Proteinové tyčinky

Všichni víme, že bychom měli jíst 5x denně, ale jak to udělat, když není čas… Jedním z pomocníků mohou být právě proteinové tyčinky. Pojďte si přečíst, proč zrovna ony by se mohly ve vyváženém jídelníčku jako svačinka objevit.

Snažíte se jíst dle zásad zdravé výživy, dáváte si pozor, abyste jedli pravidelně, nevynechávali žádný chod? Tak to určitě tu a tam či častěji zvolíte v rámci svačinek za vděk müsli tyčinku. Ta vás sice na chvilku zasytí, navíc i trošku potěší chuťové buňky, ale vydržet s ní celé odpoledne je hodně náročné. Avšak když to zvládneme, stejně dojdeme domů a máme hrozný hlad. Nebo to „nezvládneme“ a po maximálně jedné hodině či hodině a půl dáváme do pusy něco dalšího. Většinou opět něco sladkého.
Takže sice se snažíme jíst vhodně, ale pořád to není úplně ono, protože chutě na sladké jsou. Jak z toho ven? Existuje i jiná rychlá svačinka, která by vyřešila odpolední chutě, ale také zasytila a dodala potřebné živiny?

Velmi důležitými pojmy jsou v tomto článku je hladina glykémie a její prudký výkyv, který nastane po konzumaci jednoduchého sacharidu = cukru, a dále bílkovina, která naopak dokáže velmi zdárně regulovat hladinu glykémie, aby k takovým výkyvům nedocházelo. A my se tím pádem cítili stále příjemně najezeni a bez potřeby dát si něco sladkého (bohužel to sladké, které si pak často nevydržíme nedát, sebou často přináší i tuk do našeho těla, a to ne tuk zcela vhodný – buchty, dorty, zákusky, čokolády…).

Jak tedy vyřešit svačinky, kdy moc nestíháme?

Víme, že vynechávat bychom je určitě neměli, jinak nájezd na ledničku bude večer na 100 %. Nyní jsme si přečetli, že müsli tyčinka také není z důvodu vyššího obsahu cukru příliš vhodná. Nehledě právě na to, že müsli tyčinka je velmi chudá na bílkoviny. A bílkoviny jsou tou živinou, která dokáže dlouhodoběji zasytit, podílí se na tvorbě svalové tkáně, stejně tak jako na stavbě jiných tkání, látek, enzymů…
Proto se vyrábí i tyčinky, které obsahují méně cukru, ale za to více bílkovin. Název je příznačný – proteinové tyčinky.

Čím jsou tak výjimečné?

Je pravda, že na trhu proteinové tyčinky nejsou tak rozšířené jako müsli tyčinky. Alespoň ne mezi běžnou populací. V běžných supermarketech je moc nenajdete. A když už, tak rozhodně není tak velký výběr. Navíc co většinu lidí odradí, když takovou tyčinku uvidí a nebudou vědět, čím jsou tak rozdílné, je mnohem vyšší cena.

30 g müsli tyčinka se dá koupit i za 5 Kč, zatím co proteinovou tyčinku seženete většinou od 20 Kč. Avšak dá se koupit i za 100 Kč. Avšak nezáleží jen na velikosti tyčinky, ale rozhodujícím kritériem je právě množství bílkovin na 100 g.

  • Většina proteinových tyčinek má ve 100 g okolo 24 g bílkovin. Dají se koupit i 30 g bílkovin, ale také s 50% obsahem bílkoviny.
  • Většina müsli tyčinek obsahuje ve 100 g 4-8 g bílkovin.

Avšak musíme se uvědomit, že bílkovina je mnohem dražší komodita na trhu. Navíc bílkoviny z těchto tyčinek jsou velmi dobře využitelné v našem organismu.

Kde koupit proteinové tyčinky, jak chutnají, kdy jsou vhodné?

Nejčastěji můžeme proteinové tyčinky sehnat přímo ve fitness centrech či jiných sportovně-relaxačních zařízeních. Ale nenechte se zmást, tyto tyčinky nejsou určeny cíleně pro sportovce. Naopak jsou právě vhodné pro všechny, kteří jsou např. časově hodně vytížení a inklinují k tomu, že přes den spíše hladoví, jelikož není čas nic sníst. A nebo si vezmou cokoliv, co se jim nabídne, okolo čeho projdou, co mají na benzince…a asi si všichni dokážeme představit, že tyto varianty nepatří mezi nutričně hodnotná jídla. Vhodné jsou pro všechny, co z práce utíkají zařizovat spoustu věcí a opět není možnost nic smysluplného sníst. Takže nezbývá sice nic jiného než něco sníst za pochodu, ale proč to nemá být alespoň něco, co mi naopak dodá potřebné živiny, než něco, co tělo ani nevyužije?

Proteinové tyčinky by rozhodně neměly nahrazovat běžné jídlo, ale pokud vědomě víte, že patříte do „ohrožené skupiny“, která přes den nemá moc času nic sníst, doporučuji je vyzkoušet a preventivně je nosit v batohu, kabelce… Jako náhrada za jednu svačinku se určitě osvědčí. Na druhou svačinku zvolte například zakysaný mléčný nápoj, který se do batohu určitě také vleze a hlad vás nemůže zaskočit.

Navíc dnes jsou k dostání proteinové tyčinky s nejrůznějšími druhy příchutí a na vás je, jakou vyzkoušíte. Od čokoládových, oříškových, ananasových, vanilkových, cappucinových…
Konzistencí připomínají tyčinku Margot či Deli tyčinku. Takže i s nimi se mnohem lépe zvládají chutě na sladké.

Mimo fitness centra je můžete koupit ještě v lékárnách, ve specializovaných obchodech se sportovními doplňky stravy – např. Vitaland, nebo v e-shopech na internetu.

Avšak vždy si dobře prozkoumejte složení tyčinky

Obsah bílkovin, obsah sacharidů (zejména jednoduchých sacharidů = cukrů) a obsah tuků.

  • Ideálně, když obsah bílkovin je ve srovnání s obsahem sacharidů 1:1. Maximálně když je sacharidu o něco malinko více.
  • Pokud navíc bude energie tyčinky okolo 1600 – 1700 kJ na 100 g, bude mít tyčinka i méně tuků, což je příjemná zpráva zejména pro všechny, kteří chtějí redukovat tuk (a díky bílkovinám zachovat svoji svalovou hmotu).
  • Pro srovnání u müsli tyčinek je poměr bílkoviny:sacharidy 1:10-15. Takže už je asi jasné, proč je sytivost müsli tyčinek, tak slabá. A chutě po ní tak silné.
  • Většina proteinových tyčinek jsou ještě obohacené o vitaminy, minerální látky, antioxidanty. Navíc některé tyčinky s polevami již i upozorňují, že jsou bez obsahu transmastných kyselin (tedy ve složení nenajdete rostlinné ztužené tuky), které se považují za velmi rizikové, z důvodu negativního vlivu na hladinu cholesterolu (proto většina polev, náplní, krémů se doporučuji obecně v jídelníčku omezit).

Komentáře

1 komentář
  1. Lucius

    • 19. 6. 2016 v 9:22

    Mezi proteinovýma tyčinkama jsou velké rozdíly. Některé tyčinky mají 2x tolik cukrů co jiné a ty nejsou úplně vhodné na dietu. Prostě i tady platí, musíme číst složení výrobku, jenom z ceny nejde poznat jestli je to kvalita.