Proso

Ačkoliv proso a zejména jejich produkt jáhly, byly našimi předky hojně konzumované, dnes už jsou tzv. za zenitem. Ale my vám oprášíme jejich využití v kuchyni a uvidíte, že jim přijdete na chuť. Obzvláště milovníci nákypů.

Původ a charakteristika

Proso obecné – latnaté je obilovina, jejíž vyloupaná žlutá zrnka jsou nazývána jáhly. Proso je vedle pšenice a ječmene nejstarší kulturní plodinou, kterou z Asie do Evropy přinesly kočovné kmeny. Bylo oblíbenou obilovinou našich předků – Slovanů, neboť jde o levnou a výživnou potravinu, která vařením nabude a hodně sytí. Avšak v dnešní době je na ni neprávem zapomínáno.

jáhly

Nejvíce konzumovaný výrobek z prosa jsou právě jáhly. Jsou dobře stravitelné, výživné a velmi chutné. Mají velmi příznivý poměr živin blížící se doporučovanému poměru bílkovin, tuků a sacharidů. Jáhly jsou významnějším zdrojem vitaminů než ostatní obilniny a svojí nutriční hodnotou se vyrovnají ovesným vločkám. 

Nutriční vlastnosti jáhel

Jáhly mají příznivý poměr bílkovin (12 %), tuků (4 %) a sacharidů (68 %). Jsou jedinou zásaditou obilovinou, a proto jsou vhodné při žaludečních obtížích. Neobsahují lepek jsou tedy vhodné pro bezlepkovou dietu. Stará východní medicína je využívá při léčbě sleziny a slinivky břišní, a proto jsou vynikající potravinou pro diabetiky.

Čím je významné

  • proso má vyšší podíl esenciálních aminokyselin než pšenice, žito, ječmen i oves a kukuřice
  • ve srovnání s pohankou má celkově vyšší zastoupení esenciálních mastných kyselin, zvláště kyseliny linolové (68 %).
  • obsah sacharidů se pohybuje v rozsahu 70 – 73 %, z toho je nejvíc zastoupen škrob (62 – 66 %).
  • důležitý je obsah minerálních látek, zvláště tak draslíku, hořčíku, železa, zinku, fosforu a mědi, vysokým podílem křemíku podporují zachování zdravých zubů, nehtů a vlasů
  • pro velký obsah železa se doporučují pro nemocné chudokrevností
  • jsou bezlepkové a tudíž vhodné pro bezlepkovou dietu
  • při vaření nevytvářejí sliz, proto se doporučují všem, kteří trpí zahleněním dýchacích cest
  • jáhly jsou velmi syté a výživné, proto pokrmy z nich jsou vhodné pro rekonvalescenty a těžce pracující osoby
  • výjimečný je především obsah vitaminů B1 a B2, které jsou obsaženy hlavně v aleuronové vrstvě

Příprava a konzumace

Na trhu je široká nabídka výrobků z prosa: jáhly, jáhlové instantní kaše, jáhlové vločky, prosná mouka aj. Také využití je velmi pestré od polévek, kaší, pomazánek do salátů, rizot až po oblíbené nákypy. Navíc pokrmy mohou být jak na slano, tak na sladko.

Příprava jáhel je velmi jednoduchá, avšak nejdříve, abychom odstranili jejich nahořklou chuť je třeba spařit je vroucí vodou. Při vaření potřebujete 1 díl jáhel, 2 díly vody a špetku mořské soli. Po přivedení k varu je dále vařte na mírném ohni asi 15 – 20 minut a poté je nechte chvíli odstát.

3x jáhly na sladko

Jáhlový nákyp s tvarohem

  • 100 g jáhel, 1 l nízkotučného mléka, 1 měkký odtučněný tvaroh, 2 vejce, 3 lžíce slunečnicového oleje, 4-5 lžic rozpuštěného medu, rozinky, skořice, muškátový květ, šafrán

Čisté jáhly uvaříme v mléce a scedíme je. Necháme vychladnout a přimícháme tvaroh, olej, vejce, med, rozinky a můžeme přidat i slunečnicová semínka. Podle chuti okořeníme. Směs urovnáme do zapékací mísy na pečící papír a zapečeme v troubě.

Jáhlová kaše s medem a oříšky

  • 300 g jáhel, 1 l nízkotučného mléka, trochu soli, vanilkový cukr a skořice, med (popřípadě zkuste javorový sirup), kakao, nasekané libovolné oříšky

Jáhly dvakrát prolijeme horkou vodou a necháme okapat na sítě. Pak je zalijeme mlékem, osolíme, přidáme vanilkový cukr a na mírném ohni vaříme do měkka. Hotové osladíme medem, posypeme skořicí, kakaem a strouhanými oříšky.

Jahelník s ovocem

  • 50 g jáhel, 0,5 l nízkotučného mléka, 100 g třtinového cukru, 1 vanilkový cukr, sůl, čerstvé či kompotované ovoce (jahody, meruňky, švestky, trešně), 4 vejce

Jáhly propereme, 2-3 krát spaříme, propláchneme a nasypeme do osoleného a oslazeného mléka. Zlehka mícháme, na mírném ohni vaříme do změknutí obilek. Ještě do horké hmoty zamícháme ovoce. Pak přidáme žloutky, ušleháme sníh z bílku a opatrně všechno promícháme. Připravenou kaši přeneseme do pečícím papírem vyložené zapékací misky nebo pekáče, povrch urovnáme a zvolna upečeme ve středně vyhřáté troubě. Politý ovocnou šťávou z kompotu mužeme podávat jako hlavní jídlo.

 

Zdroje:

  • Moudrý, J. a kol. Pohanka a proso. Praha: Ústav zemědělských a potravinářských informací, 2005, 208 s., 62 obr. ISBN 80-7271-162-8
  • Koukolová, A. Praktická bezlepková kuchařka. Čestlice: Nakladatelství MOMČILOVÁ, 1999, 57s.
  • www.probio.cz