Somatotypy

Článek, který vám může dát odpověď, zda je možné změnit svoji tělesnou stavbu, či zda-li je to v rukou genetiky a naše snaha je marná. Dále se můžete dozvědět, jaký typ pohybu se pro vás hodí a proč.

Každý z nás si jistě za svůj život položil alespoň jednou otázku. Můžeme si za svoji tělesnou stavbu sami nebo je to dáno genetikou? Mohu ze své postavy – ne příliš svalově vybavené udělat supr borce kulturistu/ tku díky cvičení a stravě? Mám se vůbec snažit?

Touto otázkou se zabýval i americký psycholog William Sheldon, který studoval tělesnou stavbu u tisíců lidí celého světa. Potvrdila se mu teorie určité tělesné dispozice u každého z nás. Vypracoval tedy stupnici složenou ze tří základních skupin a dalších čtyř mezistupňů, které se vyznačují tím, že nejsou jednoduše zařaditelné do tří základních skupin, ale vzájemně se prolínají.

Podle stavby těla nás tedy rozdělil do tzv. somatotypů. Náš somatotyp jsme z části zdědili po svých rodičích, ale vhodnou stravou, sportovní aktivitou volenou již nejlépe v dětském věku můžeme svůj somatotyp do určité míry ovlivnit.
Volba sportu je pro nás často intuitivní již podle našeho somatotypu a je dobré uvažovat naše genetické nastavení zvláště při volbě sportu dětí, u kterých chceme, aby ve vybraném sportu vynikly nebo u námi vybraného sportu zůstaly.

Základní 3 somatotypy:

  • Endomorf
  • Mezomorf
  • Ektomorf

ENDOomorf

  • vizuálně tento typ člověka poznáte na první pohled dle vyššího množstvím tuku, s užšími zápěstími a tenkými kotníky. Většinou tyto typy nebývají příliš vysocí, ale jsou zavalitější a podsaditější. I přesto, že nemusí působit silně, snadno nabírají tuk, hlavně pokud si nehlídají stravování. Mají vyšší procento tuku, ale také velký objem svalové hmoty. Stravování si musí hlídat už z důvodu pomalejšího metabolismu.
  • jde o člověka, kterého příroda obdarovala sklonem k nárůstu svalové hmoty, bohužel však často tyto typy i lehce spolu se svalstvem přiberou tuk.
  • sporty, ve kterých spíše vyniknou a které jsou jim přímo šité na míru jsou silové sporty jako je kondiční posilování, TRX závěsný systém cvičení

Doporučení:

Endomorf ale nesmí zapomínat na sporty aerobní, které jsou pro něj důležité k omezení podkožního tuku, který má tendenci ukládat. Jidelníček by si měl hlídat vyvážený bez většího podílu tuku, a to je pro něj jediná cesta jak nastálo upravit svoji váhu.

MEZOmorf

  • jde o sportovce na první pohled, který překvapuje svou atletickou postavou. I přesto, že se sportu nebude tento typ moc věnovat, svaly bude mít vyrýsované a tělo bude bez známek nadbytečného tuku.
  • má předpoklady k rychlému budování svalů, a tedy i s tímto související rychlý metabolismus

Doporučení:

Není pro ně vhodná aerobní aktivita, ve které příliš nevyniknou, naopak silové sporty jako posilování s většími váhami jsou pro ně ideální. Jejich mohutná kostra dovoluje v posilování opravdu velké zátěže.

EKTOmorf

  • na první pohled jde o člověka s relativně dlouhými končetinami a úzkými kostmi a často tyto typy provází štíhlost až do pozdního věku z důvodu rychlého metabolismu
  • jde o somatotyp člověka, který má problémy s nárůstem svalové hmoty, ale ve vytrvalostních sportech je číslo jedna
  • pokud ale ektomorf bude chtít vyniknout např. v kulturistice, nikdy se nevyrovná druhému nebo třetímu typu – endomorfovi nebo mezomorfovi. Růst svalů je u něj geneticky ovlivněn a brzděn, a tedy těmto typům vyhovují naopak všechny aerobní aktivity jako je jogging, rychlá chůze, inline bruslení, cyklistika, plavání.

Doporučení:

Při budování svalové hmoty by měl tento typ omezit aerobní pohyb na minimum a při posilování musí postupovat ektomorf opatrně – cvičit s nižšími váhami a postupně přidávat, jelikož ektomorfova stavba těla je křehčí, a dokud nezesílí šlachy a svalstvo může si tento typ při přecenění svých sil spíše ublížit. Pokud tedy bude chtít ektomorf nabrat svalovou hmotu, bude muset více odpočívat a přijímat mnohem více energie ze stravy. Avšak nic není nemožné, jen je potřeba obrovská vůle a opravdu myslet na stravu, pravidelný sport a spánek pro regeneraci a dodání dalších sil.

A co vy?

Poznali jste se v některém z výše uvedených somatotypů nebo máte od každého kousek? Jestli jsme Vám pomohli se alespoň trošku zařadit, snažte se držet našeho doporučení pro vaši lepší kondici a zejména, abyste věděli, jakou cestu zvolit a netrápit, že něco nejde (či jde hůř).

Pokud jste se nezařadili, či vás zajímá složení těla více, doporučujeme absolvovat analýzu složení těla na InBody 230 a zjistíte i bez škatulkování, co vaše složení těla právě potřebuje. Nejen jak zlepšit celkově zdravotní stav, ale i jak vypadá vaše rozložení svalové hmoty a jaký pohyb by pro vás mohl být ten pravý.

Určitě nemůžete udělat chybu, pokud jste začali nebo se chystáte jíst zdravější kvalitní vyváženou stravu a do týdenního režimu zařadit pravidelnou sportovní aktivitu alespoň 2x – 3x v týdnu. Vhodným sportem se skvěle ubráníte dnes všudypřítomnému stresu, a tak i přesto, že dle teorie pana Williama nemá úplně cenu bojovat proti naší genetice a snažit se úplně „předělat sám/u sebe“ je zdravá strava a sport, nejvhodnější cesta ke zdraví a celkové pohodě, které není nikdy dost.
Jaro je tady, tak na nic nečekejme a hurá za sportem a nejlépe hned!

Komentáře

1 komentář
    • 26. 5. 2013 v 22:31

    Tak vidím se někdy mezi ektomorfem a mezomorfem, tak uvidíme. Rozhodně začnu posilovat