Na co si dát pozor v jídelníčku při kojení?

Štítky:

Kojíte a lámete si hlavu s tím co jíst či nejíst? Některé potraviny jsou v období kojení méně vhodné, ale není třeba se již předem vzdát všeho, co by mohlo způsobovat problémy s nadýmáním či vyvolat alergie.

V období kojení by ženy měly dbát na pestrou vyváženou stravu, ve které by měly být v dostatečném množství zastoupeny všechny živiny. Některým potravinám je však lépe se během kojení vyhnout, případně při jejich konzumaci postupovat opatrně. A které to jsou?

Nadýmavé potraviny

česnek a cibule

Mnohdy se maminky již předem vyhýbají nadýmavým potravinám, především košťálové zelenině (květák, kapusta ad.), luštěninám a čerstvému pečivu. Ale ne vždy a ne všech je třeba se vzdát. Každé dítě reaguje individuálně, proto je lepší, aby maminka zařazovala nadýmavé druhy zeleniny opatrně a vypozorovala, které z nich působí jejímu děťátku obtíže. Pro zmírnění negativních nadýmavých účinků je také možné zkusit čerstvou zeleninu krátce povařit. Nadýmání může způsobovat také čerstvá cibule a česnek. Při problémech s nadýmáním může pomoci pití čajů obsahujících fenykl či kmín. Tyto čaje by měly užívat maminky, přímé pití čaje výlučně kojenými dětmi se nedoporučuje.

Prevence proti alergiím

Novorozenci a kojenci nemají dostatečně vyvinutý imunitní systém. Výlučné kojení během prvních šesti měsíců a pokračování v kojení s příkrmem je důležité pro primární prevenci alergií. Avšak alergeny ze stravy matky mohou přecházet do mateřského mléka (MM). Pokud má dítě pozitivní atopickou anamnézu (matka, otec nebo starší sourozenec dítěte mají alergii) je u něho riziko alergie zvýšené. V takovémto případě je vhodné, vyloučit ze stravy matky alergizující potraviny. Jedním z nejčastějších alergenů v kojeneckém věku je kravské mléko, dalšími alergenními potraviny jsou ryby, vejce, luštěniny a ořechy.

Má-li žena podezření, že některá potravina v jejím jídelníčku způsobuje dítěti problémy (průjem, vyrážku) je třeba ji z jídelníčku vyřadit a případně se o dalším postupu poradit s lékařem.
Některé děti mohou špatně tolerovat citrusové plody a výrobky z nich a může u nich docházet k alergickým reakcím (svědění, zarudnutí kůže). Proto je lepší, zařazovat je do jídelníčku opatrně a sledovat reakci dítěte. Pokud se u něho žádná neobvyklá neobjeví, není třeba citrusové plody v jídelníčku omezovat.

Špatně reagovat mohou děti také na bílkovinu kravského mléka, která proniká do MM, přijímá-li maminka mléčné výrobky. Tyto problémy se u dětí často projevují průjmy a neprospíváním. Jelikož jsou mléčné výrobky velmi cenným zdrojem vápníku, nedoporučuje se je vyřazovat preventivně (s výjimkou pozitivní atopické anamnézy).

A co si dát či spíše nedát k pití?

Alkohol

Pro zvýšení tvorby mléka se doporučovalo pít pivo. Zatím však neexistují vědecké důkazy, které by tuto „babskou“ radu potvrdily. Během kojení je lépe se alkoholu vyhnout. Ten totiž přechází do MM a ovlivňuje jeho senzorickou kvalitu (mléko zapáchá po alkoholu) a děti ho pak mohou odmítat.

Pro dětský organismus je alkohol nebezpečný, může poškozovat nervové a jaterní buňky. Může mít také negativní vliv na množství a uvolňování mateřského mléka. Snižuje totiž uvolňování prolaktinu (hormonu zodpovědného za tvorbu MM) díky čemuž je produkováno méně mléka. Závažnější alkoholismus snižuje také vylučování oxytocinu, hormonu zodpovědnému za uvolňování mléka. Děti žen, které pijí velké množství alkoholu, méně spí a mají omezený psychomotorický vývoj. Zdá se, že příležitostné pití malého množství alkoholu při kojení není nebezpečné, ale pravidelné požívání velkého množství alkoholu přináší mnoho rizik.

Káva a kofeinové nápoje

Kofein přechází do MM, a proto je lépe kávu a jiné kofeinové nápoje (čaj, coca cola) omezit. Běžné dávky kofeinu (do 300 mg denně) by dítě neměly negativně ovlivnit, při vyšších dávkách však mohou být děti neklidné, podrážděné a trpět poruchami spánku.

Ženám konzumujícím velké množství kávy se doporučuje omezit její množství na 2-3 šálky denně. Opět vše závisí na citlivosti a vnímavosti daného dítěte. A většina maminek si kávu raději odpustí, než aby trávila noc s bdícím miminkem. Jak v případě kávy, tak i alkoholu se případná konzumace doporučuje co nejdříve po kojení.

Další cenné rady

Kojící ženy by raději měly vynechat slazené minerální vody a limonády. Ty jsou nejen velmi sladké, ale obsahují také řadu umělých sladidel, barviv a konzervačních látek. V colových nápojích je kromě kofeinu obsažena také kyselina fosforečná, která negativně ovlivňuje využití vápníku v těle. Ženy by neměly často konzumovat nápoje sycené oxidem uhličitým, neboť ten může u kojených dětí podporovat baby koliky.

Během kojení je potřeba dát pozor také na užívání některých bylinek. Mezi bylinky, které tlumí tvorbu mléka, patří máta a šalvěj (ty je tedy možné použít při odstavování dětí ke snížení tvorby mléka). Vhodnější je pít čaje určené speciálně pro kojící ženy, které naopak obsahují bylinky podporující laktaci (např. heřmánek, kmín, kopr, anýz, fenykl, jestřabina, koriandr, bazalka, meduňka, majoránka, benedikt lékařský ad.).

Závěrem…

Opravdu nelze předem vědět, jak na které potraviny bude zrovna Vaše děťátko reagovat. Snášenlivost jednotlivých potravin je velmi individuální. Proto, milé maminky, opatrně zkoušejte, co bude vám i vašemu miminku vyhovovat.

Štítky:

Komentáře

12 komentářů
  1. Michal

    • 30. 7. 2019 v 8:32

    Co by pro alkohol lidi neudělali. Je jich mě líto.

  2. Sisi

    • 12. 1. 2016 v 13:40

    Prosím o zdroj informace o vstřebávání alkoholu do mateřského mléka. Alkohol mléko sráží a ještě jsem neviděla žádnou matku produkovat sražené mateřské mléko. Že alkohol přechází do MM je hluboce zakořeněný mýtus..

«12