Rychlé hubnutí, aneb rychlost se nevyplácí

,,Jak rychle zhubnu? Kolik zhubnu? Budu muset cvičit? To už nebudu jíst nic dobrého?„ S otázkami tohoto typu se v poradně setkáváme často. Zdá se, že lidé chtějí být štíhlí, cítit se dobře, být zdraví – hned a nejlépe ještě dnes. Takto to ale samozřejmě nefunguje. Pozor však na slogany firem, které vás po Vánocích budou chtít na tato tvrzení zlákat.

Znáte to, sen většiny z nás – zhubnout rychle, ideálně bez námahy a bez jo-jo efektu. A bohužel blíží se období, kdy spousta firem a diet v časopisech nám to po Vánocích a Novém roce bude slibovat a zaručovat. Rychlé hubnutí se zdá být na první pohled ideální. Je to přesně to, co chceme, a nebo vlastně nechceme? Každý chceme vypadat dobře, cítit se dobře a být zdravý. Avšak pozor, rychlá redukce hmotnosti se nevyplácí! Je třeba myslet do budoucnosti a na své zdraví.

K rychlé redukci hmotnosti dochází zpravidla díky přísným redukčním dietám, které jsou založeny na velmi malém a omezeném přísunu energie. Mnohdy bývá přítomné striktní vyřazení některých živin, například sacharidů, či nahrazení běžných jídel farmaceutickými preparáty. Mnohé z nich jsou založeny i na konzumaci doplňků stravy, bez kterých by hubnutí prý určitě nešlo. Dovedete si ale představit, že byste například jeden koktejl konzumovali po zbytek života místo večeře? Dlouhodobě asi ne. Z hlediska zdravého životního stylu chceme vždy zavést takové zásady, které jsou trvale udržitelné, a které budete moci dodržovat i klidně do konce života.

Zhubnout ještě neznamená změnit svůj životní styl k lepšímu

cambridge dieta pinit

4 typy jídel na celý den pro osoby nad 175 cm – 4 x 600 kJ = 2400 kJ (osoby pod 175 cm mají 3 jídla na den) – myslíte si, že tohle je zdravý životní styl?

Přísné redukční diety (často nastaveny těsně okolo 5000 kJ a méně, které by však bez dohledu lékařů neměly být vůbec dodržovány, ale jsou hojně využívány) jsou lákavé právě díky rychlosti redukce hmotnosti, kterou většina z nich zaručuje. Vaši kamarádi či blízcí poznají už například po týdnu, že máte nějaké to „kilčo“ dole, a pochválí vás, že vám to sluší – to je ta příjemná část. Sundejme si růžové brýle. Co se stane po skončení diety? Měsíc diety uběhne a vy se chtě nechtě vrátíte do podobného či stejného režimu, který jste měli před započetím diety. A jelikož jste nezměnili vzorce myšlení = nezměnili svůj životní styl (číst a kontrolovat obaly potravin, vědět kolik bílkovin, sacharidů a tuků denně musím sníst pro zachování životních funkcí, dbát na sestavení jednotlivého chodu, jíst častěji po 2,5 – 3,5 h, dbát na množství vlákniny v jídelníčku, hlídat si pitný režim, 2-3x týdně se hodinu hýbat – nebo 30 minut denně), spíše jste se jen naučili jíst jen málo přes den a večer se dojídat. Bohužel touto cestou bude složení těla spíše horší než lepší. Po měsíci diety či jakési detoxikace jste sice štíhlejší (rozumějte spíše odvodnění), ale zároveň unavení, zmožení a třeba i bez nálady. To díky sníženému příjmu energie, který byl po celou dobu trvání diety. Tělo se rapidním snížením energetického příjmu vždy nastaví na tzv. šetřící režim, tedy zpomalí metabolismus a začne šetřit na horší časy. (Avšak oni většinou přijdou časy lepší, takže žádné spoření nemuselo být vůbec zapotřebí.)

Zpomalení metabolismu je to nejhorší, co se nám může stát. Je způsobeno odbouráním svalové hmoty. Svalová hmota je právě to, co bychom si měli chránit, opečovávat a nikdy neredukovat. Samozřejmě kila jdou dolů i na tukové hmotě (tělo si bere ze zásob), ale to mu nestačí, proto bere jako zdroj energie i sval. Díky zpomalenému metabolismu a najetí na běžnou stravu následuje jo-jo efekt – pro mnohé již velmi známý. A čím více jo-jo efektů proděláte, tím hůře se vám budou nabraná kila shazovat. Jelikož bude chybět aktivní hmota.

Se strachem z jídla se nežije zrovna snadno

Samozřejmě je tu i možnost, že někdo přísný dietní systém vydrží delší dobu než měsíc…takže i půl roku, rok. Ale věřte mi, tohle z hlediska psychického je snad to nejhorší, co si můžeme způsobovat. Je sice pravda, že svalové i tukové tkáně se mohlo odbourat poměrně hodně, ale metabolismus došel k naprostému návyku na nízký energetický příjem. (Upozorňuji, že s tímto také velmi často souvisí oslabená imunita a nějaká větší katastrofa na obzoru.). Takže daná osoba si velmi uvědomuje stav, kam se dostala a hlavně ten obrovský strach z jídla… .Stačí málo a hmotnost může lehce vyletět právě na tuku, navíc ví, jak moc hrozí jojo efekt, o kterém se stále mluví. Takže většinou tito lidé nežijí příliš spokojený život, jelikož myslí jen na energii, kterou mají (ale také nesmí) sníst. A odtud je to krůček k poruchám přijmu potravy. Jelikož ty začínají vždy v hlavě. A nemyslete si, že jimi trpí jen mladé slečny.

Avšak i z tohoto kolotoče jde ven, jen málokdy si člověk pomůže zcela sám.

Doporučení:

Rada na závěr, zbytečně neexperimentujte a držte se návodu správného životního stylu (i když ano, výsledný efekt je pomalejší, za to trvalejší a zdravější). Jedině tak docílíte správné a bezpečné redukce hmotnosti, která vám pomůže dosáhnout vašeho přání – být zdravý, cítit se dobře a být spokojený sám se sebou. Navíc nezapomeňte, že s motivací, odhodláním a úsměvem, jde všechno snadněji. Avšak myšlenka držím dietu, ještě daleko nikoho dlouhodobě nedovedla.

 Co je typické pro rychlou redukci hmotnosti:

  • Výsledky se dostavují v řádech dnů (týdnů) – 8 kg za měsíc není výjimka. Ze začátku jsme nadšeni, po určité době, ale stejně povolíme, jelikož se jedná o netypický často extrémní typ stravování (s různými specifickými přípravky k jídlu, kdy nemůže žádné jiné než od dané firmy, konzumace velmi nízké energie, naprostá absence komplexních sacharidů…).
  • Únava, malátnost, pocity bez energie. A chutě, které se po delší době začnou objevovat!
  • Hubnete nejen tukovou, ale i VODU a SVALOVOU TKÁŇ, což je následování zpomalením metabolismu. Hmotnost se může rychle měnit, bohužel poměr svalové a tukově tkáně se mění velmi nevýhodně.
  • Vysoká pravděpodobnost vzniku jo-jo efektu.

     Co je typické pro pomalejší a pozvolnější redukce hmotnosti:

  • Viditelné výsledky se dostavují až po delší době (1 – 2 měsíce se nemusí dít nic, co by bylo navenek vidět). Avšak zdravotní dopady pravidelné vyvážené pestré stravy jsou vidět často po 2-3 týdnech jako například odstranění zácpy, pálení žáhy…
  • Hubnete jen a pouze tukovou tkáň (při rychlosti redukce 0,5 kg tuku za týden).
  • Zachování či nárůst svalové tkáně – při vykonávání fyzické aktivity.
  • Dochází ke zrychlení metabolismu.
  • Cítíte se dobře, jste plní energie a elánu.
  • Necítíte významné omezování a vždy si dokážete vybrat a nakoupit potraviny z běžných obchodů.
  • Naučíte se dodržovat zásady správné životosprávy, které vám vydrží po zbytek života.

 

V dalším článku vám ukážeme ukázky jídelníčků, na které si dávat pozor. Důležité je pochopit proč. Bohužel někdy se mi zdá, že lidé jdou raději hned do extrému, než aby zkusili udělat změny postupné, méně extrémní, kdy není potřeba tolik silné vůle…u které je nebezpečí, že dlouho silná nebude.

 

Spoluautor: Mgr. Michaela Miháliková

 

V případě, že byste chtěli poradit se svým stravováním a jak jídelníček upravit, vyvážit vzhledem ke svým cílům, ale také individuálním potřebám, rádi se Vám budeme věnovat ve výživové poradně VIVIENTE v Brně na Kounicove 41. www.vyzivovaporadnabrno.cz .