Oves a ovesné vločky

Ačkoliv se blíží Vánoce, přinášíme článek tak trošku mimo toto téma. Ale ze zcela prostého důvodu, a to, abyste v novém roce zařadili pravidelně do svého jídelníčku právě tuto obilovinu. O její prospěšnosti a využitelnosti se můžete dozvědět právě z tohoto článku.

Oves patří do skupiny obilovin (pšenice, ječmen, žito). U nás se především pěstuje oves pluchatý, v menší míře oves bezpluchý (nahý), který je vhodný pro výrobu ovesných vloček. Ale i z pluchatého ovsa lze vyrobit ovesné vločky, a to odstraněním pluch.

Složení

Nejvíce zastoupené jsou v ovsi sacharidy, které se řadí mezi komplexní. Ty se pomalu vstřebávají, a tak dokáží zasytit na delší dobu. Oves je ceněn pro svůj obsah rozpustné i nerozpustné vlákniny, proto jeho konzumace pomáhá předcházet zácpě a udržuje správnou činnost tlustého střeva.

Z hlediska zdraví jsou nejvýznamnější látkou beta-glukany – to je rozpustná vláknina, která má mírně projímavý účinek. Jejím hlavním přínosem je snižování hladiny cholesterolu (celkového a LDL, zatímco HDL frakci není ovlivněna), a tím i snižování rizika vzniku kardiovaskulárních onemocnění a infarktu. Dalším přínosem beta-glukanů je snižování hladiny glykémie v krvi, což je přínosem především pro diabetiky. Oves má pozitivní vliv i na nervovou soustavu a tlumí zvýšenou činnost štítné žlázy.

Oves je ze všech obilovin na bílkoviny nejbohatší. Ale ačkoliv obsahuje všechny esenciální aminokyseliny (základní stavební jednotky bílkovin), nejsou všechny zastoupeny v dostatečném množství. Málo zastoupenými aminokyselinami jsou lysin a threonin naopak methioninu obsahuje oves mnoho. Tento deficit se může kompenzovat kombinací s luštěninami, které obsahují méně methioninu a dostatečné množství threoninu a lysinu. Protože lidský organismus potřebuje všechny esenciální aminokyseliny v dostatečném množství, není dobré zaměřovat se výhradně na obilnou stravu, bez kombinace s živočišnými produkty nebo luštěninami.

Oves je také bohatý na velmi kvalitní tuky. Nejvíce jsou zastoupeny nenasycené mastné kyseliny, které jsou velmi příznivé pro zdraví, protože pomáhají snižovat hladinu cholesterolu. Na druhou stranu při dlouhém skladování způsobují žluknutí.

Dalšími vysoce ceněnými látkami jsou vitaminy skupiny B a vitamin E.

Ovesné vločky

Ovesné vločky se vyrábí rozdrcením zrn ovsa (u pluchatých odrůd se musí nejdříve odstranit pluchy). Jsou velmi oblíbené převážně ke snídani, protože jsou lehce stravitelné, výživné a také dokáží zasytit na delší čas. Avšak rozhodně bych se je nebála využít i na dopolední či odpolední svačinku. Alespoň zasytí a nebudou nás „honit chutě“.

mixit snídaně

 

Nejvhodnější způsob přípravy je smíchat si čisté ovesné vločky s jogurtem či tvarohem nebo mlékem,

Oves můžeme zakoupit také ve formě müsli. Zde je třeba si dávat pozor na obsah dalších složek (čokolády, polev atd.), aby konzumace těchto výrobků měla stále pozitivní a ne negativní účinky. Často vyšším obsahem jednoduchých sacharidů a tuků se z nich stávají „energetické bomby“. Které již díky obsahu jednoduchých sacharidů nemají takovou výraznou schopnost nasytit, ale spíše nás povzbuzují k další konzumaci sladkého. Ale vše je závislé na množství. Pokud si dáme okolo 30 g do bílého jogurtu, doplníme kouskem ovoce, není třeba mít obavy. Pokud nám opravdu jen ovesné vločky nechutnají. přidat čerstvé či sušené ovoce, popřípadě oříšky nebo semínka. Povařením s mlékem získáme ovesnou kaši, kterou si můžeme dochutit medem, ovocem, oříšky…

Pro všechny lidičky, kteří nemají fantazii, či už došly nápady, doporučujeme podívat se i na stránky www.mixit.cz, kde uvidíte nejrůznější kombinace ovesných vloček s dalšími ingrediencemi.

Ovesné vločky mohou mít však širší využití. Můžeme je přidávat do polévek, pomazánek, nákypů, karbenátků, a také do cukroví.
Dále je známý i ovesný nápoj, který ocení zejména osoby s intolerancí na laktózu.

 

Doplnila Sandra Schmidová.

 

Zdroje:

  • Kalač, P.; Funkční potraviny kroky ke zdraví, 2003
  • Pamplona-Roger, G.D.; Encyklopedie léčivých potravin, 2005
  • http://cs.wikipedia.org/wiki/Ovesn%C3%A9_vlo%C4%8Dky