O alkoholu v kostce

Vše co byste měli vědět o alkoholu v kostce, aneb jak může být pro náš organismus přínosný, a kdy už převažují jeho škodlivé účinky. A kolik energie vlastně vypijeme (nejen na Silvestr)?

Vánoce jsou skoro za námi, ale čeká nás ještě vstup do nového roku, který je doprovázen nemalými množství alkoholu, který pro většinou lidí k těmto oslavám patří. Cílem tohoto článku není vám jej zakázat, ale spíše informovat (a tak upozornit) o pár základních informacích, které by měly být v naši paměti kdykoliv a nejen při oslavách nového roku. Ne nadarmo se říká pij “ s mírou“. Co ale ta míra objektivně znamená?

Příznivé a škodlivé dopady alkoholu na organismus

V poslední době se často setkáme s tvrzením, že MÍRNÝ příjem alkoholu působí příznivě na organismus.

  • Působí preventivně na vznik kardiovaskulárních onemocnění a zvyšuje hladinu HDL (hodného) cholesterolu.
  • Zejména víno, které obsahuje antioxidanty resveratrol, kvercetin, rutin, které mají významný vliv na potlačení vzniku krevních sraženin a zvyšují pružnost cév.
  • U piva se setkáváme s tvrzením, že je výborným zdrojem vitaminu B, ale pozor vitaminy jsou významné jen v pivu, které je nefiltrované. Ne lahvové či točené.

Avšak tento mírný příjem představuje pro ženu 1,5 – 2 dcl vína a pro muže 3 – 4  dcl. A sáhněme si do svědomí, málokdy člověk zůstane u těchto dávek. 

V tom případě se již ale projeví spíše účinky škodlivé – nejenže následné bolesti hlavy a nevolnost, ale zejména jeho pravidelná konzumace ve vyšších dávkách je spojena s rozvojem nemocní jater, rakoviny orgánu celého zažívacího traktu (jícen, žaludek), dále jater, prsou a vaječníků.

Avšak také se podílí na zvýšení krevního tlaku, mozkových mrtvic, ale může dojít i k demenci či jiných nervových poruch.

Co je však velmi důležité zmínit je jeho vysoká energetická hodnota – 1 g alkoholu dodá 29 kJ, což je energie vyšší než dodají sacharidy i bílkoviny. Proto je příjem alkoholu dávaný do souvislosti s nadváhou či obezitou. Při nadměrném přijmu se snadno ukládá do tukové tkáně. V případě piva je tento důsledek velmi patrný jeho ukládání zejména v bříšní oblasti. Pivo má vysoký glykemický index a často se nezůstane jen u „jednoho“, a pije se dál a dál, ale energie zůstává nevyužita.

Horší je navíc ta skutečnost, že s konzumací alkoholu roste i chuť na jídlo. U vína to jsou nejčastěji různé „zobky“ jako tučné sýry, či oříšky, mandle, slané tyčinky. K pivu většinou přicházejí na řadu jídla již dosti tučná – pečená kolena, žebra, či jiné tučné jídlo. Sladké likéry většinou povzbuzují chuť po dalším sladkém.

A další energie snězená vlastně úplně navíc je v nás, a pak si to zejména spousta žen následný den vyčítá.

Někdy se ale můžeme setkat s opačnou situací, kdy lidé spíše nejí, ale o to více vypijí alkoholu. Za večer pro spousty mužů není problém dát 5 piv, kdy jsou tak zaplněny, že nemají potřebu jíst. Avšak z hlediska výživy člověka, je i toto extrém, jelikož tělu chybí potřebné živiny – komplexní sacharidy, bílkoviny, a kvalitní tuky. Často je tento extrém viditelný u alkoholiků, kteří jsou extrémně vyhublí, ale také mají minimum svalové tkáně, současně špatný imunitní systém a obvyklý je deficit vitaminu B1 thiaminu, který se nevstřebává.

Kolik energie v čem vypijeme?

  • pivo světlé – na 100 ml 140 – 180 kJ / na 0,5 l 700 – 900 kJ (tmavé mají většinou energie k horním hranicím)
  • víno – závisí na obsahu alkoholu a zbytkovém cukru – bílé víno suché 220 kJ na 100 ml / 440 kJ na 0,2 l, víno červené suché 290 na 100 ml / 580 kJ na 0,2 l
  • sekt demi  330 kJ na 100 ml / 660 kJ na 0,2l 
  • sladký likér (např. Baileys) – 5 cl = 50 ml 680 kJ
  • vodka – 5 cl = 50 ml 465 kJ
  • rum panák 5 cl = 50 ml 500 kJ
  • becherovka – panák 5 cl = 50 ml 600 kJ
  • whisky – 4 cl = 40 ml = 370 kJ
Nezapomeňte však, pokud nepijete jen čistý alkohol, ale ředíte jej navíc sycenými nápoji jako Coca Colou, džusy či energetickými nápoji. V tu chvíli se energetické hodnoty vyšplhají do závratných výšin.
  • pomerančový džus 100% – na 100 ml 195 kJ / na 200 ml 390 kJ / na skleněnou láhev 330 ml 645 kJ
  • Coca Cola – na 100 ml 180 kJ / na 200 ml 360 kJ / na skleněnou láhev 330 ml 595 kJ
  • Red Bull na 100 ml 190 kJ / na plechovku 250 ml 480 kJ

Zajímavost (nepříliš radostná)

Česká republika patří mezi státy s největší spotřebou alkoholu za rok. Zejména vysoká spotřeba je světlého piva. Kdy určitě přispívá za tuto skutečnost, že pivo je levnější v restauracích než sklenice pramenité vody či minerálky!