Nejznámější diety II.

Štítky:

Druhá část článku, která vás nenechá bloudit v čarovném kruhu diet. Na konci totiž naleznete vysvobození, které spočívá jedině ve změně životního stylu. Navždy.

3. Dieta podle krevních skupin

Za „otce“ tohoto způsobu stravování je považován americký specialista na přírodní medicínu doktor Peter J. D´Adamo, který vydal téměř 300-stránkovou knihu s názvem Výživa a krevní skupiny.

Princip

Lidé jsou dle krevních skupin rozděleni na 4 různé typy:

  • krevní skupina 0 – lovec, vítěz
  • krevní skupina A – zemědělec, introvert
  • krevní skupina B – kočovník, vyrovnaný
  • krevní skupina AB – vzácný, záhadný

Tyto skupiny jsou detailně popsány a charakterizovány a především jim na základě svých výzkumů předepisuje výživové doporučení. Toto výživové doporučení vychází z výskytu lektinů v potravinách. Lektiny jsou látky bílkovinného charakteru, vyskytující se v potravinách a nemusejí se snášet s některou z krevních skupin. To pak může podle něj způsobovat různé onemocnění od alergií, střevní záněty, zhoršování vstřebávání živin a další poškozování organismu. Na základě obsahů lektinů v potravinách pak sestavil pro každou krevní skupinu dietu zahrnující 16 skupin potravin a v každé z těchto skupin jsou ještě potraviny rozdělené do 3 kategorií (potraviny velmi prospěšné, neutrální, zakázané).

Výhody

  •  Zamyšlení se nad tím, které potraviny Vám vyhovují.

Nevýhody

  • zmatek v jednotlivých skupinách potravin
  • mnoho verzí z různých zdrojů a kde je to vlastně správně?
  • potraviny, které se vyskytují pro nějakou krevní skupinu jako prospěšné vůbec nemusí být vhodné z hlediska zásad zdravé výživy a naopak jsou považovány za velmi nevhodná
  • deficit některých vitaminů a minerálních látek – např. u skupiny 0, která nemá doporučované žádné mléčné výrobky
  • mnoho dalších výhrad na vědeckém podkladě

Závěr

Teoretické předpoklady nejsou příliš seriózní, rozdělení potravin nemá pevné základy. V některých případech může dojít až k deficitu některých živin.

Informace z časopisu Výživa a potraviny – článek od MUDr. D. Štundlové

4. Tukožroutská polévka

Princip

Princip této diety je opravdu jednoduchý, jde o to jíst týden pouze polévku, která je složená hlavně ze zelí, cibule, rajčat, papriky a vody :-). Postupně se během týdne zavádějí i další potraviny jako je ovoce, další zelenina, mléko, maso a nakonec i rýže.

Výhody

  • zařazení velkého množství zeleniny do svého jídelníčku – díky tomu i zvýšení vlákniny, vitaminů rozpustných ve vodě

Nevýhody

  • krátkodobá (dlouhodobě ji není vhodné držet)
  • zelenina má nadýmavý efekt (určitě není dobré se vzdalovat od WC :-) )
  • polévka se brzy „přejí“
  • nedostatek bílkovin, extrémní nedostatek tuků
  • únava díky nedostatku energie
  • psychice tato jednostranná dieta moc neprospěje
  • po ukončení díky týdenní sebekázni sice bude nějaké to kilo dole, ale zde by mohla platit věta „lehce pozbyl, lehce nabyl“

5. Koktejlové diety (instantní diety)

Princip

Tyto diety se také označují jako nízkoenergetické bílkovinné diety (NBD). Princip spočívá v konzumaci koktejlů, které se připravují z prášku. Ten stačí rozmíchat nejčastěji ve vodě či v mléku. Často mají tyto koktejly různé příchutě – čokoládové, vanilkové, jahodové, kávové… Tímto koktejlem nahradíte obvykle dvě denní jídla. Například snídani a večeři, nebo pokud si váhu jen udržujete, tak jen oběd, či jen snídani. Nevynecháváte u této diety svačinky a jedno jídlo za den by mělo být klasické, avšak určitě ne vysoce energetické.

Výhody

  • instantní prášky jsou přesně stanoveného složení (obsahují vysoké množství bílkovin, na úkor tuků a sacharidů, dále obsahují také vitaminy a minerální látky)
  • odpadá tak počítání energie u jídla
  • rychlá a jednoduchá příprava
  • návyk na pravidelný režim (při vynechání jídla se dostavuje brzy pocit hladu)

Nevýhody

  • chuťová jednotvárnost
  • často je úbytek hmotnosti tvořený vodou, a proto přechod na běžnou stravu znamená často opět nárůst hmotnosti
  • cena těchto bílkovinných koktejlů je mnohdy velmi přemrštěná

Co mají diety společné?

Mimo zázračnou ingredienci či zázračnou slovní formulku mají diety společné to, že jejich alespoň dočasný úspěch spočívá v omezení energetického příjmu (omezení na úkor sacharidů nebo tuků), v zamyšlení se nad tím, co jíme a často především v omezení množství zkonzumovaného jídla. Takže za zhubnutím nestojí ta či ona magická formule, ale dieta může fungovat za předpokladu splnění těchto 3 neviditelných pravidel.

Změna životního stylu

Pokud chceme pro sebe opravdu něco udělat, a ne jen kvůli snížení váhy, ale v první řadě pro své zdraví, je potřebné uvědomit si, že diety nám toto neumožní. Důkazem toho je i narůstající zájem o tzv. zdravý životní styl. Možná lepší než slovo zdravý by bylo lepší užívat slovíčko vhodný životní styl. Není konkrétní princip, jak ho docílit, existuje jen pár zásad, kterých bychom se měli co nejvíce držet a usilovat o ně. Není to jen o zdravé výživě, je to komplexní pojem, který v sobě sdružuje několik oblastí.

  • racionální jídelníček – zaměřte se na zásady zdravé výživy, na vhodné technologické úpravy, jezte pravidelně v menších porcích (ostřílené pravidlo, ale fungující :-), lepší než nebudeš jíst vůbec a po celém dni vybílíte ledničku) a pestře
  • pohybová aktivita – spojte příjemné s užitečným, dělejte to, co vás baví, neměli byste se nutit do horolezectví, když se bojíte výšek. Nevyhýbejte se rutinnímu pohybu, jako je chůze po schodech, chůze pěšky, vycházky se psem, luxování :-). A zkuste si najít i jiný účelný pohyb, který můžete vykonávat s přáteli, kamarádkou.
  • psychická pohoda – umět si najít čas sami na sebe, relaxovat, dělat to, co Vás baví, nestresovat se

Tento přístup není o tom, že buď zklameme nebo zvítězíme. Nic není černobílé. A tohle je důležité si uvědomit. Když jednou zakopnete, postavte se hned zpátky na nohy, když si dopřejete zmrzlinu, tak si ji vychutnejte a pak se jděte projít, zacvičit, ale hlavně se neviňte za to, že jste si ji dali. Jen nepropadejte špatné náladě a neříkejte si: „Tak, a teď už je to jedno, kašlu na to a dám si i čokoládu“. Ne, to nemáte zapotřebí. Vždycky je cesta zpátky, a nepotřebujete na to jen novoroční předsevzetí, pondělí či správné datum. Začít můžete kdykoliv.

Štítky: