Sauna a saunování

Štítky:

Pokud hledáte místo, kde byste se mohli nejen schovat před zimou, ale taky udělat radost svému zdraví, možná pravě sauna je to pravé pro vás.

Zima ještě pořádně nezačala, ale možná ji už máte po krk a nejraději byste byli někde v teplíčku. Jedním takovým místem může být sauna, ve které se nejenom zahřejete, ale i prospějete svému zdraví. Ale jak to celé funguje? Saunování má zejména preventivní účinek. Napomáhá klidnější činnosti srdce, prohlubuje a uvolňuje dýchací cesty, bolesti kloubů a svalů ustoupí. Stejně tak utiší Vaše podrážděné nervy, migrénu či nervozitu. Sauna se tak zdá jako jedno z vhodných míst pro relaxaci. Díky saunování se tělo začne silně okysličovávat, dojde k rozšířování kožních pórů a cév. Zlepší se dýchání kůže, ta je potom vláčnější a svěžejší. Končetiny se lépe prokrví, což je vhodné, pokud Vás, zejména v zimním období, trápí studené nohy. Díky silnému pocení, začne tělo vylučovat mnoho látek, mezi kterými jsou i látky škodlivé.

Jak na saunování

Doufám, že výčtem pozitivních účinků jsem Vás pozitivně naladil a o návštěvě sauny alespoň uvažujete. Řekněme si tedy jak na to.

Před saunou

sauna 1
Před vstupem se nejprve důkladně omyjeme, nejlépe mýdlem. V zásadě platí, že do sauny vstupujeme nazí. Jak už bylo řečeno, z těla se odvádí toxické látky, takže pokud bychom chtěli saunovat v plavkách, riskujeme tím alergické reakce, v důsledku nahromadění toxinů, které se hůře odvádějí.

V sauně

V sauně usedneme na ručník, doba saunování je asi 15 minut, pro děti zhruba 5 – 10 minut. Teplotní rozdíl v sauně může být klidně i 25°C. Od země směrem k nejvyšší pryčně (tj. téměř stropu) se teplota pohybuje od 80°C až po 105°C. (u infrasaun je to okolo 50°C) Ze začátku si tedy sedněte na nejnižší místo. Pokud je Vám pobyt nepříjemný, nejlépe uděláte, když saunu opustíte.

Ochlazení

Po opuštění sauny si neochlazujte ihned hlavu, ale nejprve si pomalu opláchněte rukama obličej. Pokud nejste zkušení saunisté, nebude to pro vás takový šok. Ze začátku můžete vynechat ochlazení v bazénu. Pokud vstupujete do bazénu, nikdy do něj neskákejte, použijte schody. Po ochlazení je lépe setrvat na studeném vzduchu až do úplného pocitu chladu a poté se vraťte do sauny. Opakování postačí ve třech cyklech – třikrát ohřátí a třikrát ochlazení.

Ukončení saunování

Po posledním ochlazení se krátce osprchujte vlažnou vodou bez použití mýdla nebo šamponu (mohlo by dojít k podráždění pokožky) osušte se a setrvejte v odpočívárně. Po cestě domů se už potit nesmíte – pokud se tak stane, zůstaňte příště v odpočívárně déle.

Co děti a sauna?

Pokud se rozhodnete navštívit saunu s dětmi, nenuťte je násilím, čím menší dítě je, tím mějte větší pochopení a trpělivost. Vhodný věk je až od tří let.

Saunování v kostce

  • teplota v sauně se pohybuje kolem 90°C, u infrasaun kolem 50°C
  • optimální doba saunování je v podvečer, kvůli následnému spánku
  • během půl hodiny ztratí tělo přibližně půl litru vody
  • doporučená doba saunování je 1x týdně 90 – 120 minut
  • ceny se pohybují zhruba mezi 50 Kč až 200 Kč v závislosti na poskytovateli, denní době či době strávené v sauně, např. 1,5 hod – 65 Kč, neomezeně – 200 Kč. apod.

S čím vám sauna nepomůže…

sauna 2 Pokud si myslíte, že díky sauně zhubnete, bohužel Vás zklamu. Tuková zásoba se nezmenší, pouze vypotíte asi půl litru vody (během půl hodiny), kterou po saunování doplníte tekutinami brzy zpět. Další mýtus je ten, že nemoc nebo začínající nemoc nelze jen tak vypotit.

…a kdy se nedoporučuje

Saunu rozhodně nenavštěvujte při virózách a zánětlivých onemocněních, kardiovaskulárních chorobách, horečce, po vydatném jídle či nalačno, s žízní nebo po vyčerpající námaze. Rovněž sebou nenosíme alkohol v krvi (ani mimo ní). Nemocné osoby by se o vhodnosti saunování měly poradit se svým lékařem!

Trpělivost přináší otužilé růže

Účinek saunování se projevuje až po několika návštěvách, nejlépe jednou týdně. Dochází tak ke zlepšení krevního oběhu a látkové výměny a posílí se cévní systém. Střídáním horkého a studeného vzduchu se nutí sliznice horních cest dýchacích k přizpůsobování se tepelným výkyvům, mohutným prokrvováním zlepšujeme jejích výživu a přívod obranných látek. Výsledkem vám budiž celková otužilost a odolnost proti infekcím.

Štítky:

Komentáře

1 komentář
  1. Antoním Mikolášek

    • 4. 9. 2009 v 19:50

    Sauně zdar!
    Dovolím si několik poznámek:
    *
    Sauna je stavba a její vybavení, které vytváří saunovou lázeň, v níž se saunuje
    (sauna nepůsobí na člověka fyziologicky, nanejvýš esteticky, v sauně působí fyzikální prostředí termálně kontrastní saunové lázně
    * k rozšiřování kožních „pórů“ nedochází, jde o drobné štěrbik v kůži, vývody potních žlázek nejsou póry a nerozšiřují se, výdej potu se řídí výší tělesné teploty
    * v potu je obsaženo nepatrné množství skutečně toxických látek; močovina, kyselina močová, laktáty a kuchyňsklá sůl nejsou toxické látky, ale zplodiny metabolizmu
    *
    podráždění kůže pod plavkami může vznikat z výměšk vyměšovácích orgánů, pokud jsou kryty plavkami a neodstraněny vstupní očistou pod sprchou, jedině snad
    u citivýchz kůží může hromadící se a neodpařený pot podráždit kůži spíše ekzematicky
    *
    rozdíl teplot v prohřívárně sauny nemůže být 125°C, když udáváte rozdíl 80°C-105°C. Pokud myslíte rozdíl (125°C) mezi horkým a chladným prostředím saunové lázně může být běžně takový, ale jen v mrazivých dnech
    *
    ohřevná kabina se zářiči infračerveného světla není sauna ani formálně, ani způsobem přenosu tepla, ani metodou používání.lázně je v prohřívací zóně právě tak vysoká a hlavní je, že zahřívá i dýchací sestém.
    *
    Tolik jsem považoval za potřebné sdělit k jinak dobrému textu. Více údajů hledejte na webu ok-saunování.
    Keep sauning! MUDr Antonín Mikolášek, nestor saunování v Česku