Mýty o osteoporóze

Osteoporóza je téma, o kterém se v poslední době často mluví. Jako spousta skutečností v našem životě je i toto onemocnění opředeno mnoha mýty. Pojďte se seznámit s některými z nich…

Ačkoliv jste si už na stránkách Viviente mohli osteoporóze přečíst článek se základními informacemi, nyní vás možná vyvedeme z omylů, které se stále tradují a dozvíte se další zajímavosti…

Mýty:

Je pravdou, že u žen se vyskytuje osteoporóza častěji. Mohou jí ale onemocnět i muži, a to v důsledku stárnutí organismu, útlumu kostního metabolismu a zpomalení metabolismu jako takového, kdy dochází ke snížení vstřebávání vápníku a dalších potřebných látek, ke snížení tvorby vitaminu D a naopak zvýšenému vyplavování vápníku z kostí. Odhaduje se, že v České republice trpí osteoporózou až 20 % mužů nad 60 let.

Osteoporózou trpí pouze ženy bílé pleti!

Ženy s jinou barvou pleti mají sice nižší riziko vzniku osteoporózy než ženy pleti bílé, přesto však toto riziko není zanedbatelné a měly by i ony dbát na prevenci.

Jsem mladý/á, nemohu mít osteoporózu!

Další velice mylné tvrzení. Osteoporóza se sice častěji vyskytuje u žen po menopauze, některé mladé ženy mohou ale mít již ve svém věku stejný stupeň onemocnění. Navíc se může vyskytovat i u dětí jako tzv. juvenilní osteoporóza. Juvenilní osteoporóza se vyskytuje nejčastěji ve věku 8 – 14 let a můžeme ji rozdělit na dva typy:

  • sekundární
  • idiopatická

Sekundární osteoporóza vzniká v důsledku jiného onemocnění jako je například dětská artritida, diabetes mellitus, cystická fibróza, leukémie, mentální anorexie a další.
U idiopatické formy bohužel neznáme příčinu. Vyskytuje se častěji u chlapců v období před nástupem puberty. Naštěstí tento typ není tak častý.

Nic horšího, než zlomenina mi nehrozí!

Opak je pravdou! Zlomenina je totiž závažný problém. Její hojení je velmi obtížné, pokud je vůbec možné. Navíc sama zlomenina zvyšuje riziko zlomeniny další. Velmi důležitou součástí rekonvalescence je rehabilitace.

Jsem velmi štíhlý/á, osteoporóza není můj problém!

Zde je třeba rozlišovat, zda se jedná o přirozenou štíhlost nebo hubenost v důsledku mentální anorexie, která je bezpochyby mnohem závažnější. Odborníci však zjistili, že i přirozeně štíhlé dívky mají sníženou hustotu kostní hmoty, a tedy zvýšenou náchylnost ke zlomeninám. Na druhou stranu ani obezita kostem nesvědčí a představuje nadměrnou a zbytečnou zátěž pro kosti i klouby. Proto nejideálnější je udržovat si svou hmotnost v optimálním rozmezí.

Piji mléko, mám tedy vše, co potřebuji!

Pouze mléko nestačí! Obsahuje sice tolik potřebný vápník, ale pro prevenci osteoporózy je nutná celá řada dalších živin. Musíme si však uvědomit, že platí zlaté pravidlo všeho s mírou. Mezi nejdůležitější látky patří:

  • vápník
  • vitamin D, C, K, B6, B12, kyselina listová
  • bílkoviny
  • P, Zn, Mg, Cu, Fe, B, K, Na, F

Alkohol a kouření škodí, na kosti ale nemá vliv!

Lidé si uvědomují, že kouření poškozuje plíce a alkohol játra. O tom, že tyto dva zlozvyky škodí také kostem, ale často vůbec nevědí. Na kosti působí samy škodliviny kouře a alkoholu, navíc se ve zvýšené míře vyplavuje vápník z kostí a zhoršuje se také vstřebávání důležitých živin.

Mnoho pohybu škodí kostem a kloubům!

U osteoporózy je tomu přesně naopak. Kosti potřebují zátěž a aktivity silového charakteru, a to celoživotně. Při cvičení lze využívat jak váhu vlastního těla, tak různé náčiní. Pro zpevnění a zesílení kostí jsou výborné chůze, běh, aerobik a jeho nejrůznější varianty, tanec, posilovna, volejbal, basketbal a mnohé další sporty.

Až budu mít osteoporózu, teprve s tím něco začnu dělat!

Toto je jeden z největších omylů o osteoporóze vůbec. Kostní hmota se tvoří do 25 – 30 let věku a je tedy na každém z nás, jakou zásobu do dalších let si vytvoříme. Pokud dá člověk kostem zdravý životní styl (tzn. nekouří, alkohol užívá jen umírněně), dostatek pohybu a pestrou stravu s dostatečným množstvím potřebných látek, jistě mu budou vděčné a budou mu na oplátku dlouho oporou.

Osteoporóza není nemoc, jen důsledek stárnutí!

Osteoporóza je systémové onemocnění kostí, pro které je charakteristický úbytek kostní hmoty a změny stavby kostní tkáně, v důsledku toho jsou kosti více náchylné ke zlomeninám. Toto je zjednodušená definice Světové zdravotnické organizace, která jasně říká, že osteoporóza je onemocnění. Navíc každý ji trpět nemusí. Stejně tak jako jiným onemocněním i osteoporóze můžeme předcházet. Za zdraví svých kostí je tedy do jisté míry zodpovědný každý z nás.