Instantní ovesné kaše

Stručný přehled instatních nejen ovesných kaší, který vám třeba pomůže se rozhodnout při výběru. A nebo vás namotivuje si začít kaši dělat svoji vlastní.

O příznivých vlastnostech ovesných vloček jsme již psali v jednom z předchozích článků. Samozřejmě, že nejlepší složení má kaše připravovaná doma z čerstvých surovin. Ale ne každý má ráno čas si takovou kaši připravit. Proto si v tomto příspěvku porovnáme složení jednotlivých instantních kaší, které jsou na trhu nejdostupnější, tak abyste si je mohli sami zhodnotit a vybrat pro vás nejvhodnější kaši a přitom samozřejmě, aby vám i chutnala….

Hodnoty kaší jsou uváděny na 100 g. Jednotlivé živiny jsou uváděny v gramech.

B = bílkoviny; S = sacharidy; T = tuky, SFA = nasycené mastné kyseliny; Na = sodík .

Většina kaší se prodává v porci 65 g.

Ovesné kaše Expres Emco:

– obsahují 54 – 71 % ovesných vloček (dle příchuti), nejvíce vloček obsahují obě přichutě light (67 a 68 %), natural light (71 %), obsah cukru je nejnižší u řady light (15 – 17 %), nejvíce vlákniny obsahují příchuti natural light a s černým rybízem light (7,2 %).

U těchto kaší je obsažen ve složení i rostlinný tuk, proto jsou hodnoty tuku vyšší než u ostatních kaší, kde tuk obsažen není. (A tím, že nositel chuti je tuk, není divu, že tyto kaše patří k chuťově neoblíbenějším.)

Ovesná kaše Express EMCOkJ B ScukryT SFA  Vláknina Na
 – natural 1696 10,4 59,3 15,9 13,3  4,76,40 0,30
 – s jablky a skořicí16729,565,426,99,63,56,600,22
 – s jahodami1710 10,462,021,811,84,56,400,21
 – s malinami17729,065,921,212,4 4,66,000,20
 – s meruňkami163310,066,628,17,82,66,500,21
 – s čokoládou162110,365,024,89,63,66,900,21
 – s mákem a švestkami178810,265,122,712,74,75,900,20
 – natural light177611,364,015,112,14,97,200,26
 – s jahodami light176810,964,916,911,74,76,900,20
 – s černým rybízem light176211,064,115,311,74,7,400,15

Na light varianty ovesných kaší jsou velmi dobré ohlasy, že množství cukru bohatě stačí. Na druhou stranu si možná všimnete, že rozdíly až tak markantní nejsou.

Na 1 porci většinou sníme okolo 1100 – 1200 kJ, 6,5 g bílkoviny, 42 g sacharidu, 7,5 g tuku.

Obecné doporučení u instatních kaší:

Na 65 g dodá kaše průměrně okolo 6 g bílkovin při zalití horkou vodou, což není mnoho, a proto může být nízká sytivost. Doporučujeme přidat do hotové kaše okolo 50 g odtučněného tvarohu, čímž se obsah bílkoviny pak vyšplhá na 12 g a sytivost se zvýší. Nehledě na výsledný nižší glykemický index.

Dobré kaše BONAVITA:

– obsahují 45 – 51 % ovesných vloček, nejvyšší množství mají příchuti malina a malina s vanilkou (50,8 %), obsah cukru je u všech kaší nad 25 %, obsah vlákniny kolem 6 %.

– opět obsažen i rostlinný tuk

Dobré kaše krupicové BONAVITA : obsahují 43,5 % pšeničné krupice.

Dobrá kaše ovesná BONAVITAkJ B ScukryTSFA Vláknina Na
 – natural 1676 8,8 74,024,8 8,7 1,76,00 0,30
 – jablko, skořice16888,3 75,025,18,81,66,000,31
 – lesní ovoce16147,973,025,27,91,66,000,33
 – malina16809,476,725,07,31,66,000,30
 – s čokoládou17279,276,028,09,0 2,26,000,30
 – s jablky16207,868,1 29,18,91,85,860,34
Dobrá kaše BONAVITAkJBScukryTSFA Vláknina Na
 – s malinami a vanilkou 1567 8,3 67,1 26,3 7,7 1,55,00 0,34
 – s čokoládou15608,867,225,07,31,77,140,32

Dobrá kaše krupicová BONAVITA

kJBScukryTSFA Vláknina Na
 – se skořicí 1693 7,3 79,2 6,0
 – s kakaem16977,3 79,26,0

Moje kaše ovesné SEMIX:

– obsahují 70 % ovesných vloček, obsah cukru je snížený u příchuti jablko se skořicí, obsah vlákniny je nad 7 %. Ovesné kaše mají vyšší obsah bílkovin.

Rýžová kaše SEMIX s malinami je vhodná pro bezlepkovou a bezlaktózovou dietu. Jen bohužel obsahuje méně bílkovin a vlákniny.

Moje kaše SEMIXkJBScukryTSFA Vláknina Na
 – ovesná s jablky a skořicí 1415 11,2 59,5 17,6 5,9 1,17,00 0,85
 – ovesná s kousky jahod149011,266,227,04,80,98,700,60
 – rýžová s malinami16805,378,020,86,43,23,200,44

Rychlé kaše KNUSPI :

– mají kolísavý obsah vlákniny dle druhu kaše. Nejvíce vlákniny má ovesná kaše (až 8,9 %), nejméně cukru má ovesná a rýžová kaše (13,5 %). Ovesná kaše má nejvyšší obsah bílkovin z uváděných kaší. A naopak nejméně tuku.

Rychlá kaše KNUSPIkJBScukryTSFA Vláknina Na
 – jáhlová (bzlp) 1519 8,9 77,4 13,5 1,7 0,22,00 0,40
 – ovesná1519 12,8 60,813,41,60,28,900,40
 – rýžová (bzlp)14939,077,330,00,41,01,000,40
 – krupicová153511,277,520,42,61,22,000,20
 – kukuřičná (bzlp)15358,080,022,00,80,63,000,40

Tip na domácí ovesnou kaši:

  • 30 g ovesných vloček např. od Emco jemné s vlákninou (či i jiných dle chuti – pohankové…)
  • 150 ml polotučného mléka
  • 50 g nízkotučného tvarohu
  • 5 g medu
  • 5 g rozinek
  • 50 g jablka nastrouhat
  • skořice na posypání

Tento druh kaše, který si můžete připravit doma vám dodá 1120 kJ, 15 g bílkovin, 40 g sacharidu a 5 g tuku. A víte, že v něm není obsažen žádný přidaný rostlinný tuk ani bramborový či kukuřičný škrob, který si často u instantních kaší můžeme přečíst ve složení.

Tento druh kaše je výborný ráno na snídani, kdy dokáže díky obsahu vlákniny a bílkovin zasytit, ale může být i na odpolední svačinku – např. před pohybovou aktivitou, kdy spousta lidí často nestíhá jíst či neví, co si vzít.

* Pro doplnění zdravých tuků, můžete kaši posypat natural mandlemi, kešu, lískovými oříšky, vlašskými ořechy… .

 

Doplnila Bc. Sandra Schmidová.