést k rozvoji nádorového bujení. Dostatečný přísun kyseliny listové působí tedy jako prevence rakovinového bujení. Pozor si však musíme dát v případě, kdy v našem těle bylo již nádorové bujení zjištěno, a nadměrné zásobení kyselinou listovou by tento stav ještě podpořilo.

Chudokrevnost

Kyselina listová je důležitá pro krvetvorbu a její nedostatek a její nedostatek vyúsťuje do jedné z forem chudokrevnosti – megaloblastické anémie. I zde můžeme z důvodu prevence uvažovat o dodatečném podávání ve formě doplňků stravy, avšak neuvážená suplementace může maskovat nedostatek vitaminu B12, takže dojde ke zlepšení krevního obrazu, ale neurologické poruchy zůstanou zachovány.

Kde kyselinu listovou najdeme?

Významným zdrojem folacinu jsou z živočišných potravin především vejce, vnitřnosti, mléko a mléčné výrobky. Z potravin rostlinného původu je bohatá zejména listová zelenina, dále pak obiloviny a luštěniny. Bohatým zdrojem tohoto vitaminu je také droždí.

Kolik kyseliny listové denně potřebujeme?

  • kojenci do 5 měsíců 65 μg/den, do 11 měsíců 80 μg/den
  • děti do 3 let 150 μg/den
  • dospělí 400 μg/den
  • prekoncepčně (3 měsíce před těhotenstvím) 800 μg/den
  • těhotné ženy 600 μg/den
  • kojící 500 μg/den

 

Použitá literatura:

  • KOMPRDA, T. Výživou ke zdraví. 1. vyd. Velké Bílovice: TeMi CZ, 2009. 112 s. 52. ISBN 9788087156414.
  • MURRAY, R. K. a kol. Harperova biochemie. 4. vyd. Jinočany: H+H, 2002, 872s. ISBN 8073190133.
  • VELÍŠEK, J. Chemie potravin. 2. vyd. Tábor: OSSIS, 2002, 303 s. ISBN 8086659011.