Nejznámější diety – výhody a nevýhody I.

Štítky:

Pokud stále nevíte, proč se vám nedaří zhubnout podle zaručených diet, následující řádky se vám pokusí dát odpověď a zároveň vám objasní rozdíly mezi těmito dietami.

Kolik z vás už se někdy snažilo zhubnout? A kolik z vás se dalo na hubnutí podle nějaké „osvědčené“ diety? Kolik z Vás díky ní zhublo? A kolik z vás opět tato ztracená kila nabrala zpátky? Jak se jednou pustíme do nějaké z diet, nastartujeme tím mechanismus, který má stále stejný charakter „úspěchu“ – úbytek váhy za ustavičného odříkání, krátkodobou výdrž na této váze a následné znovu-získaní váhy, která předčí dokonce tu původní. Rozhodla jsem se proto shrnout do tohoto článku 5 nejznámějších diet, ve kterých naznačím jejich klady a zápory. Především se zaměřím na jejich úskalí a proč fungují jen dočasně. V druhém dílu tohoto článku také opět nezapomenu zopakovat zásady, které vedou k dlouhodobému úbytku váhy, bez hladovění a s preventivním účinkem proti nejen civilizačním onemocněním. Ačkoliv je tato cesta delší, vydrží Vám na celý život.

Dieta – marketingový tah

Stačí jméno autora (nejlépe osoba, která je mediálně známá či charismatická tvář), přitažlivý název knihy (nejlépe s oslňujícím názvem nějakého města či státu) a jednoduché pravidlo, které vám pomůže hlavně rychle a snadno zhubnout a lidé, kteří tak moc chtějí zhubnout.

Většinu lidí ani nenapadne se zamyslet nad tím, že dieta je špatná, že je nevhodně sestavená či příliš radikální a že se nedá dodržet.

Slovo dieta slouží jako výborný marketingový tah, který dokáže vydělat obrovské množství peněz. Začne to vydáním knihy, pokračuje mediálním zájmem, poblouznění veřejnosti, změnou chování lidí, nakupování daných „povolených“ potravin. Poptávka po určitých potravinách vyvolá, že nabídka začne vyrábět speciální potraviny s určitými označeními a magickými formulkami, že to doporučují ti a ti odborníci přes tu a tu dietu. „Dietní průmysl“ tahá za všechny špagátky.

O to je pak horší, když tyto diety držíte a výsledky nevidíte. A ani většinu lidí nenapadne se zamyslet nad tím, že dieta je špatná, že je nevhodně sestavená či příliš radikální, že se nedá dodržet (a už vůbec ne po celý život). Naopak si začnete vyčítat, že Vy jste zklamali, Vy jste to (zase) nedokázali, Vy jste selhali a nemá to cenu. Jste o jeden nezdar bohatší a Vaše sebevědomí klesá.

Řekněte jim NE

Úskalí těchto diet tkví v tom, že tyto diety jsou pouze dočasné. V jednom časopise se dočtete „zhubněte za týden“, „buďte štíhlí za měsíc“. A ano, Vy se snažíte pečlivě určitý režim diety dodržovat, měsíc je za Vámi, Vy si oddechnete, jste na sebe hrdí, jak jste to odříkání vydrželi, ale co uděláte? Vrátíte se ke své obvyklé („normální“) stravě.

Možná to tady omílám stále dokola a pojem jo-jo efekt už všem něco říká (stává se z něj strašák), ale dokud se budeme dočítat z nejrůznějších zdrojů o všech těch pár-denních či několikadenních dietách, v knihkupectví na nás bude číhat nespočet knížek, které nás nabádají k držení banánových a kdo-ví-jakých-všech diet, je toto omílání stále na místě.

Nejznámější diety

O mnoha z nich či dokonce o všech jste už možná slyšeli, možná jste je i zkoušeli držet a možná najdete v domácí knihovně i knihu s jejich názvy. Zde si však můžete pěkně pohromadě přečíst, na čem jsou založeny, zda mohou fungovat a jak působí na náš organismus.

1. Dělená strava

Kytičky a zvířátka, Lenka Kořínková. To jsou pojmy, které k dělené stravě neodmyslitelně patří. Je to také jedna z nejdrženějších diet, alespoň v ČR. A také jedna z diet, která mívá výsledky. A možná také máte ve svém okolí někoho, kdo pomocí této diety zhubl více než 10 kg. Pokud však tuto dietu nedrží stále, určitě těchto 10 kg přibral i s „bonusy“. Ale možná si pak řekl, že ji bude držet znova a opět zhubl, ale pokud přestal, tak zase přibral. A tak stále dokola.

Princip:
Jedná se o rozdělení potravin podle odlišného způsobu zpracování v trávícím traktu na 3 základní skupiny – živočišné (bílkoviny), rostlinné (sacharidy) a neutrální (sem se řadí převážně tuky). Základem je, že by se neměli konzumovat společně potraviny živočišné s potravinami rostlinnými, aby se nezpomaloval normální proces trávení. (Rozklad bílkovin probíhá v kyselém prostředí, narozdíl od sacharidů, jejichž rozklad probíhá v zásadotvorném prostředí.) Avšak v tenkém střevě existují enzymy jak pro štěpení proteinů, sacharidů, tak tuků. Proč je tedy nutné rozdělování?!

Výhody:

  • konzumace velkého množství ovoce a zeleniny
  • konzumace především nízkotučných potravin
  • je nutno přemýšlet o skladbě jídla
  • samotné omezení jídla (především restrikce příloh) vede k úbytku hmotnosti
  • dodržování pitného režimu
  • naučíte se jíst v klidu

Nevýhody:

  • nutné znát složení jídla
  • jakmile od dodržování pravidel opustíte, jo-jo efekt na sebe nenechá dlouho čekat

Závěr:
Tento způsob stravování má určitě spoustu pozitivních vlastností a nepatří mezi rizikové vzhledem k ohrožení zdraví. Některé zásady dělené stravy se ztotožňují se zásadami zdravé výživy. To naznačuje, že nejde o nějaký velký zázrak, ale o aplikaci zásad, které se všeobecně ví. Někomu může dělená strava vyhovovat, někomu naopak.
Jen pozor na knihy, které se dělené stravě věnují. Některé (nechci jmenovat) jsou spíše „slátaniny“ a při jejich dodržování bych se nedivila, kdyby k ohrožení zdraví došlo (a nebo přírůstku váhy…nevěřte tomu, že můžete jíst všechno, na co máte chuť).

2. Atkinsova dieta

Další dieta, která je skloňována ve všech možných pádech. Získala si mnoho odpůrců pro zcela odlišný ráz dosavadních diet, ale také milióny zastánců po celém světě (zejména v USA). A je to jedna z diet, která je spíše „šitá“ pro muže, než pro ženy.

Princip:
Jedná se o nízko-sacharidovou dietu (neboli LCD = low carb diet) doktora R. C. Atkinse. Podstatou je omezení přísunu sacharidů na 20 – 40 g/den a naopak neomezený přísun tuků a bílkovin. (Obvyklý přísun sacharidů je okolo 320 g/den.) V organismu dochází ke stavu označovanému jako ketóza (tvorba glukózy z nesacharidových zdrojů, jako jsou aminokyseliny, glycerol, laktát). Dle doktora Atkinse tak dosáhneme redukce hmotnosti, aniž bychom pociťovali hlad a chuť k jídlu a přitom preventivně působí tento způsob stravy pozitivně na zdraví.

Výhody a nevýhody:

  • nepřítomnost hladu a chuti k jídlu
  • neomezený přísun tuků a bílkovin
  • dodržováním této diety se dá opravdu docílit pokles hmotnosti (avšak kdo ví, zda díky omezení sacharidů či celkově energie) – avšak pokles váhy nastává především na začátku, a to díky přísné restrikci sacharidů, kdy dochází k rychlému vyčerpání zásob glykogenu a výrazným ztrátám tělesné vody
  • v delším časovém úseku je efekt poklesu hmotnosti srovnatelný s dietou založenou na omezení tuků
  • pokles hmotnosti je spojen s některými pozitivními změnami v metabolických parametrech, dlouhodobý efekt této diety, zejména na kardiovaskulární systém zatím není znám
  • bolest hlavy a zácpa (v důsledku sníženého příjmu ovoce, zeleniny, celozrnných výrobků)
  • bez suplementace mohou chybět některé vitaminy, minerální látky a cenné látky rostlinného původu
  • chuťově fádní
  • zápach z úst

Závěr:
Bohužel stále není dost prospektivních studií, které by ukázaly na nevhodnost či vhodnost této diety. Avšak z důvodů, že nejsou známé dlouhodobé následky držení této diety doporučuji ověřené metody vedoucí k redukci hmotnosti bez prokázaných negativních účinků.

Doktor Atkins zemřel v roce 2003 a v okamžiku smrti vážil 115 kg. Atkinsonova nutriční nadace v roce 2002 udávala zisk 100 milionů amerických dolarů.

Informace z článku „Atkinsova nízkosacharidová dieta, ano či ne?“ od MUDr. R. Urbánka z Obezitologické a lipidové ambulance ve Zlíně.

Štítky: