Superpotraviny

Jelikož bychom si přáli, aby jste se měli v novém roce super, rozhodli jsme se napsat o tzv. Superpotravinách. Pojďte si přečíst, co mezi ně patří, neboli co do jídelníčku pravidelně zařazovat.

Co jsou to superpotraviny = superfoods?

Za superpotravinu se pokládá taková potravina, která se vyznačuje výjimečnými výživovými vlastnostmi. Superpotraviny obsahují biologicky aktivní látky, které dokáží nejrůznějšími způsoby příznivě ovlivňovat zdraví. Měli bychom je konzumovat pravidelně, nejlépe denně. Jde o potraviny, které mohou pomoci zastavit poškozování buněk, a tím i zabránit některým nemocem. Měli bychom se cítit i vypadat lépe a mít více energie. Tyto potraviny jsou bohaté na látky, které pomáhají předcházet a v některých případech dokonce odstranit srdeční choroby, cukrovku, některé druhy rakoviny.

Základem jsou tedy zejména antioxidační účinky, ze kterých pramení posílení imunitního systému a větší odolnost organismu.

Je však důležité vědět, že název superpotraviny je neoficiální a pro označení těchto potravin se na obalech nesmí používat.

Pokud bychom chtěli jednoduše říct, které potraviny mají na náš organismus zázračný vliv, tedy které potraviny patří do skupiny superpotravin, budeme hovořit o několika potravinách, které pochází jednoduše z přírody a každému z nás jsou přístupné. Všechny uvedené superpotraviny najdete ve vašem supermarketu či ještě lépe na vaší vlastní s láskou opečovávané zahrádce :-). 

Nejčastěji se v seznamech superpotravin objevují potraviny jako:

  • brokolice

Výrazně ochraňuje tělo proti volným radikálům toxickým a rakovinotvorným látkám. Brokolice prý přímo dokáže zabránit rakovinnému bujení v buňkách.

  • borůvky

Jsou bohaté na karoten, chránící imunitní systém a tělní buňky před volnými radikály. Borůvky také čistí krev, dodávají životní energii a omlazují. Pomáhají i při průjmech a jiných střevních potížích, napomáhají odvodňování, snižují hladinu cholesterolu a tuku v krvi. Mají vysoký obsah vitaminu E a C.

  • vlašské ořechy

Jádro ořechu připomíná mozek a to není náhoda. Ořechy vlašské působí dobře na paměť a mozek. Jsou nabité látkami jako vit. E, měď, železo, hořčík, fosfor, selen, draslík, zinek, vláknina…vitaminy skupiny B a nesmíme opomenout také nenasycené omega-3 mastné kyseliny, které snižují riziko kardiovaskulárního onemocnění.

  • rajčata

Vitaminy A, C, E jsou sice v rajčatech zastoupena, ta se ale na náš trh většinou ani nedostanou. Jedná se totiž o kvalitní rajčata dozrávající na slunci a o tom si v supermarketech můžeme nechat leda tak zdát. Bavit se však můžeme o velmi důležitém antioxidantu, zvaném lykopen, který hraje v boji proti rakovině prostaty a děložního čípku významnou roli. Pozor však na skryté cukry v kečupech, lepší je tedy sáhnout po konzervovaných rajčatech. Lykopen je lépe vstřebáván při požití ve formě zpracovaných výrobků, takže konzervovaný rajčatový protlak je lepší než čerstvá rajčata.

  • jablka

Obsahují anthokyaniny, což jsou chemické látky, které potlačují růst rakovinných buněk. Studie provedená v roce 2005 na Univerzitě v Cornellu zjistila, že pokud jsou pravidelně konzumována 3 jablka denně, snižuje se riziko propuknutí nádoru prsu až o 39 %. Bylo prokázáno, že pravidelná konzumace jablek pomáhá snižovat výskyt rakoviny tlustého střeva. Jedno jablko obsahuje tolik antioxidantů jako tři 500 mg tablety vitamínu C.

  • zelený čaj

Je plný antioxidantů a všeobecně se soudí, že dokáže snižovat riziko vzniku rakoviny plic. Doporučuje se vypít 5 šálků zeleného čaje denně.

  • goji – kustovnice čínská

Jsou to jasně červené bobule, chutí připomínají něco mezi brusinkou, třešní a šípkem, nejsou ani sladké ani trpké. Jsou běžně k dostání v prodejnách zdravé výživy v sušené a nesířené formě. Obsahují 18 druhů aminokyselin (včetně všech osmi esenciálních), 21 stopových prvků jako zinek, železo, měď, vápník, selen, fosfor a jiné. Patří k nejbohatším zdrojům karotenoidů ze všech známých rostlin na Zemi. Mají více vitaminu C než pomeranče a obsahují také vitaminy skupiny B a E. Samozřejmostí je působení proti rakovinovým buňkám, posilují imunitní systém, posilují játra a ledviny, vyživují krev, zlepšují zrak, pomáhají při impotenci, jsou vhodné při léčbě lupénky, snižují krevní tlak… 

  • zelí

Obsahuje látky zvané isothiocyanáty. Kromě toho také obsahuje velké množství vitamínu B a kyseliny listové. Vědci zjistili, že sloučenina zvaná 13C, která se nachází v zelí, kapustě, brokolici a květáku, může snížit riziko vzniku rakoviny prsu i tlustého střeva. Když se tato sloučenina používá ve spojení s chemoterapií, výrazně se tím zvyšuje její účinnost. Doporučuje se sníst alespoň 2 porce zelí, kapusty, květáku denně. Ideální je varianta v domácích odšťavněných šťávách, kde listy kapusty zkombinujte např. s banánem a jablkem. Uvidíte, že chuť nebude znát, ale účinné látky jsou ve vás :-).

  • Do výčtu superpotravin je zařazovány další potraviny: česnek, cibule, tuňák, sója, jogurt, krůta, oves, pomeranče, losos + všechny středně tučné ryby, mrkev, řeřicha, rakytník…a mnoho dalších. Avšak nikdy to není o konzumaci jen té jedné potraviny, ale nejvhodnější je se snažit všechny tyto „superpotraviny“ jíst pravidelně a zařazovat je co nejčastěji do jídelníčku. Tím, že o nich víme, neměli bychom na ně zapomínat. 

 U všech těchto potravin je nutno vždy zvážit z jakého zdroje pochází.

Sami máte jistě zkušenost např. s rajčetem „domácím “ vypěstovaným v létě na zahrádce a s rajčetem zakoupeným v zimě v supermarketu. Už podle chuti je znát, že složení bude asi odlišné. Z tohoto důvodu, pokud máte alespoň trošku důvěru v bio potraviny, měli byste volit tyto suroviny právě v bio kvalitě zakoupené nejlépe u samotného farmáře. Je u nich dovoleno velmi malé množství chemických látek k ošetření při pěstování, srovnatelné s vašimi domácími postřiky proti škůdcům, kteří by jinak celou vaši úrodu zkonzumovali sami .

Takový velmi obecný superjídelníček by pak mohl vypadat bez problémů takto:

  • Snídaně: žitný chléb + sýr cottage + rajčata
  • Přesnídávka: jablíčkovo-mrkvový salát posetý vlašskými ořechy
  • Oběd: losos s brokolicí v páře + brambory ve slupce
  • Svačinka: bílý jogurt + ovesné vločky + lžíce goji + borůvky
  • Večeře: krůtí prso na bylinkách + rýže basmati
  • Během dne popíjet zelený čaj a odšťavnit si kapustu+banán+jablko a vypít.

Mezi superfoods v pravém slova smyslu, o kterých se mnohem více mluví poslední dobou ačkoliv existují po tisíciletí, můžeme zařadit již zmiňovanou goji, dále Chia semínka, kakaové boby, Açai bobule, Aloe Vera a tzv. zelené potraviny, o kterých bude řeč v příštím navazujícím článku.

 

Doplnila: Bc. Sandra Schmidová