Olivy

Štítky:

Olivy jsou skvělým doplňkem míchaných salátů, masitých pokrmů a díky opravdu velké škále plnících přísad si můžete vybrat i ty vaše oblíbené.

Olivy patří mezi ovoce, které rostou na stromě známém jako Olea europaea. „Olea“ je latinský výraz pro olej – důvod je zřejmý, olivy mají velmi vysoký obsah oleje z čehož 75 % činí kyselina olejová, nenasycená mastná kyselina s jednou dvojnou vazbou, která dokáže snížit hladinu krevního cholesterolu, pokud olivovým olejem vyměníme nasycené mastné kyseliny (skrývající se v živočišných tucích a v palmovém a kokosovém oleji). „Europaea“ nám má připomenout, že olivy jsou původem z Evropy, z oblasti okolo Středozemního moře.

Historie oliv

Olivy jsou jedny z nejstarších potravin, jejich původ sahá do Kréty téměř před 5 – 7 tisíci lety a rychle se rozšířily do Egypta, Řecka, Palestiny a Malé Asie (poloostrov, na kterém se dnes nachází asijská část Turecka).

O olivách se zmiňuje již Bible, byly také inspirací pro egyptské umělce a hrály důležitou roli v řecké mytologii. Spousta starověkých civilizací využívala olivovník jako zdroj potravy, dřeva a těžila z jeho léčivých účinků. Byl také považován za symbol míru a moudrosti. Olivový olej se používal ke konzumaci už kolem roku 3000 př. n. l.

Do Ameriky se olivy dostali díky španělským a portugalským cestovatelům během 15. a 16. století. Františkánští misionáři dovezli olivy do Kalifornie na konci 18. století. Dnes se olivy pěstují ve Španělsku, Itálii, Řecku a Turecku.

Olivy pro zdraví

olivy
Olivy obsahují mononenasycené mastné kyseliny (MUFA) a jsou dobrým zdrojem vitaminu E. Vitamin E působí jako antioxidant, který dokáže snižovat riziko poškození buněk vzniklé volnými radikály. Kromě vitaminu E a MUFA olivy obsahují také pestrou škálu rostlinných sloučenin (fytonutrientů) jako jsou polyfenoly a flavonoidy, o kterých se říká, že mají významné protizánětlivé vlastnosti.

Obsah těchto všech prospěšných látek v olivách má pozitivní vliv na zejména kardiovaskulární systém. Mohli bychom říci, že chrání srdce a cévy. Volné radikály vzniklé v těle mohou totiž oxidovat cholesterol. Tento oxidovaný cholesterol poškozuje krevní cévy a shromažďuje se v artériích, což vede ke vzniku aterosklerózy a až ischemickým chorobám srdce.

Účinky olivového oleje

– chrání organismus proti rakovině
– posiluje imunitu a zpomaluje stárnutí
– mírní bolesti způsobené záněty
– snižuje pravděpodobnost revmatických chorob

Nutriční hodnota oliv

Olivy jsou vydatným zdrojem tuku, takže i přes jejich pozitivní přínos pro zdraví bychom je neměli konzumovat ve velkém množství, protože tak zvyšujeme energetický příjem. Navíc se olivy bohužel často prodávají ve slaném nálevu, což pro naše zdraví není nejlepší.
Jejich kalorická hodnota je různá i v závislosti na odrůdě a barvě.
– Černé olivy průměrně na 100 g: 1469 kJ.
– Zelené olivy průměrně na 100 g: 577 kJ.

Použití oliv

Pokud byste narazili někde na olivovník a chtěli olivy ochutnat, měli byste si svoje počínání rozmyslet. Olivy, které si můžeme zakoupit v obchodě totiž prochází speciálními procesy, které olivy zbaví jejich přirozené hořkosti. Tyto metody se liší podle druhu oliv a regionu, kde se pěstují. Např. se namáčejí do louhu z hydroxidu sodného a poté ve vodní lázni.

Olivy k jídlu

Olivy Vám mohou zlepšit trávení a chuť k jídlu. Přidávají se do salátů, k masitým pokrmům, drůbeži či na pizzu.

Olivy pro krásu

Olivový olej se dá využít při léčbě kožních onemocnění, není tedy překvapením, že můžeme nalézt koupelové soli, sprchové gely, šampony, tělové krémy a kosmetiku s přísadou olivového oleje.

Některé druhy oliv

Nicoise

Malé černé olivy z jižní Francie nebo severní Afriky, mají jemnou chuť.

Arbequina

Velikostí shodné s Nicoise ale kulatější a světlejší, kyselé, tvrdé a křupavé. Vynikají skvělou chutí.

Gaeta

Malé italské olivy štiplavé chuti.

Farga Aragon

Malé tmavé španělské olivy, podobné velkým olivám Nicoise ale bohatší, hutnější a lépe chutnají.

Hondroelia

Velké hutné řecké olivy, světlé hnědofialové barvy, tvrdé, trpké. Jsou opravdu výtečné.

Ligurian Green

Australské olivy, strakaté zelené barvy.

Ligurian Black

Malé jemné italské olivy, podobné druhu Nicoise ale jsou větší.

Cerignola / Bella di Cerignola

Veliké olivy pocházející z jižní Itálie, mající buď světle zelenou nebo černou barvu. Zelené olivy se připravují v solném nálevu a černé se sklízejí ještě nezralé a procházejí oxidačními procesy, čímž získají černou barvu

Náplň oliv

– plněné slaninou
– plněné pomerančem
– plněné mandlemi
– plněné paprikou
– plněné lososem
– plněné tuňákem
– plněné ančovičkami
– plněné sýrem
– plněné česnekem

Kuchyňské tipy

– Tapenade je vynikající pasta z oliv, kterou můžete namazat na pečivo (topinky) nebo použít jako polevu na ryby a drůbež. Připravíte ji snadno rozmixováním vypeckovaných oliv, během mixování přilévejte olivový olej, přidejte trochu česneku a pepř.
– Těstoviny s nasekanými olivami, rajčaty, česnekem, olivovým olejem a čerstvými bylinkami.
– Marinované olivy v olivovém oleji, citrónovou kůrou a kmínem.
– Zkuste přidat nasekané olivy k tuňákovi nebo kuřecímu salátu.

Zdroj: http://www.whfoods.com

Štítky:

Komentáře

2 komentáře
  1. Klára

    • 4. 12. 2010 v 12:40

    před chvíli jsem četla článek o chřestu, okomentovala jsem ho, protože jsem z něj byla nadšená,
    teď musím okomentovat článek o olivách, protože jsem z něj nadšená:-D A vyhrávám s otázkou: Jsou olivy ovoce nebo zelenina?:-D

    Skvělé, děkuji…

    Klára

    • 13. 10. 2008 v 21:35

    Olivy, to je luxusní pokrm. Nejlepší jak jinak než se sýrem a vínem :)