Spinning (Indoor Cycling)

Štítky:

Zaujal vás fenomén dnešní doby? Pro ty z vás, kteří se s tímto slovem už setkali, ale nevědí tak úplně přesně o co jde, je následující článek.

V minulém článku Jízda na kole jsem se zmínila, že vás čeká ještě jeden článek těsně spojený s jízdou na kole, a to článek o spinningu. Vsadím se, že dnes už je tento sport tak rozšířený a oblíbený, že není nikoho, kde by nevěděl, o co se jedná. Navíc v dnešní době už jen málokde najdete fitness centra bez lekcí spinningu. Proč o něm tedy píši? Pokusím se zde totiž shrnout jak jeho charakteristiku, tak rozdíly mezí právě onou jízdou na kole a spinningem a budu se snažit namotivovat ty, kteří váhají, zda to mají zkusit.

Co je to spinning?

Jedná se o skupinovou jízdu na stacionárním kole pod vedením instruktora za doprovodu hudby. Cílem lekcí je zvýšení fyzické kondice, ale i duševní pohody. Instruktor nás motivuje k větším intenzitám. Dá se říci, že jedeme pod jeho vedením.

spinning
Je to jeden z nejmodernějších druhů aerobní zátěže. Posiluje oběhový systém, je rehabilitací při onemocněních srdce a krevního oběhu, posiluje svalstvo a klouby, redukuje hmotnost, slouží jako vytrvalostní a silový trénink, trénink pohyblivosti a koordinace, prevence proti osteoporóze, onemocnění páteře a cévním chorobám.

Pro koho je spinning určen?

Obecně lze říci, že pro všechny ty, co si chtějí zvýšit kondičku, udělat něco pro své zdraví, pro svoji postavu, ale také slouží jako trénink pro sportovce.

Kondice

Ti, kteří chtějí zůstat, co nejdéle fit můžou spinning vyzkoušet, a tak si jednoduchým a zábavným způsobem svoji kondici udržet či zlepšit.

  • v jakémkoliv věku
  • nemusíte být zrovna vrcholoví sportovci
  • nemusíte nikdy předtím sportovat, a přesto můžete zajít na spinning
  • nemusíte se učit žádné složité pohyby
  • nenásilným způsobem pracujete na své fyzičce, i když je vám šedesát nebo máte 130 kilo

Výhodou je to, že každý si volí zátěž, která mu vyhovuje, takže se nemusíte bát, že byste například nestačili.

Postava

Pro ty, kteří chtějí pečovat o svoji postavu je spinning ideální volbou. Při jedné lekci (45 min) průměrně spálíte 400 až 600 kcal, což je mnohokrát více než například při aerobiku. Pokud chcete mít jistotu, že se pohybujete v aerobním pásmu, kdy spalujete tuky, určitě ve fitness centru můžete poprosit o měřič tepu, pokud už není přímo součástí stacionárního kola.
Pravidelný spinning trénink vám pomůže nejen snižovat hmotnost, ale i účinně tvarovat a zpevňovat vaši postavu. Získáte pevný zadeček a štíhlé nohy.

Trénink

Pro sportovce je spinning neméně vhodný. Umožňuje specializovanou přípravu pro všechny druhy sportů. S pomocí měřiče tepové frekvence lze simulovat konkrétní tréninkovou zátěž – vytrvalost, rychlost, výbušnost i intervalový trénink.

Poprvé na spinning!

Podle mé zkušenosti je často zřízena ve fitness centrech speciální hodina pro začátečníky, kde se vám bude instruktor věnovat a vše vám vysvětlí. Také je to dobré pro ty, kteří se stydí poprvé jít mezi skupinku lidí, kteří už mají se spininngem nějaké zkušenosti. Tato hodina bývá obvykle vyznačena v rozvrhu a je jednou týdně.

Pokud ale tam, kam chcete jít tuto hodinu nemají, nebojte se zajít tak 10 minut před hodinou za instruktorem. Ten by vám měl pomoci s nastavením kola, vysvětlí pozice rukou a nastíní správnou techniku jízdy a dýchání.

Nemůžete čekat zázraky hned po první hodině. Ale při pravidelném cvičení alespoň 2 – 3 hodiny týdně se brzy dostaví výsledky – úbytek tukové tkáně, zpevnění svalů, zvýšení vitální kapacity plic a celkově lepší pocit.

Co sebou?

Určitě nezapomeňte mít sebou dostatek pití, doporučuje se neperlivá voda. Také ručník, protože při spinningu se totiž dost zapotíte. Samozřejmostí je pohodlné sportovní oblečení (nejlépe to, které vám nebude moc vlát) a boty s pevnou podrážkou.

Je rozdíl mezi cyklistikou a spinningem?

Záleží jen a jen na vás, jestli se chcete nenáročně projet a kochat se krajinou nebo šlápnout do pedálů a spálit nějaké ty kalorie. To obojí se dá zvládnout díky klasické cyklistice. Rozhodně příjemnější je dýchat čerstvý vzduch a být v přírodě. Na druhou stranu ale když si chceme udělat výlet, potřebuje pěkné počasí, které při spininngu rozhodně nepotřebujeme. Naopak máme-li splín ze špatného počasí je nejlepší se jít vybít a spininng je skvělý způsob, jak si zvednout náladu a ještě pro sebe něco udělat. Také se na spinningu můžete seznámit s dalšími jedinci, kteří mají podobný záměr jako vy a najít tak nové přátele. A také nám nehrozí riziko zranění.

Ačkoliv nejlepší je tyto dvě aktivity, které mají společné jízdu na kole, skloubit a zařídit se podle počasí, času a v neposlední řadě peněz. Protože jedna lekce spinningu není nejlevnější záležitost. Obvykle se cena pohybuje od 90 – 120 Kč.

Aquabike

V minulém článku jsem také zmínila, že vám prozradím něco málo o snad zcela nejnovějším způsobu jízdy na kole, a to o aquabiku. Jak napovídá předpona aqua, tato jízda se děje na stacionárním kole pod vodou a mimo kondiční cvičení, je určeno také pro rehabilitaci. Jelikož voda tlumí otřesy, nejsou namáhány klouby. Díky velkému odporu vody účinně zpevňujeme tělo a redukujeme hmotnost. Tento druh vodního sportu není ještě moc rozšířený, a tak se s ním asi ještě nebude snadné setkat v každém krytém bazénu, ale věřím, že brzy po něm poroste poptávka a bude hojně využíván především lidmi se zdravotními problémy či nadváhou.

Článek napsán za pomocí Gabči.

Informace čerpány: www.fitko.cz – Tuto posilovnu v Brně s Indoor Cyclingem velmi doporučuji z vlastních zkušeností.

Štítky: